LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 8000 euro btw betaald over Duitse auto, wat nu?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
sala12

8000 euro btw betaald over Duitse auto, wat nu?

Ongelezen bericht door sala12 »

Hallo mensen

ik heb juli 2016 een auto gekocht in duitsland van een
duitsteautohandelaar. de auto was net 2 weken oud met nauwlijks 1000km op
de teller.
ik zou deze auto voor particulier gebruik exporten buiten de eu. ik heb
over deze auto bijna € 8000 aan btw betaald die ik achteraf zou terugvragen
bij die duitste autohandelaar aangezien de auto gexporteerd word uit
duitsland buiten de eu en dan hoeft er geen btw over betaald te worden.
de auto was vervolgen oktober2016 ingevoerd buiten de eu, had hierna gelijk
contact opgenomen met de autohandelaar, die was ivm zakelijke
omstandigheden druk in het buitendland en zou pas februari 2017 terugkeren
in duitsland en met mij contact opnemen hierover. uiteindelijk feb 2017
aangebroken en nog steeds niets van hem gehoord, ik zelf contact opgenomen
en alle importbewijsdocumenten naar hem opgestuurd. die had vervolgens
gezegd dat de kwartaal/jaaraangifte over die periode omzetbelasting al was
ingediend bij de duitse belastingdienst en ik hiervoor bij hun moest zijn
om mn btw terug te vragen. ik heb dit uiteindelijk ook gedaan ( alle
importdocumenten naar het nederlands vertaald en van het nl naar het duits)
met een speciale stempel erop, wat me bijna € 400,- heeft gekost zodat de
duitste bdienst alle documenten verplicht moet accepteren aangezien deze
door de nl rechtbank goedgekeurd zijn. enkele weken later krijg ik te horen
dat alles in orde is maar ik uiteindelijk voor uitbetaling bij de
Nederlandse belastingdienst moet zijn?, heb hier vervolgens ook met de nl
bdienst contact opgenomen en er blijkt niets van te kloppen is eigenlijk
logisch aangezien de nl bdienst hier niets mee te maken heeft , wie kan mij hier
aub bij helpen?, ik heb bijna € 8000,- aan btw betaald waar ik recht op heb
en word gewoon van het kastje naar de muur gestuurd

gr ryan

Klaas Jan

Re: 8000 euro btw betaald over Duitse auto, wat nu?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, op deze site https://www.automotiveimport.nl/import- ... -duitsland van een ervaren importeur staat daarover info. Hopelijk nog actueel.
Klopt de info met de situatie waar u nu in terechtgekomen bent?

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Omdat vooal actuele informatie noodzakelijk is: http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_de.htm

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Even de tijdlijn er uit gehaald:
sala12 schreef: - ik heb juli 2016 een auto gekocht in duitsland
- de auto was vervolgen oktober2016 ingevoerd buiten de eu,
- uiteindelijk feb 2017 .... alle importbewijsdocumenten naar hem opgestuurd.
Als u een zakelijke klant bent (en uw vraag dus niet op dit forum thuis hoort), heeft de Duitse belastingdienst gelijk en dient u uw verzoek bij de Nederlandse Belastingdienst in te dienen volgens deze quote van de EU website (https://ec.europa.eu/taxation_customs/b ... refunds_en):
How to get a VAT refund
To avoid potential language problems, claimants send an electronic refund claim to their own national tax authorities – who then forward it to the EU country where the claimant incurred the VAT (once they have confirmed the claimant's identity and VAT identification number, and the validity of their claim).

The claimant's home EU country will not forward the claim to the refunding EU country if the claimant:

is not a taxable person for VAT purposes
only makes exempt supplies without right of deduction
is covered by the special scheme for small businesses
is covered by the flat-rate scheme for farmers.
Als u een particulier bent die buiten de EU woont had uw auto binnen 3 maanden uitgevoerd moeten worden. Gezien de maanden die u opgeeft zou dat best mogelijk kunnen zijn maar het kan ook net buiten die termijn vallen. Vervolgens zou u het bewijs van uitvoer in het land van aankoop moeten leveren als definitieve bewijslast. U heeft slechts een bewijs van invoer in het bestemmingsland geleverd en dat is niet voldoende
EU retailers can provide a VAT refund for goods sold to non-EU tourists when exporting them. Specifically this covers:

Tourists whose permanent address or habitual residence (as stated in their passport or other recognised identity document) is not in the EU.
EU nationals living outside the EU (who can prove this with a residence permit or similar).
Conditions

-The tourists must provide proof of residence (e.g. non-EU passport or residence permit)
-The goods must be taken out of the EU within 3 months of being bought.
-The tourist must provide a stamped VAT refund document proving this.
-The value of the goods bought must be above a certain minimum (set by each EU country).

Retailers can either refund the VAT directly or use an intermediary. One or other of them may charge afee, deductible from the refunded VAT amount.
Als u een particulier bent die binnen de EU woont, heeft u gewoon geen recht op teruggaaf.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wij exporteren ook regelmatig naar niet EU land, dat wilde u toch doen als particulier? Dat kan en u bent geen BTW schuldig aan de Duitse handelaar, immers buiten EU en dat geldt voor iedereen.

Helaas moet u dat wel aan kunnen tonen door uitvoerdocumenten te overhandigen dat het voertuig ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt, en dat is logisch! Uw expediteur kan u daarbij helpen.

U had beter zonder BTW kunnen kopen wat ook mogelijk is, alleen moet de verkoper daar wel in meegaan. In uw verhaal stokt het daar in en de verkoper is druk met andere dingen en draait er een beetje omheen. U heeft echt de medewerking van de verkoper nodig, hij moet u immers het BTW bedrag betalen als het een BTW auto is tenminste.

Exporteren is echt nog niet zo simpel als de meeste denken, en dan nog te bedenken wat u te wachten staat in het importerende land. :wink:

Gesloten