LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 9,2% Stijging WaterschapsBelastingen Rijnland

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
gvdamn

9,2% Stijging WaterschapsBelastingen Rijnland

Ongelezen bericht door gvdamn »

Het Hoogheemraadschap van Rijnland maakt het dit jaar nog weer bonter dan vorig jaar!! De aanslag waterschapsbelastingen van het Hoogheemraadschap van Rijnland is dit jaar met bijna 9,2% gestegen t.o.v. vorig jaar. Dit terwijl de inflatie 0,9% was. T.o.v. 2003 was deze stijging 47,5%. De inflatie over deze periode was 13,2%. Wat kunnen wij doen aan deze exorbitante stijging, waar overigens geen enkele rekening en verantwoording over afgelegd wordt!?!

diep1972

Re: 9,2% Stijging WaterschapsBelastingen Rijnland

Ongelezen bericht door diep1972 »

Toevallig vandaag ook op zoek naar gelijkgestemden. Ik ben ook zeer ontstemd over Rijnland. Als ik ze moet geloven, heeft Rijnland de afgelopen jaren de reserves aangesproken om de stijging beperkt te houden. Ook ik vind dit exorbitant en eigenlijk onaanvaardbaar. Rijnland heeft inmiddels veel gereorganiseerd en de belastinginning uitbesteed. Je zou verwachten dat het hierdoor goedkoper zou worden. Je kunt je daarbij de vraag stellen in welke mate de gekozen bestuurders de bevolking vertegenwoordigen en hoe professioneel de organisatie in feite is. Welk commercieel bedrijf accepteert kostenstijgingen van 10% op jaarbasis??? Wat kunnen we ertegen doen? Meer protesteren en aandacht vragen via media. Handtekeningenacties op internet. Met velen tegelijk een deel van de belasting niet betalen. Maar ja, als iedereen deze onbegrijpelijke stijgingen maar blijft accepteren, dan valt er weinig aan te doen. Overigens lijkt de vereniging eigen huis een beetje in actie te komen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook denken dat het zonder al die maatregelen misschien nog veel meer was gestegen.

Overigens vind ik het heel slecht dat ze structureel de reserves aanspreken. Als bv. 5 jaar lang de kosten jaarlijks met 5% stijgen, en je vangt dat 5 jaar lang op met de reserves, dan heb je na die 5 jaar geen reserves meer én de tarieven lopen 25% (5 keer 5%) achter. Je moet dan de tarieven dus met minstens 25% verhogen om alleen maar quite te spelen. En als je dan ook nog de reserves weer op orde moet brengen, betekent dat dus dat je eigenlijk nog meer verhogingen moet doorvoeren.

Maar los daarvan, het wordt nu eenmaal steeds moeilijker en duurder om de waterhuishouding op orde te houden. Waar in het verleden eenvoudige maatregelen nog werkten, zijn die mogelijkheden nu al ingezet en zullen er dus andere, duurdere, methodes ingezet moeten worden. Dat betekent dat het waterbeheer alleen maar nog veel duurder zal worden en veel meer zal stijgen dan de inflatie. Niet alleen bij Rijnland, maar overal.

Protesteren etc. zal weinig effect hebben omdat er nu eenmaal hoge kosten aan zitten, maar je kunt wel proberen een bestuur te krijgen die er een andere manier op nahoudt dan de manier waarop de kostenstijgingen in het verleden zijn opgevangen. En zoals jullie waarschijnlijk ook wel weten, er zijn om de zoveel tijd verkiezingen voor het waterschap. Daar kan iedereen zich voor kandidaat stellen, en op dat moment kun je je ook verdiepen in de standpunten van de kandidaten. Helaas is de opkomst vaak maar bedroevend laag, terwijl veel mensen wel kritiek hebben op de waterschappen.

diep1972

Ongelezen bericht door diep1972 »

Sorry voor mijn late reactie, maar kweenie, jouw reactie is lariekoek. Waterschappen zijn zo transparant als een blok beton. De jaarverslagen zijn zo algemeen van opzet dat ik ook wel kan zien dat de exploitatielasten zijn gestegen, maar waardoor dat exact komt wordt niet beargumenteerd. Ik denk zo maar dat jij voor een waterschap werkt. Ik heb dat in het verleden ook en mijn constatering was dat de organisatie verre van professioneel en efficiënt is. Er is onvoldoende druk om de exploitatielasten binnen de perken te houden en onder het mom van zeespiegelstijging, vervuiling en toegenomen neerslag kunnen de kosten dus ongecontroleerd stijgen. Er is onvoldoende professioneel toezicht. Ja er zijn verkiezingen, maar blijkbaar zijn de gekozen vertegenwoordigers niet in staat voor meer transparantie te zorgen. Tijdens mijn werkzame periode bij een waterschap heb ik aldaar becijferd dat tussen de 15 en 20% kon worden bespaard op kosten, gewoon door efficiënter en professioneler in te kopen, van kantoorartikelen tot onderhoudsmiddelen voor zuiveringsinstallaties en gemalen, van kosten van externe inhuur tot energielasten.
Ten slotte snap ik best dat zaken duurder worden, maar het is toch redelijk om te verwachten dat er nader wordt verklaard waarom de stijging zo fors is. Als je de begroting van Rijnland overigens leest, staan ons nog veel forsere verhogingen te wachten de komende jaren. Ik snap het niet meer...

Gesloten