Allereerst wil ik me voorstellen op dit forum, en iedereen alvast bedanken voor de antwoorden.
Ben een jongeman van bijna 28, en woon sinds kort samen.
Echter heb ik een koopwoning die alleen op mijn naam staat, en ben ook de enige verdiener.
Mijn vriendin werkt niet, en ontvangt ook geen WW (niet aangevraagd).
Nu is mijn vraag ivm de kleine lettertjes, is het belasting technisch voordeliger om fiscaal partner te worden, dan alles apart te regelen.
Huidige situatie:
Man: Gem. maand salaris 2800, - Bruto (33.600) p/j.
Vrouw: Geen inkomsten
Uitgaven:
Rente hypotheek 342 bruto p/m
Rente verbouw lening 97.50 p/m
Dit zijn denk ik de voornaamste gegevens, en ben benieuwd of jullie mij van meer informatie kunnen voorzien.
Alvast super bedankt!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Advies Fiscale partner ja/nee
Re: Advies Fiscale partner ja/nee
Welkom op dit forum !
In elk geval heeft uw vriendin recht op maandelijkse uitbetaling van de algemene heffingskorting , omdat zij zelf geen inkomsten heeft.
Die kan zij aanvragen , als zij het bedrag al niet automatisch ontvangt van de belastingdienst.
Het aangifteprogramma van de fiscus zal vragen of uw partner zelf ook aangifte doet.
Het heeft alleen zin om haar als fiscale partner aan te merken als verdeling van het inkomen en aftrekposten tussen uw beiden fiscaal voordeel oplevert.
Nu heeft dat alleen zin als u in box 3 ( Spaargelden/Beleggingen ) boven de drempel van 2 x 20.315 = 40.630 euro uitkomt.
In elk geval heeft uw vriendin recht op maandelijkse uitbetaling van de algemene heffingskorting , omdat zij zelf geen inkomsten heeft.
Die kan zij aanvragen , als zij het bedrag al niet automatisch ontvangt van de belastingdienst.
Het aangifteprogramma van de fiscus zal vragen of uw partner zelf ook aangifte doet.
Het heeft alleen zin om haar als fiscale partner aan te merken als verdeling van het inkomen en aftrekposten tussen uw beiden fiscaal voordeel oplevert.
Nu heeft dat alleen zin als u in box 3 ( Spaargelden/Beleggingen ) boven de drempel van 2 x 20.315 = 40.630 euro uitkomt.
Beste Axasjaak,
Bedank voor je snelle reactie!
Het enige wat ik normaal aangeef bij mijn T-Biljet, is mijn jaar opgaaf, de betaalde rente voor hypotheek en doorlopend krediet.
Dat geeft mij een voordeel van plus minus 1700 / 2000 euro per jaar.
Echter nu ik samen woon, en dus ook mijn vriendin haar lasten betaal ben ik eens benieuwd, of dat belasting voordelen opleverd.
Zelf ben ik helaas niet goed aangelegd met belastingen en wetten.
Vandaar ook mijn vraag, of dit belasting voordeel opleverd of juist niet.
Mijn vriendin werkt niet meer sinds November 2008 en ontvangt alleen toeslag voor de zorgverzekering, bedoelt u dit ook?
In Box3 Sparen en beleggingen vul ik nooit wat in, dus weet niet goed wat u bedoeld met de drempel van 2x 20.315?
Nogmaals bedankt voor de moeite!
Bedank voor je snelle reactie!
Het enige wat ik normaal aangeef bij mijn T-Biljet, is mijn jaar opgaaf, de betaalde rente voor hypotheek en doorlopend krediet.
Dat geeft mij een voordeel van plus minus 1700 / 2000 euro per jaar.
Echter nu ik samen woon, en dus ook mijn vriendin haar lasten betaal ben ik eens benieuwd, of dat belasting voordelen opleverd.
Zelf ben ik helaas niet goed aangelegd met belastingen en wetten.
Vandaar ook mijn vraag, of dit belasting voordeel opleverd of juist niet.
Mijn vriendin werkt niet meer sinds November 2008 en ontvangt alleen toeslag voor de zorgverzekering, bedoelt u dit ook?
In Box3 Sparen en beleggingen vul ik nooit wat in, dus weet niet goed wat u bedoeld met de drempel van 2x 20.315?
Nogmaals bedankt voor de moeite!
"betaalde rente voor hypotheek en doorlopend krediet", ik neem aan dat je dan het doorlopend krediet wel hebt gebruikt voor de aanschaf of verbetering van de eigen woning? Anders kun je de rente van het doorlopend krediet niet aftrekken. Maar ik vraag me dan wel af waarom je dat niet in de hypotheek hebt gefinancierd. Was dat niet mogelijk of is het er niet van gekomen? De rente op een doorlopend krediet is vaak veel hoger dan op een gewone hypotheek.
Voor wat betreft box 3, als je meer dan 20.315 per persoon aan spaargeld en beleggingen etc. hebt, dan moet je over dit meerdere 1,2% vermogensrendementsheffing betalen. Als je je spaargeld en beleggingen niet opgeeft, dan is dat een vorm van belastingontduiking. Maar aangezien je voor de verbouw van je woning een doorlopend krediet hebt opgenomen, neem ik aan dat je geen hoog spaarsaldo hebt.
Over de heffingskorting, iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting van 2.074, dus ook als je geen inkomen hebt. In dat geval kan je vriendin het met een t-biljet terugkrijgen.
Voor wat betreft box 3, als je meer dan 20.315 per persoon aan spaargeld en beleggingen etc. hebt, dan moet je over dit meerdere 1,2% vermogensrendementsheffing betalen. Als je je spaargeld en beleggingen niet opgeeft, dan is dat een vorm van belastingontduiking. Maar aangezien je voor de verbouw van je woning een doorlopend krediet hebt opgenomen, neem ik aan dat je geen hoog spaarsaldo hebt.
Over de heffingskorting, iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting van 2.074, dus ook als je geen inkomen hebt. In dat geval kan je vriendin het met een t-biljet terugkrijgen.
Hallo ,
Uw vriendin heeft in 2008 10 maanden gewerkt . ongetwijfeld is in deze periode haar algemene heffingskorting "verbruikt" d.m.v. de loonheffing middels de tabel.
Het heeft zin om in 2008 ook voor haar het inkomen naast het uwe te stellen en te bekijken of fiscaal partnerschap zinvol is.
Als zij van plan is om in 2009 niet meer te gaan werken ,dan kan zij uitbetaling van haar algemene heffingskorting 2009 aanvragen.
Haar zorgtoeslag in 2008 werd door de fiscus berekend aan de hand van haar inkomen.
Over 2009 wordt de zorgtoeslag berekend over uw gezamenlijk inkomen ,
deze zorgtoeslag kunt u aanvragen . ( info belastingtelefoon 08000543.)
Wat box 3 betreft :
Uw spaar- en beleggingsgelden worden pas belast als het gezamenlijke saldo boven de drempel van 40.630 euro uitkomt , dit geldt voor 2008.
Succes !
Uw vriendin heeft in 2008 10 maanden gewerkt . ongetwijfeld is in deze periode haar algemene heffingskorting "verbruikt" d.m.v. de loonheffing middels de tabel.
Het heeft zin om in 2008 ook voor haar het inkomen naast het uwe te stellen en te bekijken of fiscaal partnerschap zinvol is.
Als zij van plan is om in 2009 niet meer te gaan werken ,dan kan zij uitbetaling van haar algemene heffingskorting 2009 aanvragen.
Haar zorgtoeslag in 2008 werd door de fiscus berekend aan de hand van haar inkomen.
Over 2009 wordt de zorgtoeslag berekend over uw gezamenlijk inkomen ,
deze zorgtoeslag kunt u aanvragen . ( info belastingtelefoon 08000543.)
Wat box 3 betreft :
Uw spaar- en beleggingsgelden worden pas belast als het gezamenlijke saldo boven de drempel van 40.630 euro uitkomt , dit geldt voor 2008.
Succes !
-
Dat kan niemand zeggen omdat niemand hier jouw aftrekposten kent.
Download dat programma om aangifte te doen en vul het in. Met jouw salaris en jouw leeftijd heb je vast en zeker een hoge opleiding gehad dus is dat invullen voor jouw geen probleem.
Vast aftrekposten die je niet noemt net zijn:
Huisapotheek (kan iedereen doen die 1 paracetamol thuis heeft liggen)
Uitvaartverzekering
Aanvullende ziekenkostenverzekering
Eventuele studiekosten
Reiskosten
Eventuele medische hulp dat niet vergoed wordt
En zo zijn er nog wel meer aftrekposten.
In jouw situatie kan het veel geld opleveren als jouw vriendin veel aftrekposten heeft. Omdat jij veel belasting betaald kan je al die aftrekposten bij jouw tellen.
Download dat programma om aangifte te doen en vul het in. Met jouw salaris en jouw leeftijd heb je vast en zeker een hoge opleiding gehad dus is dat invullen voor jouw geen probleem.
Vast aftrekposten die je niet noemt net zijn:
Huisapotheek (kan iedereen doen die 1 paracetamol thuis heeft liggen)
Uitvaartverzekering
Aanvullende ziekenkostenverzekering
Eventuele studiekosten
Reiskosten
Eventuele medische hulp dat niet vergoed wordt
En zo zijn er nog wel meer aftrekposten.
In jouw situatie kan het veel geld opleveren als jouw vriendin veel aftrekposten heeft. Omdat jij veel belasting betaald kan je al die aftrekposten bij jouw tellen.