LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bankafschriften en kwijtschelding gemeentelijke belasting
-
Bankafschriften en kwijtschelding gemeentelijke belasting
Ik zit met een probleem.
Ik heb ik maart kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelasting.
Ik heb alle gevraagde informatie bijgevoegd, alleen heb ik alle betalingen zwart gemaakt zodat zij onleesbaar zijn.
De inkomsten en de kolom bij/af heb ik opengelaten, zodat duidelijk was dat ik geen inkomsten verzwijg.
Mijn uitgaven wegen niet mee voor het vaststellen of ik recht heb op kwijtschelding.
In mijn gemeente zijn de criteria:
- geen auto, tenzij hij onmisbaar is voor mantelzorg of handicap (ik heb geen auto)
- niet meer dan € 1240,- op alle rekeningen, inclusief spaarrekeningen (heb ik in normale maanden niet)
- het ontvangen van een uitkering in het kader van de Participatiewet (heb ik)
Dan volgt automatische kwijtschelding.
Ten tijde van de spreekproef voor kwijtschelding op voorhand in december 2014 was nét mijn Wtcg geld en de huur- en zorgtoeslag gestort.
Ik moest dus kwijtschelding aanvragen.
Ik voldoe aan alle criteria.
Toeslagen en Wtcg geld tellen niet mee als inkomen.
Toch willen zij volledige inzage.
Ik heb gebeld en gevraagd waarom.
Ik kreeg verschillende redenen, waaronder het betalen voor een auto (RDW is al gecheckt), het afvoeren van € 500,- per maand naar een spaarrekening (hallo, uitkering en ik heb geen spaarrekening, is al gecheckt) en als uitsmijter de opmerking dat men wil zien of mijn uitgaven wel in verhouding zijn met mijn inkomsten.
Dit laatste is natuurlijk ridicuul, dat gaat buiten mijzelf niemand aan.
En zelfs als ik wel € 100,- per maand tekort kom of € 100,- overhoud na de vaste lasten en dat uitgeef aan boeken of kleding, heb ik recht op kwijtschelding.
Er is nergens bepaald dat ik bepaalde uitgaven niet zou mogen doen of dat welke uitgave dan ook effect heeft op mijn recht op kwijtschelding.
Ook werd mij gezegd dat de Ombudsman nu eenmaal had bepaald dat het mocht en dat zij dus voet bij stuk zouden houden.
Nu kan ik ergens vinden of de Ombudsman een uitspraak heeft gedaan en wat die dan is.
Lang verhaal kort: mag ik mijn uitgaven zwart maken of heeft het GBLT recht om mijn volledige afschriften in te zien?
Ik zal de afschriften onder protest opsturen, omdat ik anders geen kwijtschelding krijg.
Maar ik wel benieuwd of wat zij doen mag.
Ik heb ik maart kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelasting.
Ik heb alle gevraagde informatie bijgevoegd, alleen heb ik alle betalingen zwart gemaakt zodat zij onleesbaar zijn.
De inkomsten en de kolom bij/af heb ik opengelaten, zodat duidelijk was dat ik geen inkomsten verzwijg.
Mijn uitgaven wegen niet mee voor het vaststellen of ik recht heb op kwijtschelding.
In mijn gemeente zijn de criteria:
- geen auto, tenzij hij onmisbaar is voor mantelzorg of handicap (ik heb geen auto)
- niet meer dan € 1240,- op alle rekeningen, inclusief spaarrekeningen (heb ik in normale maanden niet)
- het ontvangen van een uitkering in het kader van de Participatiewet (heb ik)
Dan volgt automatische kwijtschelding.
Ten tijde van de spreekproef voor kwijtschelding op voorhand in december 2014 was nét mijn Wtcg geld en de huur- en zorgtoeslag gestort.
Ik moest dus kwijtschelding aanvragen.
Ik voldoe aan alle criteria.
Toeslagen en Wtcg geld tellen niet mee als inkomen.
Toch willen zij volledige inzage.
Ik heb gebeld en gevraagd waarom.
Ik kreeg verschillende redenen, waaronder het betalen voor een auto (RDW is al gecheckt), het afvoeren van € 500,- per maand naar een spaarrekening (hallo, uitkering en ik heb geen spaarrekening, is al gecheckt) en als uitsmijter de opmerking dat men wil zien of mijn uitgaven wel in verhouding zijn met mijn inkomsten.
Dit laatste is natuurlijk ridicuul, dat gaat buiten mijzelf niemand aan.
En zelfs als ik wel € 100,- per maand tekort kom of € 100,- overhoud na de vaste lasten en dat uitgeef aan boeken of kleding, heb ik recht op kwijtschelding.
Er is nergens bepaald dat ik bepaalde uitgaven niet zou mogen doen of dat welke uitgave dan ook effect heeft op mijn recht op kwijtschelding.
Ook werd mij gezegd dat de Ombudsman nu eenmaal had bepaald dat het mocht en dat zij dus voet bij stuk zouden houden.
Nu kan ik ergens vinden of de Ombudsman een uitspraak heeft gedaan en wat die dan is.
Lang verhaal kort: mag ik mijn uitgaven zwart maken of heeft het GBLT recht om mijn volledige afschriften in te zien?
Ik zal de afschriften onder protest opsturen, omdat ik anders geen kwijtschelding krijg.
Maar ik wel benieuwd of wat zij doen mag.
Re: Bankafschriften en kwijtschelding gemeentelijke belasting
Dat de gemeente inzicht wil hebben in je bestedingspatroon snap ik wel. Je wilt immers iets van hen dat hen geld kost: kwijtschelding.
Maar die toetsing moet dan wel als voorwaarde opgenomen zijn in het beleid. Als er heldere criteria zijn, waar je aan voldoet, is een extra toetsing overbodig en willekeurig. Los daarvan: als men zich op een uitspraak van de ombudsman beroept, is het wel chique dat ze concreet aangeven welke uitspraak dat dan zou zijn.
Maar die toetsing moet dan wel als voorwaarde opgenomen zijn in het beleid. Als er heldere criteria zijn, waar je aan voldoet, is een extra toetsing overbodig en willekeurig. Los daarvan: als men zich op een uitspraak van de ombudsman beroept, is het wel chique dat ze concreet aangeven welke uitspraak dat dan zou zijn.
-
Hoe meer ik zoek, hoe meer berichten ik vind dat ik wel zou mogen anonimiseren. Zelfs bij het aanvragen van een uitkering bij de gemeente mogen betalingen zwart gemaakt worden. Pas bij vermoeden van fraude moet je openheid geven. Er is mij niet verteld dat men fraude vermoed.
Hoe het GBLT (extern bureau belast met innen belastingen) kan verantwoorden dat dit moet, onder dreiging van het afwijzen van mijn aanvraag, wordt mij steeds meer een raadsel.
Bij de Ombudsman kom ik alleen zaken tegen waar het onleesbaar maken van de uitgaven wél mag. Het hele GBLT komt op de site niet voor, alleen dat de Ombudsman uitspraken kán doen in zaken die hen betreffen. Niet dat dit al gebeurd is.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik met een kluitje in het riet word gestuurd. Ik heb al een datum staan voor een (vervolg)gesprek bij de gemeente, maar deze brief kwam tussendoor. Ik denk dat ik het gesprek naar voren moet zien te verplaatsen, want ik wil niet dat mijn aanvraag ondertussen wordt afgewezen.
Hoe het GBLT (extern bureau belast met innen belastingen) kan verantwoorden dat dit moet, onder dreiging van het afwijzen van mijn aanvraag, wordt mij steeds meer een raadsel.
Bij de Ombudsman kom ik alleen zaken tegen waar het onleesbaar maken van de uitgaven wél mag. Het hele GBLT komt op de site niet voor, alleen dat de Ombudsman uitspraken kán doen in zaken die hen betreffen. Niet dat dit al gebeurd is.
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik met een kluitje in het riet word gestuurd. Ik heb al een datum staan voor een (vervolg)gesprek bij de gemeente, maar deze brief kwam tussendoor. Ik denk dat ik het gesprek naar voren moet zien te verplaatsen, want ik wil niet dat mijn aanvraag ondertussen wordt afgewezen.
-
Violet, ik heb zelf nu ook het e.e.a nagekeken , de regels zijn idd behoorlijk aangescherpt , ze kijken naar inkomen/ vermogen/ woonlasten/auto/ .
Als je je bestedingspatroon hebt geanonimiseerd hebben ze geen totaalplaatje vd inkomsten en uitgaven.
Wat je ook nog kunt proberen is online kwijtschelding aanvragen op www.gblt.nl en inloggen met je DigiD en dan op Mijn Loket ....
Verder sluit ik me aan bij de reactie van Moneyman.
En stel dat je aanvraag wordt afgewezen vooralsnog, kun je gewoon binnen 6 weken bezwaar aantekenen via dezelfde weg....inloggen met je DigiD op de site van gblt en klicken op Mjn Loket.
Als je je bestedingspatroon hebt geanonimiseerd hebben ze geen totaalplaatje vd inkomsten en uitgaven.
Wat je ook nog kunt proberen is online kwijtschelding aanvragen op www.gblt.nl en inloggen met je DigiD en dan op Mijn Loket ....
Verder sluit ik me aan bij de reactie van Moneyman.
En stel dat je aanvraag wordt afgewezen vooralsnog, kun je gewoon binnen 6 weken bezwaar aantekenen via dezelfde weg....inloggen met je DigiD op de site van gblt en klicken op Mjn Loket.
-
Voor kwijtschelding gelden ook strengere regels met betrekking tot administratief beroep. Dat moet je binnen 10 dagen indienen, niet binnen 6 weken.moederslink schreef:En stel dat je aanvraag wordt afgewezen vooralsnog, kun je gewoon binnen 6 weken bezwaar aantekenen via dezelfde weg....inloggen met je DigiD op de site van gblt en klicken op Mjn Loket.
-
Vogels, dat gaat op als je geen uitkering van de gemeente hebt. Het minimabeleid stelt heel duidelijk dat ik recht heb op kwijtschelding. Ik heb geen vermogen, geen auto en wel een uitkering. Presto, kwijtschelding. Op het kwijtscheldingsformulier heb ik al mijn huur en zorgpremie moeten opgeven (met kopieën van de huurberekening en de zorgpolis), dus het besteedbaar bedrag kunnen ze berekenen. Waar ik wat pin heeft daar geen invloed op. Het lijkt mij dat aangezien zij dit voor de gemeente afhandelen, zij het gemeentelijk beleid moeten volgen. Daar gaan ze nu volgens mij tegenin.
Edit:
Ik heb maar even gebeld met de Ombudsman en ik haal bakzeil. Ik zal dus inderdaad mijn bankafschriften volledig leesbaar moeten aanleveren. Een uitspraak van de Ombudsman konden zij zo snel niet vinden, dat zouden ze moeten opzoeken. Dat laat ik maar even zitten, ik stuur de boel op en bespreek het later wel met de gemeente. Erg jammer en ik blijf het vreemd vinden. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Edit:
Ik heb maar even gebeld met de Ombudsman en ik haal bakzeil. Ik zal dus inderdaad mijn bankafschriften volledig leesbaar moeten aanleveren. Een uitspraak van de Ombudsman konden zij zo snel niet vinden, dat zouden ze moeten opzoeken. Dat laat ik maar even zitten, ik stuur de boel op en bespreek het later wel met de gemeente. Erg jammer en ik blijf het vreemd vinden. Bedankt voor het meedenken allemaal!
-
Wtcg telt niet mee als inkomen en een vrijwilligersvergoeding ook niet. Wtcg is een compensatie voor hoge zorgkosten en het wegvallen van de belastingaftrek. Een vrijwilligersvergoeding is voor het grootste deel een compensatie voor gemaakte kosten met een klein deel "beloning" voor de gedane "arbeid". Bij de Belastingdienst tellen beide inkomsten niet mee als inkomen.snuffel1 schreef:De wtcg telt wel mee als inkomen en maakt dus deel uit van de betaalcapaciteit. De peildatum was december 2014 toen bleek dat u door de hoogte van uw saldo tegoed niet in aanmerking kwam voor kwijtschelding. Daar komt nog bij dat voor uitkeringsgerechtigden de norm op het minimale bedrag is gesteld en elke euro meer aan inkomsten betekent dan ook dat u betaalcapaciteit heeft. Saillant detail is ook nog dat dat men er van uitgaat dat er van die minimale uitkering nog 10% gespaard kan worden!!! dat betekend in de praktijk geen kwijtschelding of gedeeltelijke kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Ik ben ooit eens in binnen de de daarvoor geldende termijn in beroep gegaan maar uiteindelijk heb ik meer aan papier, enveloppen en postzegels uitgegeven dan het opleverde want niet het totale inkomen was leidend maar de betaalcapaciteit over dat inkomen.
-
Ik mag ze nog indienen, maar nu die van mei 2015 (maart en april hadden ze al). Betalingscapaciteit wordt vastgesteld over de twee maanden voor het aanvragen van de kwijtschelding. In april aanvragen is afschriften van maart en april opsturen. December 2014 was puur een voorselectie voor de automatische kwijtschelding. Ook willen ze een specificatie over heel 2015 van mijn vrijwilligersvergoedingen. Dit kan dus helemaal niet, als ik namelijk ziek word, krijg ik niet het hele bedrag uitgekeerd. Maar vooruit, ze vragen het, ze krijgen het. Als de vrijwilligersorganisatie die kunnen en willen aanleveren over een lopend jaar. Ik zoek het achteraf wel uit met de gemeente.snuffel1 schreef:Misschien heeft u nog de mogelijkheid om de bankafschriften ongecensureerd in te dienen maar of dat nog iets oplevert durf ik te betwijfelen want uw betaalcapaciteit voor 2015 is in december 2014 al vastgesteld.