Mijn schoonzus krijgt al een aantal jaren heffingskorting uitbetaald.
Nu wordt mijn broer volgend jaar februari 65.
Mijn schoonzus een jaar later.
Nu is mijn vraag blijft in dat jaar dat mijn broer 65 is
en mijn schoonzus niet de heffingskorting gewoon doorlopen ??
Bedankt voor uw antwoord
mvg Yner
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Algemene Heffingskorting
Re: Algemene Heffingskorting
Indien uw broer meer belasting betaald dan de algemene heffingskorting, krijgt uw zus tot aan haar AOW leeftijd de heffingskorting uitgekeerd. Ze moet dit natuurlijk wel aanvragen, mocht ze niet automatisch bericht hebben gekregen van de belastingdienst. Er zijn mensen die beweren dat dit later terug moet worden betaald, maar dit schijnt een fabeltje te zijn.
ok dank je wel
Als aanvulling:
Uw broer krijgt ook de AOW toeslag uitgekeerd door het SVB. Afhankelijk van het totale maandinkomen wordt deze toeslag maximaal met 10% gekort. Dit kunt u nalezen op de SVB-Site.
http://www.svb.nl/int/nl/aow/index.jsp
Uw broer krijgt ook de AOW toeslag uitgekeerd door het SVB. Afhankelijk van het totale maandinkomen wordt deze toeslag maximaal met 10% gekort. Dit kunt u nalezen op de SVB-Site.
ga ik doen nogmaals bedankt.
Jantje7:Jantje7 schreef:Als aanvulling:
U geeft verkeerde informatie. Al in de vorige eeuw werd bij wet de partnertoeslag afgeschaft voor mensen die op of na 1 januari 2015 - 65 jaar worden. De broer van yner is geboren in februari 1950. Voor hem geen recht op partnertoeslag, ook niet als zijn partner geen of een gering inkomen heeft.
Lees onder: Partnertoeslag vervalt in 2015. Lees hier
@yner:
Laat uw schoonzus aub de maandelijkse uitbetaling van de algemene heffingskorting ook in 2016, het jaar dat ze pensioengerechtigd wordt, doorlopen. De belastinggeldgids 2014 nr.1 van de consumentenbond (belastingjaar 2013) zegt er op bladzijde 162 het volgende over:
Opmerking fisbel: de maand waarin u jarig bent zou moeten zijn: de maand waarin u de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt.Als u in 2013 de AOW-leeftijd heeft bereikt en uw verzamelinkomen bestaat uitsluitend uit een AOW-uitkering, hoeft u in ieder geval geen belasting bij te betalen. Heeft u in het eerste deel van het jaar een teruggave van de algemene heffingskorting ontvangen, dan hoeft u ook dat bedrag niet terug te betalen. Heet u deze teruggave niet ontvangen, dan loopt u dat voordel mis, want het wordt niet alsnog teruggegeven.
Als u recht heeft op teruggave van de algemene heffingskorting, vraag dan in het jaar waarin u de AOW-leeftijd bereikt in ieder geval om een voorlopige teruggave tot de maand waarin u jarig bent.
Opmerking fisbel: het IB-programma geeft voor 65-jarigen aan (jaar van gedeeltelijk AOW-inkomen en eerste deel van het jaar géén inkomen) dat er een bedrag moet worden betaald. Dit is niet zo. Als er uitsluitend AOW-inkomen is(in het jaar dat men de pensioengerechtigde leeftijd bereikt), hoeft er in elk geval nooit achteraf te worden betaald.
Maar let op: als er geen voorlopige teruggaaf per maand is uitbetaald, hoeft er weliswaar niet te worden bijbetaald, maar loopt men de uitbetaling van de voorlopige teruggave (gedeeltelijk) mis. Dat komt omdat het AOW-inkomen tijdsevenredig wordt belast - afhankelijk van de maand waarin men AOW-inkomen krijgt loopt dit percentage uiteen van 19% tot 37%. Het bedrag van de algemene heffingskorting wordt niet of slechts gedeeltelijk achteraf bij de aangifte uitbetaald als er géén voorlopige teruggaaf is geweest. Oorzaak is o.a. dat de ouderenkorting in het jaar van de pensioengerechtigde leeftijd NIET verzilverd. Als geklikt wordt op heffingskortingen in het overzicht wordt vermeld dat het maximum in aanmerking te nemen heffingskortingen gelijk is aan de algemene heffingskorting. Het (teveel gekregen) bedrag bij maandelijkse uitbetaling van de algemene heffingskorting hoeft echter niet te worden terugbetaald.
Een rare kronkel van de Belastingdienst, weinig bekend. Slechts op dit forum en op Varakassa wordt er over geschreven. Zelfs Elsevier waarschuwt niet voor dit eventueel mis te lopen belastingbedrag.
Laatst gewijzigd door fisbel op 10 apr 2014 01:07, 3 keer totaal gewijzigd.
@fisbel
U heeft helemaal gelijk, vergeleek even met mezelf, krijg nl. vanaf februari 2015 mijn AOW uitkering. Ben inderdaad nog net in 1949 geboren. Dank u voor de correctie.
U heeft helemaal gelijk, vergeleek even met mezelf, krijg nl. vanaf februari 2015 mijn AOW uitkering. Ben inderdaad nog net in 1949 geboren. Dank u voor de correctie.
Bedankt voor uw uitleg.