LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gratis schoolboeken een melkkoe voor de scholen?
Gratis schoolboeken een melkkoe voor de scholen?
Ik heb dit weekend eens de nieuwwaarde van de boeken op de boekenlijsten van mijn beide kinderen (op verschillende scholen) opgeteld.
Voor mijn oudste in 5vwo heeft het pakket een nieuwwaarde van ca. 455 euro (consumentenprijs!!).
Voor de jongste in 1havo/vwo is dit ca. 550 euro.
De boeken moeten na het einde van het jaar uiteraard weer terug en worden volgend jaar weer aan een volgende leerling uitgedeeld. Gemiddeld genomen lijkt het me dat de boeken in 3 jaar worden afgeschreven, dus de echte prijs van de pakketten is:
5vwo: euro 151,67
1havo/vwo: euro 183,33
De rijksbijdrage aan de scholen is vanwege/voor de boeken verhoogd met 316 euro. Dus die 316 euro moet geheel ten goede komen aan de boeken.
Voor het 5vwo pakket steekt of de school, of de boekendistributeur dus 316-151,67=164,33 in z'n zak
en voor het 1havo/vwo 316-183,33=132,67
dus dat is gemiddeld euro 148,50 per leerlling.
Een gemiddelde school heeft ca. 2000 leerlingen, dus per jaar lijkt er 297000 euro te verdwijnen !!
In heel nederland zijn er zo'n 900000 leerlingen die recht hebben op de gratis schoolboeken. Als alle scholen op deze manier met de gratis schoolboeken omgaan, lijkt het alsof er euro 133.650.000 verdwijnt.
Zie ik wat over het hoofd?
Voor mijn oudste in 5vwo heeft het pakket een nieuwwaarde van ca. 455 euro (consumentenprijs!!).
Voor de jongste in 1havo/vwo is dit ca. 550 euro.
De boeken moeten na het einde van het jaar uiteraard weer terug en worden volgend jaar weer aan een volgende leerling uitgedeeld. Gemiddeld genomen lijkt het me dat de boeken in 3 jaar worden afgeschreven, dus de echte prijs van de pakketten is:
5vwo: euro 151,67
1havo/vwo: euro 183,33
De rijksbijdrage aan de scholen is vanwege/voor de boeken verhoogd met 316 euro. Dus die 316 euro moet geheel ten goede komen aan de boeken.
Voor het 5vwo pakket steekt of de school, of de boekendistributeur dus 316-151,67=164,33 in z'n zak
en voor het 1havo/vwo 316-183,33=132,67
dus dat is gemiddeld euro 148,50 per leerlling.
Een gemiddelde school heeft ca. 2000 leerlingen, dus per jaar lijkt er 297000 euro te verdwijnen !!
In heel nederland zijn er zo'n 900000 leerlingen die recht hebben op de gratis schoolboeken. Als alle scholen op deze manier met de gratis schoolboeken omgaan, lijkt het alsof er euro 133.650.000 verdwijnt.
Zie ik wat over het hoofd?
Re: Gratis schoolboeken een melkkoe voor de scholen?
Nee,
U vergeet rente verlies en controle kosten of schade...
Ook kan het zijn dat er boeken teveel of tekort zijn want mijn zoon zit op een school waar de eerste klas van 8 bij rondleiding, 9 klassen waar hij zat en nu 10 eerste jaars!
Dus ze moeten soms boeken extra kopen voor 1 druk die nooit gebruikt worden.
Ook die wegens fout auto moest uitwijken en in sloot kwamen moesten binnen korte tijd vervangen worden.
Dus de school heeft ook kosten voor als er dit jaar minder leerlingen kwamen of voor dit soort rampen.
Ook een uitgebrand huis dus de volgende dag lagen de boeken al weer klaar.
Deze moeten ook betaald worden, en de winst word meestal gebruikt voor schoolreisje en overige tekorten elders.
Verder is voor VWO 1 t/m 6 elk jaar een ander pakket nodig dus je betaal 6 jaren lang de gemiddelde kosten.
Ook de levensduur is nooit 3 jaar voor alle boeken!
Wiskunde 4x per week kan 3 jaar zijn.
Maar Aardrijkskunde en Geschiedenis zouden dan 12 jaar mee moeten gaan.
Ook de Atlas op school of woordenboeken voor Duits Engels en Frans moeten betaald worden en die op school betekende dus Uw kind minder hoeft mee te nemen en thuis kunnen blijven!
Verder dient U bij de schoolkeuze vooral als je salaris minder is of je meerdere kinderen in ongeveer zelfde leeftijd bezit te kijken naar kosten voor schoolreizen en sport kleding.
De meeste moeten woordenboeken zelf kopen en wij kregen ze Cadeau.
Dus woordenboek met CD voor Windows PC gratis eerste jaar die 6 jaar bruikbaar zijn en niet terug hoeven!
Deze gratis moeten dus thuis blijven want op school liggen ze voor iedereen in de klas klaar.
Ook de Atlas die we in bruikleen kregen en pas na 4 jaar en Examen mogen houden dus voor Mavo.. 5 jr Havo en 6 jr VWO dus zelfs die dure atlas in bruikleen is pas Cadeau bij diploma, anders inleveren en de oude liggen in de klassen....
Dus niet elke school heeft zelfde boeken pakket.
Ook de uitgever bepaalde hoe stevig deze zijn en de levensduur....
Lang verhaal maar U mag meer kiezen als alleen de school, via website is dit soort info meestal ook te vinden!
Ook kan het zijn dat er boeken teveel of tekort zijn want mijn zoon zit op een school waar de eerste klas van 8 bij rondleiding, 9 klassen waar hij zat en nu 10 eerste jaars!
Ook die wegens fout auto moest uitwijken en in sloot kwamen moesten binnen korte tijd vervangen worden.
Dus de school heeft ook kosten voor als er dit jaar minder leerlingen kwamen of voor dit soort rampen.
Ook een uitgebrand huis dus de volgende dag lagen de boeken al weer klaar.
Deze moeten ook betaald worden, en de winst word meestal gebruikt voor schoolreisje en overige tekorten elders.
Verder is voor VWO 1 t/m 6 elk jaar een ander pakket nodig dus je betaal 6 jaren lang de gemiddelde kosten.
Ook de levensduur is nooit 3 jaar voor alle boeken!
Ook de Atlas op school of woordenboeken voor Duits Engels en Frans moeten betaald worden en die op school betekende dus Uw kind minder hoeft mee te nemen en thuis kunnen blijven!
Verder dient U bij de schoolkeuze vooral als je salaris minder is of je meerdere kinderen in ongeveer zelfde leeftijd bezit te kijken naar kosten voor schoolreizen en sport kleding.
De meeste moeten woordenboeken zelf kopen en wij kregen ze Cadeau.
Dus woordenboek met CD voor Windows PC gratis eerste jaar die 6 jaar bruikbaar zijn en niet terug hoeven!
Deze gratis moeten dus thuis blijven want op school liggen ze voor iedereen in de klas klaar.
Ook de Atlas die we in bruikleen kregen en pas na 4 jaar en Examen mogen houden dus voor Mavo.. 5 jr Havo en 6 jr VWO dus zelfs die dure atlas in bruikleen is pas Cadeau bij diploma, anders inleveren en de oude liggen in de klassen....
Dus niet elke school heeft zelfde boeken pakket.
Ook de uitgever bepaalde hoe stevig deze zijn en de levensduur....
Lang verhaal maar U mag meer kiezen als alleen de school, via website is dit soort info meestal ook te vinden!
Rente per jaar is 8% maximaal. Zelfs als de school (wat een groot gedeelte ook doet) de boeken huurt, zal de huurwaarde hooguit 15% bovenop de jaarlijkse afschrijving zijn, per slot van rekening zit de eerste winst van de distributeur al in de consumenten-verkoopprijs. Is de huurwaarde meer dan die 15% denk ik dat de school door een distributeur benadeeld wordt.stofzuigertje schreef:Nee,
Schade wordt verhaald op de gebruiker, dus de leerling (vandaar de gewraakte borg).
Controle kost geen 100 euro per pakket.
Heel veel scholen huren de boeken bij een distributeur die rechtstreeks aan de leerling levert en alleen het geleverde doorberekent aan de school worden er geen boeken teveel of te weinig geleverd/aangeschaft.stofzuigertje schreef: Ook kan het zijn dat er boeken teveel of tekort zijn want mijn zoon zit op een school waar de eerste klas van 8 bij rondleiding, 9 klassen waar hij zat en nu 10 eerste jaars!
Over het gehele aantal zijn fouten maar marginaal.
Een normale school heeft een aardig overzicht van het aantal leerlingen over een aantal jaren. Het teveel of teweinig aankopen is ook marginaal.
Lijkt mij niet, zie bovenstaande.stofzuigertje schreef: Dus de school heeft ook kosten voor als er dit jaar minder leerlingen kwamen of voor dit soort rampen.
Als de leerling een boekenpakket laat verbranden, komt dat voor rekening van de leerling ofwel zijn/haar verzekering.stofzuigertje schreef: Ook een uitgebrand huis dus de volgende dag lagen de boeken al weer klaar.
Winst mag niet gebruikt worden voor schoolreisjes en overige tekorten elders.
De rijksbijdrage is met een bedrag voor boeken verhoogd. Tekorten en schoolreisjes mag je bijbetalen dmv de vrijwillig verplichte ouderbijdrage.
Het pakket dat een leerling 1vwo in 2009 gebruikt gaat in z'n geheel naar een andere leerling 1vwo in 2010. Een lesboek/lessysteem zal altijd langer dan 1 jaar meegaan.stofzuigertje schreef: Verder is voor VWO 1 t/m 6 elk jaar een ander pakket nodig dus je betaal 6 jaren lang de gemiddelde kosten.
Behalve een heel klein aantal boeken in de genoemde pakketten, zijn de meeste al jaren oud. Er zitten zelfs wiskundeboeken tussen uit 2002. Het gros is ouder dan 3 jaar, en dus al lang terugverdiend.stofzuigertje schreef: Ook de levensduur is nooit 3 jaar voor alle boeken!
De atlassen en woordenboeken op school vallen niet onder de gratis schoolboeken, en worden al uit de "standaard" rijksbijdrage betaald.stofzuigertje schreef: Ook de Atlas op school of woordenboeken voor Duits Engels en Frans moeten betaald worden en die op school betekende dus Uw kind minder hoeft mee te nemen en thuis kunnen blijven!
De atlassen en woordenboeken thuis worden door de leerling/ouders betaald.
Het verband met de gratis schoolboeken zie ik hier niet??stofzuigertje schreef: Verder dient U bij de schoolkeuze vooral als je salaris minder is of je meerdere kinderen in ongeveer zelfde leeftijd bezit te kijken naar kosten voor schoolreizen en sport kleding.
boffertstofzuigertje schreef: De meeste moeten woordenboeken zelf kopen en wij kregen ze Cadeau.
Onzin.vpb schreef:Een gemiddelde school heeft ca. 2000 leerlingen
Het geld verdwijnt niet, het geraakt op de spaarbank van de scholen.dus per jaar lijkt er 297000 euro te verdwijnen!!
Wat is het probleem nu eigenlijk? Je kinderen krijgen de schoolboeken gratis, de school houdt er bij een zuinig beleid geld aan over.
Formuleer nu eerst eens je probleem.
-
Vergeet niet dat er ook voor iedere leerling software licenties moeten worden aangeschaft. Ook dit valt onder de boekenkosten (gaat om programma's die bij bepaalde methodes horen). Per leerling moet er per jaar meerdere licenties worden aangeschaft en dit loopt aardig in de papieren.
Het bedrag is voor scholen vaak zelfs te laag, er moet soms zelfs van methode gewisseld worden om het hele pakket te kunnen betalen van de rijksbijdrage. De scholen houden hier beslist geen geld aan over.
Het bedrag is voor scholen vaak zelfs te laag, er moet soms zelfs van methode gewisseld worden om het hele pakket te kunnen betalen van de rijksbijdrage. De scholen houden hier beslist geen geld aan over.
Dat denk ik ook. De voorheen "onmisbare" werkboeken (die de ouders alleen maar konden kopen en na 1 jaar onbruikbaar waren) worden tegenwoordig gewoon gekopieerd. Maar ook kopiëren kost geld.scootflyer schreef:De scholen houden hier beslist geen geld aan over.
Kopiëren van materialen met copyright is niet 'gewoon'. Het is stelen. Stelen van de auteurs en de uitgevers.kiz schreef:Dat denk ik ook. De voorheen "onmisbare" werkboeken (die de ouders alleen maar konden kopen en na 1 jaar onbruikbaar waren) worden tegenwoordig gewoon gekopieerd. Maar ook kopiëren kost geld.scootflyer schreef:De scholen houden hier beslist geen geld aan over.
Als scholen liever willen kopiëren dan kopen, mag dat alleen met toestemming van de uitgever. Dan moeten de scholen copyrights betalen per gekopieerde pagina. Dat is eerlijk.
Het is net als met cd's, waar illegaal kopiëren ten koste gaat van de artiesten en van de kansen die aankomende musici worden geboden. Zonder inkomsten bij de uitgeverijen kunnen ze geen auteurs aan het werk zetten om nieuwe boeken te schrijven. Scholen die kopiëren, verpesten de kwaliteit en de diversiteit van het aanbod op de schoolboekenmarkt.
@hminkema:
volgens mij schreef ik al dat kopiëren geld kost?
Ja, maar je schreef er niet bij of je slechts het papier, de toner, de electriciteit, de afschrijving van het apparaat, en het arbeidsloon van de secretaresse bedoelde, of dat je ook de afdracht i.v.m. copyrights op het oog had.kiz schreef:@hminkema:
Het bijzondere is dat als de ouders het werkboek aanschaffen, zij wél legaal een kopie mogen maken voor eigen gebruik (iedereen mag z'n zelfaangeschafte boeken onder de kopieermachine leggen, mits de kopieën niet worden verspreid). Je kunt dan na een jaar de kopieën weggooien en het werkboek schoon doorverkopen.
Scholen mogen dat niet, want dan gaat het niet meer om 'eigen gebruik' door de eigenaar.