LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aftrek studiekosten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
axolotl

aftrek studiekosten

Ongelezen bericht door axolotl »

Ik overweeg om nog een deeltijdstudie te gaan doen, naast mijn werk. Hiermee verdien ik zo'n 1100 euro netto p.m. De studiekosten zijn aftrekbaar bij de belasting met een drempel van 500 euro heb ik begrepen. Ik vraag me af wat ik effectief moet betalen aan mijn studie na aftrek van deze kosten. Kan iemand me hiervan een indicatie geven? Ik ga ervan uit dat deze studie ongeveer max 2000 euro per jaar gaat kosten...

kweenie

Re: aftrek studiekosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Met 1100 netto zul je bruto zo tussen de 21000 en 22000 per jaar verdienen. Dat betekent dat je voor het hoogste deel van je inkomen 41,85% belastingen en premies betaalt. Het deel dat je kunt aftrekken vermindert het deel van het bedrag waarover je 41,85% belastingen en premies betaalt. Dit betekent dat je van elke afgetrokken euro 58,15% zelf moet betalen. Dus van 2000 euro kosten mag je 1500 aftrekken, wat betekent dat je van die 1500 872,25 zelf moet betalen. Plus die eerste 500, maakt in totaal 1372,25.

Is het trouwens niet een mogelijkheid dat je werkgever de opleiding betaalt?

Matsu

Ongelezen bericht door Matsu »

Ik snap niet hoe je die berekening of indicatie van de aftrekbare studiekosten maakt op basis van de hoogste belastingsschijf. Ik bedoel ik snap niet dat je dat zó kan berekenen. De belastingadviseur adviseert mij "spelenderwijze" een fictieve teruggave formulier in te vullen om op die manier "te stoeien" met de bedragen die ik eventueel terug zou kunnen krijgen.

Zoals deze vraagsteller ben ik voornemens om een nieuwe studie te volgen die dan zou moeten leiden tot nieuw werk. Zou je mijn situatie kunnen berekenen/inschatten zoals hierboven?

Netto inkomen = 1762 per maand
Totale studiekosten (opleider en examinator) = 4200

Hoeveel kan ik terugkrijgen van de belasting (dus hoeveel moet ik zelf betalen)?
Ik ga hierbij vanuit dat ik de inkomen van mijn echtgenote niet hoef te betrekken bij de berekening.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Matsu kijk eens naar de datum van Topic oktober 2008 weinig zin om te reageren op een vraag van 4 jaar oud.

gr Henk

kweenie

Je kunt niet de hele 4200 aftrekken, er is een drempel van 500. Dus er is 3700 aftrekbaar. Met 1762 netto zal je bruto maandloon waarschijnlijk zo'n 2500 zijn. Dat is ong. 32500 per jaar. Dat betekent dat je in de 41.95% of 42% schijf valt.

Dat betekent dat je 42% van de 3700 van de belastingen kunt terugkrijgen. En dat betekent dus dat de belastingdienst 1554 euro van de cursus betaalt en jij zelf de overige 2646.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

U kunt het beste het advies van uw adviseur opvolgen. U download het programma 2012 van de website van de belastingdienst. U vult hier het te verwachten bruto inkomen op jaarbasis in. Wanneer u hetzelfde verdient als vorig jaar, kunt u die gegevens gebruiken. U geeft in de aanslag de te verwachten studiekosten voor 2012 op. Wanneer de opleiding in september begint, geeft u de te betalen bedragen tot maximaal eind december op. Dit is collegegeld, boeken en ander studiemateriaal. Betaalt u de opleiding in maandelijkse termijnen, kunt u alleen de betalingen tot en met december meenemen. De betalingen vanaf januari 2013 gaan dan mee voor het belastingjaar 2013. In principe heeft het inkomen van uw echtgenoot geen invloed. Verdient uw echtgenoot ook, dan kan het soms handig zijn om te schuiven bij wie u het uiteindelijk aftrekt. Het is dus handig om deze gegevens wel bij de hand te houden. Zolang u de voorlopige aangifte niet verstuurd, zal er verder niets bij de belastingdienst bekend zijn van deze gegevens die u hebt ingevuld. U kunt dit dus zovaak doen als u wilt.

Matsu

@Henk: ik wist dat 4 jaar geleden was gesteld, maar het is nu aktueel voor mijn situatie, dus wat maakt het uit?

@kweenie en rollertje: dank voor jullie antwoorden op mijn vraag.

@kweenie: helaas leg je de achtergrond van deze rekenmethode niet uit, wel het hoe natuurlijk.

@rolletje: formulieren voor 2012 komen pas ca eind februari 2013 beschikbaar, dus nu moet ik met het formulier van 2011 werken/spelen (ingevuld document van 2011 leegmaken en fictief bedragen invullen om zo tot de teruggaaf te komen). Waarom vind je de rekenmethode van kweenie niet beter dan de belastingdienst?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Matsu schreef:@kweenie: helaas leg je de achtergrond van deze rekenmethode niet uit, wel het hoe natuurlijk.
Wat moet daar nog aan uitgelegd worden dan ?
Hoeveel u precies terugkrijgt staat en valt helemaal met de belastingschijven en hoe uw inkomen daarover verdeeld is.

kweenie

Rekenmethode:
- Kijk in welke schijf je valt voor de inkomstenbelasting, in jou geval waarschijnlijk 42%.
- Trek van de (aftrekbare) opleidingskosten 500 euro af, dus 4200 - 500 = 3700
- Die 3700 is aftrekbaar.
- Daarom hoef je over 3700 euro minder inkomsten belastingen te betalen
- Daarom bespaar je 42% × 3700 aan belastingen.
- Daarom bespaar je 1554 aan belastingen.
- Oftewel: de belastingdienst betaalt 1554 van je cursus, jij betaalt de rest.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

die begint al haast aan een nw studie dus ,misschien makkelijk om te weten??

Matsu

Dank allemaal, ik heb besloten om de studie te volgen.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Goed van je om de studie te gaan volgen. Het is altijd goed om je te ontwikkelen. Ikzelf zit in mijn laatste jaar van een deeltijdstudie Sociaal Juridische Dienstverlening.
Ik heb niets tegen de rekenmethode van Kweenie, die is juist. Het is echter makkelijker om het via de site te doen. Ik ben gewoon liever lui dan moe.
Je moet de voorlopige aanslag 2012 downloaden, wanneer je het via de belastingsite doet. Daarmee kun je ook een maandelijkse voorlopige teruggave berekenen met dezelfde gegevenens die je na afloop van het jaar moet invullen.

zwabbertje

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Let wel dat de drempel van 500 euro per kalenderjaar geldt.
Als je studie dus twee kalenderjaren duurt en je betaalt ieder kalenderjaar 50% van de kosten dan moet je dus twee keer die drempel toepassen en zal de teruggave lager zijn.

mariabreedspleet

Ongelezen bericht door mariabreedspleet »

Even ter info; de drempel is sinds 1 januari 2012 verlaagd naar E 250!
Dus bij meer dan E 250 studiekosten heb je al aftrek!

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Helaas Maria, de politiek heeft door het Kunduz-akkoord / lenteakkoord de voorgenomen vitaliteitsregeling vooralsnog ingeperkt. Onderdeel was de verlaging van de drempel studiekosten van € 500 naar € 250. Voor 2012 geldt in elk geval een drempel van € 500. Lees onder drempel op bladzijde 1 van aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven 2012

Hoe de drempel in 2013 gaat worden is nog even afwachten en zal afhankelijk zijn van wat een nieuwe regering hierover besluit. In het Lenteakkoord is voor 2013 een drempel van € 250 opgenomen. Het volgende is te lezen in het akkoord van mei j.l:
Het totale budget van het vitaliteitspakket wordt met 815 mln. beperkt in 2013, maar bedraagt na maatregelen nog 2,4 mld. euro. Onderdeel van dit akkoord is dat in 2013 een nieuwe regelingwordt ingevoerd, vitaliteitssparen. Deze regeling maakt het voor werknemers en IB-ondernemersmogelijk om fiscaal vriendelijk te sparen. Ook de eerder aangekondigde overgangsregeling voor de levensloopregeling blijft bestaan. De mobiliteitsbonussen worden gericht op mensen die nu langs de lijn staan: oudere uitkeringsgerechtigden en arbeidsgehandicapten. Hiervoor is 0,7 mld.beschikbaar. De verlaging van de drempel in de scholinguitgaven blijft overeind: kosten vanscholing (zoals lesmateriaal) boven de drempel van 250 euro is aftrekbaar

Gesloten