LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 4% rendement in box 3 te laag?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.

Moet het fictieve rendement in Box 3 omhoog nu de spaarrente boven de 5% ligt?

Ja, toen de spaarrente 3% was liep ik altijd al te zeuren dat die fictieve 4% te hoog was, dus nu zeg ik eerlijk dat die 4% te laag is.
0
Geen stemmen
Ja, die 4% was altijd al belachelijk laag, inkomsten uit vermogen (van rijke mensen) moet net zo zwaar belast worden als inkomen uit arbeid.
0
Geen stemmen
Nee, toen de spaarrente 3%was heb ik niet gezeurd dat die 4% omlaag moest, dus nu hoef ik niet te zeggen dat die 4% omhoog moet.
5
83%
Nee, onze politici weten wel wat goed voor ons is en als die niets doen dan hoeft er niets te veranderen.
1
17%

Totaal aantal stemmen: 6

SJZ

4% rendement in box 3 te laag?

Ongelezen bericht door SJZ »

Een leuke poll in de stijl van Venantius. Stemmen maar!

sprokkel

Re: 4% rendement in box 3 te laag?

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik zie 1 stem op de politici, dat kan ik niet volgen, politici leven bij de waan van de dag.

kweenie

Re: 4% rendement in box 3 te laag?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat een onzinnige vraag. Er wordt bij de vrh uitgegaan van een bepaald rendement dat je op de lange termijn vrij eenvoudig zonder risico zou moeten kunnen behalen. Als de rente een paar jaar lager of hoger is dan dit fictieve rendement, dan betekent dat nog niet dat het lange termijn rendement ineens ook hoger zou zijn.

Bovendien zou zo'n aanpassing van de vrh vanuit economisch oogpunt onverstandig zijn. Dat zou namelijk betekenen dat bijvoorbeeld in geval van grote prijsstijgingen en inflatie, wanneer de rente ook zal stijgen, er nog meer belasting wordt geheven en zo de inflatie versterkt wordt. Andersom zou een verlaging van de vrh bij lagere rente kunnen betekenen dat in een oververhitte economie indirect nog meer geld wordt gepompt en de economie nog verder tot een kookpunt wordt gebracht.

Gesloten