LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Algemene heffingskorting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Hansw

Algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door Hansw »

Mijn vrouw is op 27 feb 2015 AOW gerechtigd ( 29 nov 2014 65 jaar ).
Zij heeft een klein bedrag AOW in feb 2015 ontvangen en in maart 2015 ontvangen wij beide apart de AOW.
Nu heeft zij in jan 2015 nog de Algemene Heffingskorting ontvangen ( 184 ) maar in feb 2015 niets
meer ontvangen . Heeft zij toch nog over feb 2015 gedeeltelijk recht op de Algemene Heffingskorting.
En moet zij nu zelf aangifte doen in 2016 of kan ik dit gelijktijdig met mijn aangifte doen zoals ik
dat altijd deed omdat mijn vrouw geen inkomsten had en zelf geen aangifte deed.

Mvg

fisbel

Re: Algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door fisbel »

Nee, uw vrouw heeft in de latere maanden van 2015 geen recht meer op de uitbetaling van de algemene heffingskorting. Zij heeft immers nu een eigen AOW-inkomen. De eventueel teveel uitbetaalde heffingskorting hoeft zij niet terug te betalen. Er zal een nihilaanslag volgen.

U doet voorjaar 2016 aangifte over 2015. Het is aan te raden als fiscaal partners gezamenlijk aangifte te doen. Als uw vrouw uitsluitend AOW-inkomen heeft, zal er waarschijnlijk voor haar geen fiscaal voordeel zijn door aangifte te doen. Maar nadeel ook niet. Bij de verdeling van de aftrekposten kán het zijn dat er in het jaar van AOW-gerechtigd worden de aftrekpost(en) niet naar de meestverdiener wordt worden doorgeschoven, maar naar de minstverdiener. Dat is met het digitale aangifteprogramma eenvoudig uit te zoeken. Liever niet het online programma gebruiken, maar het gewone aangifteprogramma. Te vinden door te googelen op: aangifteprogramma 2014 downloaden windows (of apple)

Hansw

Re: Algemene heffingskorting

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste fisbel,

Dank voor uw reaktie

Ik heb nog een ander punt:
Ik las het volgende:

8) AOW'ers: bespaar €1914 belasting!
AOW'ers met vermogen en een fiscaal partner moeten goed opletten of zij de ouderenkorting wel optimaal benutten. Zij lopen namelijk het risico dat zij anders veel teveel belasting betalen. AOW'ers hebben recht op een ouderenkorting van €1032 of €150, afhankelijk van de hoogte van het eigen verzamelinkomen.
- Had je recht op AOW, een fiscaal partner, inkomen in box 3 (vermogen) en bedroeg het verzamelinkomen net iets meer dan €35.450? Het kan aantrekkelijk zijn om iets meer vermogen toe te delen aan je partner zodat jouw verzamelinkomen lager wordt dan €35.450. Je krijgt daardoor in plaats van €150 maar liefst €1032 ouderenkorting! Je voordeel bedraagt €882.
- De ouderenkorting kan alleen benut worden met de belasting die betaald moet worden over het eigen verzamelinkomen. Heeft één van beide fiscaal partners een laag verzamelinkomen, dan bestaat het risico dat de ouderenkorting niet wordt benut. Dit kan opgelost worden door meer vermogen toe te delen aan deze partner. Je voordeel bedraagt maximaal €1032. Het totaal te behalen voordeel kan daardoor oplopen tot wel €882 + €1032 = €1914 aangezien beide situaties zich kunnen voordoen in een gezamenlijke aangifte.

Tip: je kunt in de online aangifte onder 'Overzicht belasting en premies > Inkomstenbelasting [naam]' zien hoe hoog jouw verzamelinkomen is. Als je vervolgens clickt op 'Heffingskortingen' (in de blauwe balk) kun je zien hoeveel ouderenkorting je gebruikt. Onder 'Verdelen' kun je schuiven met aftrekposten en vermogen.

Als ik het goed begrijp geldt dit alleen als je een vermogen ( o.a spaargeld ) hebt voor het bedrag dat boven de vrijstelling van 42278 uitkomt. ( heffingsvrij vermogen ).

Komt mijn vrouw nu zij zelf ook een Aow uitkering heeft ( dus inkomen ) voor de ouderentoeslag in
aanmerking .

Mvg

Gesloten