Mucha schreef:Leraren moeten niet zo zeuren. Ik ken maar weinig beroepsgroepen waarvan de werknemers zoveel vrije dagen per jaar genieten. Leraren zouden eens een jaartje in de verpleging moeten werken. Dan was het zo afgelopen met dat gemauw.
Net als dat jij eens als docent zou moeten gaan werken... Wordt het toontje ook wel anders.
+1.
De werkdruk in het onderwijs is erg hoog en in vakanties werkt men gewoon door. Ondertussen waren de lonen 5 jaar lang bevroren en wordt de "loonsverhoging" die waarschijnlijk niet eens doorgaan gefinancierd uit het pensioen.
Mucha schreef:Leraren moeten niet zo zeuren. Ik ken maar weinig beroepsgroepen waarvan de werknemers zoveel vrije dagen per jaar genieten. Leraren zouden eens een jaartje in de verpleging moeten werken. Dan was het zo afgelopen met dat gemauw.
Net als dat jij eens als docent zou moeten gaan werken... Wordt het toontje ook wel anders.
+1.
De werkdruk in het onderwijs is erg hoog en in vakanties werkt men gewoon door. Ondertussen waren de lonen 5 jaar lang bevroren en wordt de "loonsverhoging" die waarschijnlijk niet eens doorgaan gefinancierd uit het pensioen.
Tsja, dat zijn argumenten die voor veel werkgevers opgaan. Hier ook al 5 jaar de nullijn, overuren worden 130% in verlof uitbetaald, maar als je die uren laat uitbetalen krijg je er 100% voor terug, overleggen worden gepland tussen 12.00 en 14.00 dus dat kost je lunchpauze, ½ dagdeel cursussen beginnen 15.00, dus de helft is in eigen tijd, en zo nog wel wat meer dingen. En vrienden van me, beide leraar op een basisschool, waren toch echt 6 volle weken op vakantie in de zomer, fysiek een paar provincies verwijderd van hun school, dus die konden niet echt doorwerken.
Het zou de leraren sieren als ze bij steekhoudende specifieke argumenten zouden blijven, en niet allerlei dingen roeptoeteren die in vele bedrijfstakken hun vervelende sporen nalaten. Ze zijn niet de enigen die het moeilijk hebben.
Ik zat in de jaren 70 en 80 op de lagere school en heb nooit met minder dan 30 kinderen in een klas gezeten. In sommige jaren was de vensterbank ons tafeltje omdat er niet genoeg tafels in de klas paste.
Precies, dat schreef ik.....ik had klassen van 40 kinderen , en alles liep gewoon.
Maar wat ik ook schreef , de kinderen van toen zijn niet te vergelijken met de kinderen van nu .
Bovendien mankeren veel kinderen nu van alles , lees ADHD , PDD NOS etc etc , daar hoorde je vroeger nooit over. Er waren toen ook net zo goed - drukke- kinderen , stuiterballetjes , maar er was rust en orde en gezag.
Veel leerkrachten zijn nu ook " de kop van Jut " , ze worden beschimpt, geslagen etc etc.
Ik kan me goed voorstellen dat velen dit vak niet meer ambiëren met alle gevolgen vandien. Niet goed degelijk opgeleide juffen en meesters , niet voldoende pedagogisch en psychologisch onderlegd.
Het onderwijs vind ik nu een wat ondergeschoven kindje. Zorgelijk.
igen schreef:Het lijkt me absoluut geen probleem waar TS mee te maken heeft. Topic kan dus dicht.
TS en ik hebben daar weldegelijk mee te maken. De huidige generatie leerlingen moet onze AOW straks opbrengen.
En wat heeft dat met de hoeveelheid kinderen in een klas te maken? Open dan een topic waarin je aangeeft dat het je zorgen baart dat de huidige studenten te lang over hun studie doen
igen,
Als je echt naar de uitzending gekeken hebt, dan weet je dat het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. Met als gevolg dat het nivo daalt van de leerlingen die school afgerondt hebben. Dit gaat uiteindelijk gevolgen hebben voor de economie, een van de gevolgen daarvan zal zijn onbetaalbare AOW.
Oorzaken zijn legio: Je noemt zelf de te grote klassen, maar gebrek aan goede onderwijzers speelt een belangrijke rol.
Plus alle andere maatschappelijke problemen die school op bordje krijgt
En die 6 overuurtjes per week, worden volgens mij aardig gecompenseerd door de 60 dagen vakantie per jaar die ze hebben. Zulke werkwerken maak ik ook, maar dan met de helft aan vakantiedagen.
Beetje optimistische kijk op het lerarenleven. Bij de "grote" vakantie valt daar de 1e en laatste week al van af (lokalen opruimen, klaarmaken) . Ouderavonden ,met daarbij horende rapporten en verslagen die daar bij horen, mijn ex vrouw zat daar toch meerdere weekeinden aan. Leerplannen uitwerken , ook meerdere weekeinden. Dus zo zwart/wit is het niet.
sjohie schreef:Het zou de leraren sieren als ze bij steekhoudende specifieke argumenten zouden blijven, en niet allerlei dingen roeptoeteren die in vele bedrijfstakken hun vervelende sporen nalaten. Ze zijn niet de enigen die het moeilijk hebben.
Maar behoren wel tot de groep die de meeste stress en werkdruk met zich meebrengt. Het is niet voor niets dat een groot gedeelte van de beginnende docenten uitvalt.
Als je in het middelbaar onderwijs goed je werk wil doen heb je te weinig uren in een week en achtervolgt je werk je overal. Je wordt geacht altijd bereikbaar te zijn voor ouders en collega's, je hebt vaker geen pauze dan wel, en ook als je wel pauze hebt wordt die to-do list alleen maar langer. Ondertussen is de mentaliteit van leerlingen veranderd en is het toch niet even zo "simpel" als vroeger.
Ik kan wel een heel betoog gaan houden, maar aan ieder die oordeelt zonder het te hebben gedaan: doe het maar eens. Het is een prachtig vak, maar enorm zwaar. En ik ken geen leraar die niet ooit in tranen is geweest omdat hij/zij het op dat moment even niet meer aankon.