LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ambtenaar wil geen hand geven
ambtenaar wil geen hand geven
Vanochtend had ik een afspraak bij de Belastingdienst, regiokantoor Amsterdam (Kingsfordweg). Ik wachtte op mijn beurt en toen mijn wachtnummer op het bord verscheen liep ik naar de betreffende balie. Ik stelde mij voor en bood, naar normaal gebruik, een hand aan aan de dame tegenover mij.
In plaats van dat deze dame ook, naar normaal gebruik, zichzelf voorstelt en een hand schudt, reageert zij simpelweg met "Ik geef geen hand als u dat niet erg vindt." Geen naam van haar, niks... Ik was gelijk van mijn apropos en had enkele ogenblikken starend naar de situatie naar woorden gezocht om verder te gaan. En zoals een dergelijk begin van een gesprek doet vermoeden: de rest van het gesprek was de dame in kwestie erg kort af en niet behulpzaam. Ik ben verder absoluut overtuigd dat ik overkwam als net persoon en dat ik geen enkele aanleiding gaf om onheus bejegend te worden.
Ik kan niet anders dan terugdenken een tijd terug. Toen was het groot in het nieuws dat het toch echt niet kon dat mensen met een bepaalde geloofsovertuiging de hand weigerde aan mensen van het andere geslacht. Zelfs de Amsterdamse burgemeester bemoeide zich er mee en maakte duidelijk dat dat niet kon.
De dame in kwestie komt echter over als een autochtone Nederlandse dame, waarbij er geen geloofsovertuigingen kenbaar waren om haar gedrag te verklaren. (Sterker nog, ik ben toevallig zelf islamitisch en heb een hekel aan geloofsgenoten die weigeren een hand te geven aan de andere sekse.)
Naar mijn mening hoor je als ambtenaar (baliemedewerker), je gewoon netjes voor te stellen bij een gesprek. Een hand geven en je naam noemen horen daar bij.
Wat vinden jullie daar van? Moet je zonder opgaaf van reden gewoon een hand kunnen weigeren? Of moet ik hier nu een klacht over indienen?
In plaats van dat deze dame ook, naar normaal gebruik, zichzelf voorstelt en een hand schudt, reageert zij simpelweg met "Ik geef geen hand als u dat niet erg vindt." Geen naam van haar, niks... Ik was gelijk van mijn apropos en had enkele ogenblikken starend naar de situatie naar woorden gezocht om verder te gaan. En zoals een dergelijk begin van een gesprek doet vermoeden: de rest van het gesprek was de dame in kwestie erg kort af en niet behulpzaam. Ik ben verder absoluut overtuigd dat ik overkwam als net persoon en dat ik geen enkele aanleiding gaf om onheus bejegend te worden.
Ik kan niet anders dan terugdenken een tijd terug. Toen was het groot in het nieuws dat het toch echt niet kon dat mensen met een bepaalde geloofsovertuiging de hand weigerde aan mensen van het andere geslacht. Zelfs de Amsterdamse burgemeester bemoeide zich er mee en maakte duidelijk dat dat niet kon.
De dame in kwestie komt echter over als een autochtone Nederlandse dame, waarbij er geen geloofsovertuigingen kenbaar waren om haar gedrag te verklaren. (Sterker nog, ik ben toevallig zelf islamitisch en heb een hekel aan geloofsgenoten die weigeren een hand te geven aan de andere sekse.)
Naar mijn mening hoor je als ambtenaar (baliemedewerker), je gewoon netjes voor te stellen bij een gesprek. Een hand geven en je naam noemen horen daar bij.
Wat vinden jullie daar van? Moet je zonder opgaaf van reden gewoon een hand kunnen weigeren? Of moet ik hier nu een klacht over indienen?
Re: ambtenaar wil geen hand geven
En als iemand u geen hand wilt geven dan doen ze dat niet. Dat is dan jammer.
Ga eens een dagje bij het gemeente huis posten hoeveel handjes er worden geschud.
Ga eens een dagje bij het gemeente huis posten hoeveel handjes er worden geschud.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 sep 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beledigende opmerkingen verwijderd
Reden: Beledigende opmerkingen verwijderd
Ik stel denk ik een gewone vraag. Dus wie is hier nou een mafkees, malloot?Dofolo schreef:En als iemand u geen hand wilt geven dan doen ze dat niet. Dat is dan jammer. Je bent niet de koning, ik zou eens van die troon af komen met dat complex waar u last van heeft.
Ga eens een dagje bij het gemeente huis posten hoeveel handjes er worden geschud. Mafkees.
PS. in het verleden maar 1 keer ooit een afspraak gehad bij het gemeentehuis. En ja, toen werden er handen geschud.
Misschien is deze ambtenaar ook islamitisch en mag van haar man geen vreemde man een hand geven, anders wordt het als overspel aangezien, zoals het in het verleden al voor gekomen was.(Sterker nog, ik ben toevallig zelf islamitisch en heb een hekel aan geloofsgenoten die weigeren een hand te geven aan de andere sekse.)
Jullie handhaven toch deze regel altijd!
-
Er zijn bepaalde subtiliteiten bij een hand geven. Wie neemt het initiatief. Nu moet ik voorzichtig zijn, maar ik denk dat dat de meerdere is. De (helpende!) hand wordt je aangeboden.
Als jij het initiatief neemt tov een ambtenaar kan dat ongepast overkomen.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 15 sep 2014 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
'jullie' vind ik wel erg over 1 kam scheren.eleven schreef:Jullie handhaven toch deze regel altijd!
Eigenlijk stel je dat iedere moslim ook een mISlim zu zijn. ('de letters IS staan dan voor 'Islamitische Staat'.)
Niet elke moslim is hetzelfde, zoals ook niet elke christen hetzelfde is en ook niet elke atheïst.
-
TS
Het lijkt mij dat de dame niet iedereen een hand wil/gaat geven, wie weet wat de mensen allemaal voor huid aandoeningen hebben, of andere zaken, misschien net iemand naar toilet geweest, maar even vergeten handjes te wassen, maar als u een klacht wil indienen, zou ik het zeker niet laten.
suc6
Het lijkt mij dat de dame niet iedereen een hand wil/gaat geven, wie weet wat de mensen allemaal voor huid aandoeningen hebben, of andere zaken, misschien net iemand naar toilet geweest, maar even vergeten handjes te wassen, maar als u een klacht wil indienen, zou ik het zeker niet laten.
suc6
-
?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in het gemeentehuis de hand heb gekregen van een ambtenaar. Ja, als ik er een afspraak mee heb. Maar aan de balie? Nooit. Vind ik ook niet nodig. Doe je ook niet aan de kassa van de supermarkt, om eens wat te noemen.
En misschien heeft de betreffende ambtenaar wel een besmettelijke huidaandoening, of een vorm van reuma waardoor het hartstikke zeer kan doen als de ander dat niet weet en er geen rekening mee kan houden. Zoveel mogelijkheden... maar nogmaals: ik vind een hand aan de balie van het gemeentehuis niet nodig, en ik kan me indenken dat een ambtenaar er één lijn in wil trekken.
En misschien heeft de betreffende ambtenaar wel een besmettelijke huidaandoening, of een vorm van reuma waardoor het hartstikke zeer kan doen als de ander dat niet weet en er geen rekening mee kan houden. Zoveel mogelijkheden... maar nogmaals: ik vind een hand aan de balie van het gemeentehuis niet nodig, en ik kan me indenken dat een ambtenaar er één lijn in wil trekken.
-
Het is ook niet te doen gebruikelijk voor baliemedewerkers om over de balie handen te schudden. Die balie staat er niet voor niets... is bedoeld om enige afstand te houden.
Het wordt wat anders als je samen aan een spreektafel gaat zitten. Dan stel je je voor met een hand, en krijgt hopelijk een stoel aangeboden. De medewerker hoeft niet perse zijn/haar naam te zeggen. Dat is misschien minder vriendelijk, maar de gast bepaalt niet de regels van het spel.
Het wordt wat anders als je samen aan een spreektafel gaat zitten. Dan stel je je voor met een hand, en krijgt hopelijk een stoel aangeboden. De medewerker hoeft niet perse zijn/haar naam te zeggen. Dat is misschien minder vriendelijk, maar de gast bepaalt niet de regels van het spel.
Interessante reactie. Je zoekt het dus in de netiquette. Ik geloof persoonlijk niet in klassen-denken en daar bijbehorende netiquettes. Maar ik weet dat sommigen dat wel doen... Dus het onderzoeken waard, denk ik...Geip Suusje schreef:Er zijn bepaalde subtiliteiten bij een hand geven. Wie neemt het initiatief. Nu moet ik voorzichtig zijn, maar ik denk dat dat de meerdere is. De (helpende!) hand wordt je aangeboden.
Op google vind ik dit (oud) stukje van Amy Groskamp-Ten Have: http://www.dbnl.org/tekst/gros006hoeh01 ... 1_0064.php .
En hoewel ik niet inzie hoe deze ambtenaar denkt boven mij te kunnen staan, stelt het stukje van Amy Groskamp-Ten Have inderdaad dat een hoger geplaatste het initiatief dient te nemen de hand te schudden. Maar in hetzelfde stukje lees ik ook verder: "Het geldt voor buitengewoon beleedigend om wanneer iemand een hand uitsteekt deze niet te aanvaarden. Heeft men een jongere of maatschappelijk lager geplaatste tegenover zich, die klaarblijkelijk niet weet hoe het hoort en hiervan blijk geeft door te onpas een hand uit te steken, dan aanvaarde men die hand zonder den persoon, die tegen de étiquette zondigt, in pijnlijke verlegenheid te brengen."
Dus als netiquette de aanleiding was, klopt de reactie weer niet.
-
Je geeft nu precies aan wat jij de ambtenaar wou laten voelen. Namelijk dat jij tenminste gelijk of boven haar wou staan.
Slaap er een nachtje over. Dit soort dingen moet je aanvoelen.
Slaap er een nachtje over. Dit soort dingen moet je aanvoelen.
Ik snap wat je zegt en ben het met je eens. Aan de balie van een supermarkt of bij het afhalen van een reisdocument geef ik ook geen handen.witte angora schreef:Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in het gemeentehuis de hand heb gekregen van een ambtenaar. Ja, als ik er een afspraak mee heb. Maar aan de balie? Nooit. Vind ik ook niet nodig. Doe je ook niet aan de kassa van de supermarkt, om eens wat te noemen.
Maar bij de belastingdienst vanochtend, kwam ik op een afspraak die 50 minuten zou gaan duren... En ondanks lichte verbazing dat ik bij een balie werd geholpen, vond ik een hand geven op zijn plaats...
Gewoon een klacht indienen, dan krijg je misschien het antwoord wat je verwacht.k2p schreef:Ik snap wat je zegt en ben het met je eens. Aan de balie van een supermarkt of bij het afhalen van een reisdocument geef ik ook geen handen.witte angora schreef:Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in het gemeentehuis de hand heb gekregen van een ambtenaar. Ja, als ik er een afspraak mee heb. Maar aan de balie? Nooit. Vind ik ook niet nodig. Doe je ook niet aan de kassa van de supermarkt, om eens wat te noemen.
Maar bij de belastingdienst vanochtend, kwam ik op een afspraak die 50 minuten zou gaan duren... En ondanks lichte verbazing dat ik bij een balie werd geholpen, vond ik een hand geven op zijn plaats...
De medewerkster heeft het toch aangegeven:
Dus is het ook duidelijk, ook heb je iets anders verwacht."Ik geef geen hand als u dat niet erg vindt."
-
Niet alleen wat ik vet gezet heb, maar de hele grammaticale opbouw wijst er op dat dit in de jaren 30 is geschreven. Een jaar of 80 geleden dus. Voor toen was de norm; we leven nu in een andere tijd. Een tijd met een andere etiquette, of wat daar tegenwoordig voor door moet gaan (En Netiquette heeft te maken met de omgangsvormen op internet, in de dagelijkse omgang is het etiquette, dus zonder de N).k2p schreef:
En hoewel ik niet inzie hoe deze ambtenaar denkt boven mij te kunnen staan, stelt het stukje van Amy Groskamp-Ten Have inderdaad dat een hoger geplaatste het initiatief dient te nemen de hand te schudden. Maar in hetzelfde stukje lees ik ook verder: "Het geldt voor buitengewoon beleedigend om wanneer iemand een hand uitsteekt deze niet te aanvaarden. Heeft men een jongere of maatschappelijk lager geplaatste tegenover zich, die klaarblijkelijk niet weet hoe het hoort en hiervan blijk geeft door te onpas een hand uit te steken, dan aanvaarde men die hand zonder den persoon, die tegen de étiquette zondigt, in pijnlijke verlegenheid te brengen."
Dus als netiquette de aanleiding was, klopt de reactie weer niet.
Je zou toch ook niet meer willen dat in oktober de kolenboer het kolenhok vol komt gooien, of wel dan?
Maar dat was een link van Amy-Groskamp-ten Have. En daar werd oud Nederlandsch geschreven. Over het algemeen is het zo dat, als men een afspraak heeft met iemand, iemand die dus weet wie zijn volgende gast/klant zal zijn zich zal voorstellen en hand geeft. Natuurlijk gaat dat niet op bij afspraak Gemeentehuis. Men kan daar wel afspraak hebben maar moet toch nummertje trekken. Althans, dat is in deze Gemeente het gebruik zomaar langskomen is niet meer "in". Die mevrouw/meneer geeft ook geen hand. Tenzij de dame in kwestie om medische redenen geen hand kon geven, ben ik de mening toegedaan dat het dus niet correct is. Bij de dokter krijg je toch ook een hand, 2 maal zelfs!
Misschien had ze al twee handen en kon ze geen derde gebruiken ?
-
Wat is dat nou allemaal voor geklets.Ik geef ook geen hand heb ze veel
te hard nodig dus ik hou ze zelf.
Had vroeger veel last van zweethanden dus gaf ook nooit een hand.
Als er wat van werd gezegd nou dan gaf ik ze een hand.Hoefde ik bij
de meeste maar een maal te doen.Het kan dus verschillende reden hebben.
te hard nodig dus ik hou ze zelf.
Had vroeger veel last van zweethanden dus gaf ook nooit een hand.
Als er wat van werd gezegd nou dan gaf ik ze een hand.Hoefde ik bij
de meeste maar een maal te doen.Het kan dus verschillende reden hebben.
Die mensen zitten doorgaans (niet zelden ter bescherming) achter een aardige balie, hoe groot was deze? En daarnaast hebben ze een zittend beroep, een buschauffeur gaat ook niet bij elke instappende klant staan om een hand te geven. Ik vind dat je spijkers op laag water zoekt.k2p schreef:Vanochtend had ik een afspraak bij de Belastingdienst, regiokantoor Amsterdam (Kingsfordweg). Ik wachtte op mijn beurt en toen mijn wachtnummer op het bord verscheen liep ik naar de betreffende balie. Ik stelde mij voor en bood, naar normaal gebruik, een hand aan aan de dame tegenover mij.
-
En misschien is het wel het beleid van het betreffende kantoor, en ook daar zouden zomaar goede redenen voor kunnen zijn.