LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 6.5 jaar gepest kan niet naar school

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
wilgje

6.5 jaar gepest kan niet naar school

Ongelezen bericht door wilgje »

mijn zoon heeft 6.5 jaar op een school gezeten en is daar al die tijd gepest.
denk aan negeren,sexuele intimidatie de leerkracht gaf mijn kind de schuld, hij moest meer openstaan voor contacten met anderen.
:( de desbetreffende leerkracht heeft mijn zoon uit huis gehaald toen hij ziek was ,we gaan dit eens even oplossen ,maar wat gebeurt er ,hij werd uitgescholden bedreigt van je moet eens wat beter je best doen.
toen na heel veel negatieve ervaringen met de leerkrachten en directie had ik het gehad.
mijn kind huilde was ziek ervan verdrietig misselijk, buikpijn ,gewoon ziek van de stress.
waarom moet het gepeste kind op zoek naar een andere school .
en sociale vaardigheidstraining volgen.
waarom de pesters niet??????????????????????????????
een team van leerkrachten die toekijken dat een kind gepest word
zijn net zo erg als de pesters zelf.
dit geld niet voor iedereen van dit team van deze school.
vervolgens heb ik mijn kind van deze school gehaald., en naar een andere basisschool gedaan.
daar heeft mijn kind anderhalf jaar een fantastische tijd doorgebracht.
hij speelde zelfs de hoofdrol in de eindmusical.
een ander kind dus vol zelfvertrouwen het kan dus wel anders.
toen kwam de overgang naar het voortgezet onderwijs daar heeft de school toch een inschattingsfout gemaakt.
de school adviseerde het gaat zo goed , hij kan wel naar de school waar de meeste kinderen uit zijn klas heengaan .
dat ging dus niet goed daar zaten ook alle pesters van de vorige school.
hij kwam elke dag in aanraking met de daders en hij kon die confrontatie niet aan .
toen is er een overgang gemaakt naar een andere lokatie van deze school daar waren geen kinderen uit die groep van pesters.
daar ging het ook niet maar dat is niet zo vreemd,hij vind het moeilijk om contacten te leggen met andere kinderen.
maar dat is niet zo raar, 6.5 jaar heeft hij die normale contacten moeten missen,
hij was onzeker stond alleen durfde niemand aan te spreken , bang om weer gepest te worden.
hij at niet op school moest overgeven en was ziek van de stress.
dus vervolgens heb ik hem ziek gemeld, mijn kind ging hier kappot aan.
er volgden natuurlijk verschillende gesprekken met diverse instanties, ongeveer 30 keer .
er zijn normale gesprekken geweest maar ook zijn wij meerdere malen bedreigt en met de rug tegen de muur gezet.
b.v.
ik krijg de leerplichtambtenaar op bezoek .
ten eerste stelt hij zich niet voor , ik ben iemand van de gemeente enschede.
hij wou niet luisteren naar onze kant van het verhaal,maar stelde de leerplicht voorop.
oke als je dan met een passende oplossing komt .
maar dit sloeg alles.
hij wilde dat ik mijn kind inschreef bij een school waarvan 95 procent autistisch was en 5 procent daarvan heeft een stoornis in het psygishe spectrum.
niet dat ik daar geen begrip voor heb maar die stoornissen uiten zich op een ander gebied .
daar word iemand met een ptss niet beter van .
dan zijn we nog verder van huis.
maar ja je word overrompeld onder dwang van als je dit niet tekent stuur ik de kinderbescherming op jullie af.
wegens belemmeren van de ontwikkeling van je kind.
ondertussen zijn deze papieren nietig verklaard, door bemiddeling van en advocaat.
op 30-11-2007 is mijn zoon getest door een psygologe en een kinderpsygiater.
uitkomst, hij vertoont geen autischtish gedrag dus op die school hoorde hij helemaal niet thuis ,wat de leerplichtambtenaar voorstelde.
mijn zoon heeft een normale cito score have -t.
het advies van hun was dus:
het gaat bij hem om het sociale gebeuren.
het beste is om gr 8 nog een keer over te doen een half jaar.
en de contacten die hij gemist heeft die 6.5 jaar daar weer opbouwen in een vertrouwde omgeving.
en hij voelde zich daar veilig en dat is een belangrijke voorwaarde om weer wat vertrouwen te krijgen en contacten met anderen kinderen te maken.
hij heeft op deze school tevens in een combinatie 7/8 gezeten dus hij kent de kinderen.
dit advies is neergelegt bij desbetreffende school.
maar wat doet deze school.
hun willen een leerkracht aantrekken van het voortgezet onderwijs voor 2 uur per week dat mijn zoon binding houdt met het voortgezet onderwijs.
ze kunnen geen leerkracht vinden die daartoe bereidt is.
dat is nu de reden dat deze school het verzoek / advies naast zich neerlegt.
dus de school wijst mijn zoon af.
hij is teleurgesteld want dit is iets waar hij vertrouwen in had .
en dan heeft het ook een kans van slagen dat hij met goede moed en iets steviger het nieuwe jaar het voortgezet onderwijs ingaat.
ook heb ik nog contact gezocht met een kleine school ook voortgezet onderwijs 2 keer maar daar zijn wij afgewezen omdat wij niet aan een kerk verbonden zijn daar zou hij ook graag heen zijn gegaan kleine gr overzichtelijk en hij kende daar een jongen waarmee hij goed contact had.
wat nu mijn zoon is 5 maanden in huis.
hij is 13 jaar.
ondertussen zijn de instanties bezig met andere opties.
maar wat moeten wij daar weer van verwachten????????????????????
ook is er op 30-10-2007 emdr trauma behandeling aangevraagt.
er was geen wachtlijst, zou zo worden kunnen opgestart.
daar heb ik ook wel 10 keer achteraan gebelt het zou in orde komen maar ik heb nu nog niets gehoord03-01-2008.
een gebed zonder einde.
wie helpt on advies etc.
wilgje

Geoffrey

Re: 6.5 jaar gepest kan niet naar school

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Een heel verhaal en ook diep en diep triest dat zo'n jongen geheel buiten zijn schuld om tussen wal en schip valt. Geen kind zou zo lang getreiter mee mogen maken en het is dan ook heel kwalijk dat de school al die tijd niets heeft gedaan om het pesten te laten stoppen. Ik kan begrijpen dat je daar heel veel boosheid en onmacht over voelt, maar het belangrijkste is om nu te kijken hoe jouw zoon het toch kan redden op school.

Het belangrijkste is volgens mij dat hij weer gewoon naar school kan. Natuurlijk speelt de leerplicht hier een rol bij. Leerplichtambtenaren kunnen daarin heel bot zijn en denken vaak alleen maar aan het feit dat het kind op school moet zitten, maar een kind van 13 zit in een fase van zijn leven waarin hij structuur nodig heeft. En school is vaak de belangrijkste regelmaat in het leven van een kind.

Ik kon uit je bericht niet helemaal opmaken wat de mogelijkheden zijn, maar volgens mij zijn dit ze:

1. Terug naar de middelbare school waar hij al zat en proberen er het beste van te maken. Dit kan volgens mij alleen als de school écht een actieplan opstelt om het pesten echt te laten stoppen. En ik denk dat je zoon ook hulp nodig zal hebben in de omgang met andere kinderen. Ja, het is heel onrechtvaardig dat dat nodig is, maar als een kind zo lang gepest is, duurt het vaak heel lang voordat hij weer vertrouwen heeft in mensen.

2. Terug naar groep 8. Op zich geen slecht idee, zeker niet als je zoon het ook ziet zitten. Ik zie niet in waarom het zo noodzakelijk is dat hij een leerkracht van het VO voor 2 uur per week zou hebben. Als hij gewoon even terug gaat naar groep 8 en na de zomer weer naar de brugklas, dan zou hem dat misschien net de rust geven die hij nodig heeft om zich wat beter voor te bereiden op de middelbare school. Is dat echt een voorwaarde die de basisschool stelt?

3. Naar een andere middelbare school. Ik vind het heel jammer dat die kleine christelijke school hem afgewezen heeft, en eigenlijk vind ik ook niet dat scholen überhaupt kinderen zouden mogen afwijzen op basis van religie. Een kleine, vertrouwde omgeving zou ideaal zijn voor je zoon. Maar sowieso kan het geen kwaad om eens te kijken naar wat andere scholen te bieden hebben, met name voor een kind dat veiligheid en geborgenheid nodig heeft.

Wat misschien ook een positieve invloed kan hebben, is persoonlijke begeleiding voor je zoon. En daarmee bedoel ik geen psychiater of sociaal werker, maar gewoon iemand die af en toe iets gaat doen met hem. Ik heb zelf ook zoiets gedaan toen ik aan de PABO studeerde. Ik heb toen begeleiding gegeven aan een jongetje van 9, die te kampen had met wat leerproblemen maar ook problemen op sociaal gebied. Elke zaterdag kwam ik bij die jongen op bezoek om gewoon één op één iets met hem te doen. Een wandeling door het bos maken, of samen iets knutselen, of werken aan een werkstuk dat hij moest maken. We hebben zelfs een keer een spel gemaakt, dat hij in de klas mocht presenteren! Ik heb hem ongeveer twee jaar begeleid en door die aandacht kreeg hij weer wat zelfvertrouwen en ging het op school ook wat beter met hem. In veel grote steden wordt deze methode ook gebruikt bij kinderen die het zelf niet redden, in de vorm van een "mentorproject". Kijk maar eens hier: http://www.onderwijsachterstanden.nl/sl ... ra007.html

Uiteraard is het moeilijk om echt te zeggen "dit en dat moet je doen", omdat ik het kind en de situatie niet ken. Maar ik hoop dat je hier toch iets aan hebt. In ieder geval heel veel sterkte voor jullie allebei!

wilgje

Ongelezen bericht door wilgje »

bedankt voor je reactie ik kan alle steun gebruiken en het doet goed dat toch sommige mensen dit begrijpen
groetjes wilgje

flabbergasted

Ongelezen bericht door flabbergasted »

Wilgje, hoe is het intussen gegaan?
Heb je meer gehoor gevonden, is de situatie veranderd?

Gesloten