Hallo allemaal,
Ik wil even iets voorleggen: ik ben Nederlandse en heb met een partner in Duitsland gewoond. Hier hebben wij samen een huis gekocht. Nu is de relatie teneinde en ik ben teruggekomen naar Nederland. Mijn ex-partner is in Duitsland in de woning blijven wonen. Echter de woning staat op naam van ons beiden. Hij betaalt alle kosten van de woning. ik wil hier in Nederland opnieuw beginnen en wil graag een woning huren. mijn inkomen is niet zo hoog en nu vraag ik me af of ik recht heb op huurtoeslag, ondanks dat het huis in Duitsland ook op mijn naam staat.
Kan iemand mij hier antwoord opgeven.
Spiemetje
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afkomstig uit buitenland. heb ik recht op huur toeslag
Re: afkomstig uit buitenland. heb ik recht op huur toeslag
Hier op deze website van de belasting, kan je alles nalezen, en zelf berekenen of je in aanmerking voor huurtoeslag komt.
succes
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... urtoeslag/
succes
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... urtoeslag/
Hoi Nevermind,
bedankt voor de reactie. ik kan echter hier niets vinden of het een probleem is dat ik een huis in Duitsland op mijn naam heb staan.
bedankt voor de reactie. ik kan echter hier niets vinden of het een probleem is dat ik een huis in Duitsland op mijn naam heb staan.
-
Afhankelijk van de waarde van jouw deel van het huis minus eventuele hypotheek die erop rust. Voor huurtoeslag geldt een vermogenstoets.
Heb je de proefberekening niet gemaakt?spiemetje schreef:Hoi Nevermind,
Code: Selecteer alles
Hoe werkt een proefberekening?
Kies het jaar waarvoor u een proefberekening wilt maken.
Kies 'huurtoeslag'.
Beantwoord de vragen.
Begrijpt u een vraag niet, klik dan op het vraagteken voor een toelichting.
Als u alle vragen hebt ingevuld, klik dan op 'Bereken'.
Helpt dit niet, een belletje richting Belastingtelefoon en je krijgt voldoende informatie.
Het huis in Duitsland is bezit. Dit bezit valt in Box 3. In Nederland kunt u tav te betalen Box 3 belasting over dit bezit aftrek ter voorkoming van dubbele belasting aanvragen. Maar de woning blijft bezit. Bezit dat u moet opgeven in uw belastingaangifte Box 3. Als er overwaarde op de woning is en de saldi van betaal- spaar- en aandelen(spaar)rekeningen + uw waardedeel eigen woning in Duitsland hoger uitkomen dan € 21.139 (jaar 2012) is er geen recht op huurtoeslag. (extra vrijstelling Box 3 voor 65-plussers even buiten beschouwing latend)