LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gratis voor 15 euri
Gratis voor 15 euri
Onze oudste zoon zit op een middelbare school. Daar hebben ze kapstok-achtige dingen voor jassen en kluisjes/lockers/ander-hip-woord voor de schoolboeken/laptops/vul-zelf-maar-in. Die kastjes waren altijd gratis. Ook bij aanvang van dit schooljaar dus. Nu komt er ineens een rekening van 15 euri voor dit schooljaar omdat ze vinden dat de klusjes niet meer gratis kunnen worden aangeboden. Lijkt mij niet conform wetgeving. Ik wil best betalen, maar niet zomaar. Ik ben van mening dat ze niet ineens kunnen gaan factureren omdat ze dat nodig vinden. We zijn akkoord gegaan met gratis gebruik en nu ze worden gebruikt moet er geld worden opgehoest . En betaalt de ouder niet, dan mag het kind geen kastje meer gebruiken... Rare gang van zaken, maar de school vindt van niet.
Meningen? Wetsmijterij ook welkom. Ik wil graag horen dat de kinderen gedurende dit jaar gewoon gratis gebruik kunnen blijven maken van die kastjes....
Meningen? Wetsmijterij ook welkom. Ik wil graag horen dat de kinderen gedurende dit jaar gewoon gratis gebruik kunnen blijven maken van die kastjes....
Re: Gratis voor 15 euri
Vrees dat ik je dat niet kan zeggen. Kan zo geen wet bedenken die deze voorziening verplicht en al helemaal niet kosteloos. Wel vraag ik mij af of de school een kosteloos alternatief biedt in de vorm van gewone kapstokken. Als er geen gratis alternatief tegenover staat, ben ik van mening dat dit niet kan. Jas mee nemen het lokaal in mag niet, dus zou je ouders daarmee verplichten zonder een kosteloos alternatief te bieden. Als er kapstokken zijn, dan vrees ik dat het lastig wordt. Eventueel kunt u eens contact opnemen met de medezeggenschapsraad, vaak staat in de informatiegids wel een contactpersoon vermeld.53078 schreef:Ik wil graag horen dat de kinderen gedurende dit jaar gewoon gratis gebruik kunnen blijven maken van die kastjes....
Nou, in die schoolgids hebben ze het nog steeds over gratis gebruik van die kastjes. Nu de jongeren daar een week of 6 op school zijn komt er ineens een regel dat er betaald moet worden voor die dingen.
Allesbehalve netjes, in mijn ogen dan. Bij in gebruik name zijn ze gratis, en dan moet er ineens voor worden betaald. Is vast wel ergens een wetje dat zegt dat dat niet zomaar kan/mag...
Allesbehalve netjes, in mijn ogen dan. Bij in gebruik name zijn ze gratis, en dan moet er ineens voor worden betaald. Is vast wel ergens een wetje dat zegt dat dat niet zomaar kan/mag...
Ook de rest gelezen? Ik verwees naar de schoolgids voor contact met de medezeggenschapsraad. Verder vroeg opik of er een gratis alternatief is in de vorm van een kapstok.53078 schreef:Nou, in die schoolgids hebben ze het nog steeds over gratis gebruik van die kastjes. Nu de jongeren daar een week of 6 op school zijn komt er ineens een regel dat er betaald moet worden voor die dingen.
Tsja u wilt graag horen dat er een wet is die dit verbied. Dat lijkt me niet. Eenieder is gerechtigd is zijn gebouw een redelijk vergoeding te vragen voor voorzieningen, ook als die eerder gratis waren.
Ik ben het met je eens Olaf, maar scholen staan het vaak niet toe dat jassen meegenomen mogen worden in het klaslokaal. Dus die jas moet je ergens kwijt. Als dat alleen en uitsluitend betaalt kan betekent dit dat het gaat om een voorziening die voor alle leerlingen verplicht is, dus ben ik niet van mening dat ze hier uit het niets geld voor mogen vragen, maar dat ze dit bij de ouderbijdrage moeten rekenen.
hmm. apart. Er zijn natuurlijk kapstok-haken, maar dat staat ook in de OT. Gebruik van die kastjes is ook niet verplicht maar ik vind het maar vreemd dat ze ineens 15 euri vragen.
Tsja, ik kan me wel voorstellen. Die dingen kosten geld (kwa onderhoud, etc).53078 schreef:hmm. apart. Er zijn natuurlijk kapstok-haken, maar dat staat ook in de OT. Gebruik van die kastjes is ook niet verplicht maar ik vind het maar vreemd dat ze ineens 15 euri vragen.
-
Welk onderhoud?
Ik vraag me af of die 15 euro echt huur is, of borg voor de sleutel, dat kan ook nog namelijk, en dat lijkt me ook helemaal niet vreemd.
Ik vraag me af of die 15 euro echt huur is, of borg voor de sleutel, dat kan ook nog namelijk, en dat lijkt me ook helemaal niet vreemd.
nee, het is echt "huur" voor een schooljaar. Vorig jaar zaten er nog hangsloten op, dit jaar moesten dat elektronisch geregelde sloten worden. Pasje erdoor en open. Dus de kastjes zijn geupgrade... Maar dat was al aan het begin van het schooljaar. Pasjes werden gratis uitgedeeld. Dat er nu ineens €15,- huur voor wordt gevraagd, achteraf en zonder dat iemand zou kunnen vermoeden dat er huur voor gevraagd zou worden ( idd, besluit van school buiten de medezeggenschapsraad om ), stuit veel ouders tegen de borst.
De meeste hebben dezelfde instelling als ik. Eerst lekker maken en laten gebruiken, en dan ineens ..oh ja, het kost 15 euri. Te gek voor woorden.
De meeste hebben dezelfde instelling als ik. Eerst lekker maken en laten gebruiken, en dan ineens ..oh ja, het kost 15 euri. Te gek voor woorden.
Die pasjes kunnen bovengemiddeld kwijt raken na een paar weken, etc etc. Kortom, er zijn wel een paar compleet te begrijpen redenen waarom ze nu, iets na de start van het schooljaar er alsnog geld voor gaan vragen. En zolang er een gratis alternatief is, kan en mag dit volgens mij. Er is in ieder geval geen wet tégen. En gezien de wens om de regelgeving te verminderen en verduidelijken in de landelijke politiek, verwacht ik ook niet dat er hiervoor een wet zal komen.53078 schreef:nee, het is echt "huur" voor een schooljaar. Vorig jaar zaten er nog hangsloten op, dit jaar moesten dat elektronisch geregelde sloten worden. Pasje erdoor en open. Dus de kastjes zijn geupgrade... Maar dat was al aan het begin van het schooljaar. Pasjes werden gratis uitgedeeld. Dat er nu ineens €15,- huur voor wordt gevraagd, achteraf en zonder dat iemand zou kunnen vermoeden dat er huur voor gevraagd zou worden ( idd, besluit van school buiten de medezeggenschapsraad om ), stuit veel ouders tegen de borst.
Overigens is de net nieuwe laptop van de zoon van een schoolgaande collega nu al gesneuveld, omdat die in de rugzak, onderop een hele stapel van die zware dingen terecht kwam. (dus geen lompe opzet oid) Dan is 15 euro voor een kastje waar zo'n ding veilig in ligt ineens een prima investering.
-
Ik kan de frustratie wel een beetje begrijpen. TS heeft niet gevraagd om een duur electronisch pasjessysteem en was al tevreden over de oude kluisjes met gewone hangsloten. Een school is daar uiteraard vrij in en mag hier ook kosten aan verbinden.
Maar het lijkt me toch niet dat dit een onvoorziene impulsaankoop was van de school. Beetje slordig als er dan in de schoolgids van dit jaar gerept wordt over gratis kluisjes. Om vervolgens gedurende het schooljaar opeens wel dit soort kosten door te belasten.
Maar het lijkt me toch niet dat dit een onvoorziene impulsaankoop was van de school. Beetje slordig als er dan in de schoolgids van dit jaar gerept wordt over gratis kluisjes. Om vervolgens gedurende het schooljaar opeens wel dit soort kosten door te belasten.
Ik zou stellen dat er een overeenkomst tot is gekomen tussen de school en de ouder / kind betreffende bruikleen van de kastjes om niet.
Het is de vraag of die overeenkomst er was. Of ze expliciet begin dit jaar die kluisjes zonder kosten aan je hebben aangeboden voor een jaar.
Het is natuurlijk een beetje dom van de school dat ze het op deze manier doen. Veel handiger was het om meteen aan het begin van het schooljaar al die kluisjes voor 15 euro te verhuren. Dan was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht geweest. Maar het is geen 'plicht' om kluisjes (gratis) aan te bieden.
Het lijkt mij trouwens ook niet een onderwerp dat echt aan de MR voorgelegd zou moeten worden. Heeft weinig met de manier van organiseren van de school/het onderwijs te maken en het is ook niet zo'n grote verbouwing dat het aan de MR voorgelegd zou moeten worden.
Het is natuurlijk een beetje dom van de school dat ze het op deze manier doen. Veel handiger was het om meteen aan het begin van het schooljaar al die kluisjes voor 15 euro te verhuren. Dan was er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht geweest. Maar het is geen 'plicht' om kluisjes (gratis) aan te bieden.
Het lijkt mij trouwens ook niet een onderwerp dat echt aan de MR voorgelegd zou moeten worden. Heeft weinig met de manier van organiseren van de school/het onderwijs te maken en het is ook niet zo'n grote verbouwing dat het aan de MR voorgelegd zou moeten worden.
Beste,
Wanneer een instantie (in dit geval de school) u een factuur stuurt, dient daar een overeenkomst/contract aan ten grondslag te liggen. Deze overeenkomst dient de dienst van de school (in dit geval de verhuur van een kluis) en uw acceptatie van de dienst en bijbehorende kosten weer te geven. Dit is in dit geval niet van toepassing, de school heeft geen overeenkomst met u gesloten, er bestaat bij u niet de plicht te betalen voor een dienst die u niet heeft overeengekomen.
Echter, de school staat in haar recht om de voorwaarden van haar beleid aan te passen. Hierover dient u vooraf geïnformeerd te worden, waarna u kunt besluiten deze te accepteren. Wanneer u dat niet doet, staat het de school vrij om u (uw kind) de toegang tot de kluis te weigeren. Hoewel de school u niet vooraf heeft geïnformeerd, betekent dit niet dat u automatisch recht hebt op het gratis kluisje. Tenzij u een ondertekende overeenkomst kunt overhandigen waarin vermeldt staat dat de school uw kind een gratis kluisje ter beschikking heeft gesteld. Dit moet dan wel op naam zijn.
Groet en sterkte er mee!
Wanneer een instantie (in dit geval de school) u een factuur stuurt, dient daar een overeenkomst/contract aan ten grondslag te liggen. Deze overeenkomst dient de dienst van de school (in dit geval de verhuur van een kluis) en uw acceptatie van de dienst en bijbehorende kosten weer te geven. Dit is in dit geval niet van toepassing, de school heeft geen overeenkomst met u gesloten, er bestaat bij u niet de plicht te betalen voor een dienst die u niet heeft overeengekomen.
Echter, de school staat in haar recht om de voorwaarden van haar beleid aan te passen. Hierover dient u vooraf geïnformeerd te worden, waarna u kunt besluiten deze te accepteren. Wanneer u dat niet doet, staat het de school vrij om u (uw kind) de toegang tot de kluis te weigeren. Hoewel de school u niet vooraf heeft geïnformeerd, betekent dit niet dat u automatisch recht hebt op het gratis kluisje. Tenzij u een ondertekende overeenkomst kunt overhandigen waarin vermeldt staat dat de school uw kind een gratis kluisje ter beschikking heeft gesteld. Dit moet dan wel op naam zijn.
Groet en sterkte er mee!
Alles heeft onderhoud nodig. Er kan immers altijd iets kapot gaan.witte angora schreef:Welk onderhoud?
Dat is op zich wel een leuke. Ieder klaagt altijd over alle regeltjes, maar we zien nu langzaamaan de hoeveelheid regels minder worden en je ziet dat mensen al problemen krijgen en zich meteen afvragen of er geen regels zijn... Dat wordt nog leuk als het aantal regels echt wordt gereduceerd en dat mensen opeens als volwaardige wezens met elkaar om moeten gaan en zich niet kunnen verschuilen achter regels, of andersom, hun wens niet kunnen onderbouwen met regels.sjohie schreef:En gezien de wens om de regelgeving te verminderen en verduidelijken in de landelijke politiek, verwacht ik ook niet dat er hiervoor een wet zal komen.
Cilla.ink schreef een duidelijk antwoord. Misschien niet een antwoord wat in het straatje van gratis past, maar juridisch gezien is het wel correct.
Het is belangrijk dat antwoord goed door te nemen. Je hebt dan echt een antwoord op je vraag.
@GJvdZ:
Mensen zijn altijd wat tegenstrijdig. Zodra het ze geld gaat kosten, moeten er opeens regels zijn die duidelijk zijn. Zorgen het verminderen van regels ervoor dat men zich vrijer kan bewegen, dan is het opeens geweldig.
M.a.w.: Alleen regels als het voordelen heeft.
Het is belangrijk dat antwoord goed door te nemen. Je hebt dan echt een antwoord op je vraag.
@GJvdZ:
Mensen zijn altijd wat tegenstrijdig. Zodra het ze geld gaat kosten, moeten er opeens regels zijn die duidelijk zijn. Zorgen het verminderen van regels ervoor dat men zich vrijer kan bewegen, dan is het opeens geweldig.
M.a.w.: Alleen regels als het voordelen heeft.
Zo is het maar net. Net als fat iedereen,zeker in de jaren 90, zo graag een liberalere overheid wou, waarbij de overheid zich minder bemoeide met alles. Mensen zouden zelf genoeg gezond verstand hebben, de overheid zou niet te betuttelend moeten zijn. Met als gevolg dat nu iedereen klaagt over woekerpolissen e.d.
Ik zie niet in dat er een overeenkomst tot stand is gekomen, dus ik zie ook niet in waarom de school dat niet in rekening mag brengen, mits je natuurlijk je spullen wel elders kwijt kunt en het niet verplicht is zo'n kastje te hebben. Er zijn bij mijn weten geen wetten die scholen verplichten gratis kastjes aan te bieden. Zover gaan wetten over het algemeen niet. Kortom, de school mag het doen.