LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanslag 2008

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
annemiekesaskia

Aanslag 2008

Ongelezen bericht door annemiekesaskia »

Hallo,

Wij hebben in mei ofzo de aanslag over 2007 ontvangen en moesten geld terugbetalen. Net terug van vakantie, lag de aanslag over 2008 er ook al.... zijn ze vooruit aan het werken? En je raadt het, we moeten betalen.
Ik zou geld terug moeten krijgen, maar hierover zie of hoor ik nog niets.....

Is dit de nieuwe werkwijze van de belastingdienst? :lol:

Byob

Re: Aanslag 2008

Ongelezen bericht door Byob »

Nee hoor dat doen ze altijd.

Op basis van de gegevens over 2007 moest er blijkbaar betaald worden.
Dus gaan ze ervan uit dat dat in 2008 ook wel zo zal zijn.
Ik zou geld terug moeten krijgen, maar hierover zie of hoor ik nog niets.....
Als dat zo is, waarom zou je dan in 2007 betalen.

Deze betaling voor 2008 dien je weer mee te nemen in de definitieve aangifte, waaruit zal blijken wie er gelijk heeft gehad.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Net terug van vakantie, lag de aanslag over 2008 er ook al.... zijn ze vooruit aan het werken?
Normaal worden de voorlopige aanslagen in januari verstuurd, dus het lijkt me dat ze flink achter lopen. Maar goed, als ze niet goed je inkomenssituatie 2008 kennen dan krijg je pas later die aanslag.

Als je geld terug moet krijgen dan dien je toch gewoon bezwaar in en vraag je een voorlopige teruggaaf? Wordt meestal keurig geregeld.

superwoman

Ongelezen bericht door superwoman »

Helaas, ons trof hetzelfde lot. Net de aanslag van 2007 betaald uit het spaargeld, nu kan ik het weer gaan aanspreken, voor de voorlopige aanslag 2008. De nederlandse overheid komt zeker geld tekort, dat ze graag alles vooruitbetaald willen hebben ! Inderdaad, voor het eerst sinds jaren viel er bij ons wat te halen ipv terug te betalen. En meteen staan ze met de aanslag op de stoep.

Een informatie-brochure over het hoe en wat ? Nee, die hadden ze niet. Lijkt me toch wel zo netjes.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Net als dat men vooraf teruggave kan krijgen, dient men ook zijn vermoedelijke verschuldigde belasting vooraf te voldoen. Zo zal het wel in de wet staan.

Als ik zo vrij mag zijn, waarom bent u belasting verschuldigd?

osseworst

Ongelezen bericht door osseworst »

De nederlandse overheid komt zeker geld tekort, dat ze graag alles vooruitbetaald willen hebben !
Nee hoor, dat gaat al jaren zo. Normaal moet je belasting betalen in het jaar waarin je de inkomsten hebt. Het bedrag over 2007 heb je dus eigenlijk te laat betaald. Zonder tegenbericht gaat de Belastingdienst er van uit dat de situatie in het volgende jaar (2008) ongeveer hetzelfde zal zijn. Ze hebben tenslotte nog geen gegevens van jouw inkomsten in 2008. Indien deze veronderstelling niet juist is (de bijbetaling in 2007 was eenmalig), dan even een bezwaarschrift insturen.
Andersom geldt hetzelfde. Als je weet dat teveel belasting wordt ingehouden (bijvoorbeeld omdat je aftrek hypotheekrente hebt), dan kan je via een VT vermindering in dat jaar krijgen. In dit geval krijg je het volgende jaar automatisch een VT-formulier toegezonden.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

De nederlandse overheid komt zeker geld tekort, dat ze graag alles vooruitbetaald willen hebben !
Nee hoor, je hoeft niets vooruit te betalen. De belasting over je inkomen in 2008 betaal je in 2008, hoezo is dat vooruitbetalen?

Als je een baan hebt wordt er maandelijks loonheffing op je loon ingehouden, dan betaal je ook direct iedere maand de belasting. Kennelijk heb jij winst (waarover geen loonheffing wordt ingehouden) dus waarom zou jij dan in 2008 geen belasting over je inkomen hoeven betalen (maar pas een jaar later)?

Trouwens, je betaalt wel meer dan 5% rente over je belastingaanslag als je 2008 pas in 2009 betaalt, dus het is zelfs in je eigen belang nu uit je spaargeld alvast de aanslag te betalen.

Gesloten