LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedragen voor de huurtoeslag berekening

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Judith007

Bedragen voor de huurtoeslag berekening

Ongelezen bericht door Judith007 »

Hallo,

Ik heb een vraag over de huurtoeslag waar ik maar geen duidelijk antwoord op krijg van de belasting telefoon dus ik doe hier eens een poging :)

Ik wil een zelfstandige studio gaan huren met een eigen keuken, badkamer en entree. Nu kan je via toeslagen.nl een proefberekening maken maar ik weet niet precies welke getallen ik moet invullen.

Mijn kostenplaatje ziet er als volgt uit:
Kale huurprijs €400,-
Bruto huurprijs €590,-
Voorschot gas, water, elektra € 85,-
Voorschot bijkomende leveringen € 190,-

Totaal € 675,-

Nu vraag ik mij af welke bedragen ik precies moet gebruiken. Ik weet dat je de kale huurprijs moet invullen (400,- dus) en de servicekosten. Maar tel je dan de voorschotten mee met de servicekosten?

Wat de bijkomende leveringen kosten zijn weet ik niet precies. Het is namelijk nogal een groot bedrag. Dat hoor ik wel tijdens mijn geplande bezichtiging van de studio volgende week. Eerst er maar eens achter komen hoeveel huurtoeslag ik kan ontvangen anders is het toch onbetaalbaar voor mij :)

Alvast bedankt!

fisbel

Re: Bedragen voor de huurtoeslag berekening

Ongelezen bericht door fisbel »

U kunt het beste HZ2011 downloaden om te zien hoe het werkt (zie hieronder)
De huurtoeslag gaat uit van de kale huurprijs. Daarboven tellen maximaal 4 rubrieken die ongeacht de werkelijke kosten steeds een bijtelling van maximaal € 12 voor de grondslag huurtoeslag geven. Deze 4 rubrieken zijn:
* energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
* schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
* huismeesterkosten
* kapitaal- en onderhoudskosten voor dienst- en recreatieruimten.
De maximale bijtelling is dus € 48, nog ruimschoots onder € 652. U zult dus op een rekenhuur uitkomen van maximaal € 448. Deze rekenhuur is de basis van de toe te kennen huurtoeslag.
http://www.toeslagen.nl/download/220.html

witte angora

Re: Bedragen voor de huurtoeslag berekening

Ongelezen bericht door witte angora »

Over het voorschot van gas, water en elektra krijg je sowieso geen huurtoeslag. Van de andere leveringen geef je niet aan wat het is, terwijl het wel gespecificeerd zou moeten zijn.

Of dit betaalbaar voor je is kan ik niet zien, maar voor iedere woonruimte ben je geld kwijt aan gas, water en elektra. Alleen, meestal betaal je dat rechtstreeks aan de leverancier, nu gaat het via de verhuurder. Naar mijn mening is die 85 euro niet eens zo'n heel hoog bedrag. In veel gevallen ben je meer kwijt als je zelfstandig woont.

Een deel van de servicekosten zul je inderdaad niet via de huurtoeslag terug krijgen, maar als daar tegenover de redelijk lage energiekosten staan, dan compenseert dat elkaar weer.

Gesloten