LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] belasting 2008 terug betalen.
belasting 2008 terug betalen.
ik heb een vordering gekregen van de definitieve berekening 2008
tot wanneer mogen ze dat terug vorderen ???
ook klopt de bedragen niet wat er op de berekening staan.
verder heb ik in 2010 heel wat terug betaalt zorg en huurtoeslag. na mijn weten 2009 en 2008.
ik heb alleen niet alle papieren meer waarmee ik dit zelf kan aantonen dat het betaalt is.
wat kan ik doen :S
tot wanneer mogen ze dat terug vorderen ???
ook klopt de bedragen niet wat er op de berekening staan.
verder heb ik in 2010 heel wat terug betaalt zorg en huurtoeslag. na mijn weten 2009 en 2008.
ik heb alleen niet alle papieren meer waarmee ik dit zelf kan aantonen dat het betaalt is.
wat kan ik doen :S
-
Re: belasting 2008 terug betalen.
De regel is dat u uw administratie 5 jaar moet bewaren omdat je alsnog aan de belastingdienst e.e.a. moet kunnen aantonen.
Een naheffing kan tot op 5 jaar. 2008-2013 is vijf jaar. Nu weet ik even niet of ze uitgaan van de uiterste aangifte datum (1 april) of over de definitieve uitslag die meestal ergens in november volgt.
Is het het eerste, dan zijn ze enkele maanden te laat.
Uw betalingen over 2009 en 2010 kunt u wellicht wel aantonen met bankafschriften. probeer op te vragen via internetbankieren. Mogelijk dat u niet zo ver terug kunt kijken.
Heeft u ze niet meer kan u ze (meestal tegen betaling) opvragen bij uw bank.
Een naheffing kan tot op 5 jaar. 2008-2013 is vijf jaar. Nu weet ik even niet of ze uitgaan van de uiterste aangifte datum (1 april) of over de definitieve uitslag die meestal ergens in november volgt.
Uw betalingen over 2009 en 2010 kunt u wellicht wel aantonen met bankafschriften. probeer op te vragen via internetbankieren. Mogelijk dat u niet zo ver terug kunt kijken.
Verjaringstermijn is 5 jaar tenzij er sprake is van opzet. Dan wordt het 12 jaar.
Maar wel 5 jaar na het kalenderjaar. Dus bij een aanslag over 2008 kan dat nog tot eind 2013.
hmmz oke dat is duidelijk over de verjaringstermijn.
sowieso zal ik een bezwaar schrijven over de bedragen die niet kloppen .
en proberen bij de belastingdienst een overzicht te zien.
in het verleden zijn ook dingen betaalt van de rekening van me ex dus lastig op te vragen.
maar nog een vraag over de verjaringstermijn.
kunnen ze het hele bedrag vorderen als ze de rekening binnen het termijn opsturen.
als voorbeeld nog een vraag als ik nu een betaling regeling aanga .
ben ik dan verplicht hele bedrag aflossen of tot het einde van het jaar.
dan is het dus zoals kweenie zegt het einde van het kalenderjaar
sowieso zal ik een bezwaar schrijven over de bedragen die niet kloppen .
en proberen bij de belastingdienst een overzicht te zien.
in het verleden zijn ook dingen betaalt van de rekening van me ex dus lastig op te vragen.
maar nog een vraag over de verjaringstermijn.
kunnen ze het hele bedrag vorderen als ze de rekening binnen het termijn opsturen.
als voorbeeld nog een vraag als ik nu een betaling regeling aanga .
ben ik dan verplicht hele bedrag aflossen of tot het einde van het jaar.
dan is het dus zoals kweenie zegt het einde van het kalenderjaar
-
Helaas is het nog iets erger en kan de belastingdienst ook heffingsrente rekenen over de in 2008 te weinig betaalde belastingkrasy schreef:kunnen ze het hele bedrag vorderen als ze de rekening binnen het termijn opsturen.
Ze werken met gehele jaren, zo kon ik afgelopen januari mijn "fiets van de zaak" weer met belastingvoordeel kopen, iets wat elke 3 jaar kan, maar ik had hem 3 jaar geleden in april gekocht. die maanden maken dus niks uit.JanTinusPlukvet schreef:De regel is dat u uw administratie 5 jaar moet bewaren omdat je alsnog aan de belastingdienst e.e.a. moet kunnen aantonen.
Aangiftebelastingen (inkomstenbelasting ed.) kunnen worden geheven met een aanslag tot 3 jaar na verschuldigdheid, naheffingsaanslagen (loonbelasting) kunnen worden opgelegd tot 5 jaar na verschuldigdheid en navordering kan tot 5 jaar na verschuldigdheid.
bedankt allemaal alvast . maar ik heb hier totaal geen kaas van gegetenArneLH schreef:Aangiftebelastingen (inkomstenbelasting ed.) kunnen worden geheven met een aanslag tot 3 jaar na verschuldigdheid, naheffingsaanslagen (loonbelasting) kunnen worden opgelegd tot 5 jaar na verschuldigdheid en navordering kan tot 5 jaar na verschuldigdheid.
in het verleden om die reden meer betaalt dan goed is.
arneLH zou mij god niet eens het verschil tussen die 2 kennen.
(ik ben geen zelfstandige ondernemer . en heb ook geen koopwoning)
maar voor de duidelijkheid omdat ze binnen de 5 jaar de nota hebben opgestuurd.
kan die nota niet meer verjaren ? dus in januari 2014 moet ik nog dokken als ik een regeling tref ?
ik zeg niet dat de nota onterecht is . maar kan in mijn administratie niet alles meer terug zien.(dat komt maar door 1 persoon dat weet ik/en omstandigheden)
ik vind meer frappant dat ik wel huurtoeslag 2009 heb terug betaalt (bewijs van)
en zorg 2009 en 2008 .
en dat ze nu pas met huurtoeslag 2008 komen.
De toeslagen worden geregeld in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (AWIR)
Voor de termijn van de terugbetaling geldt artikel 21 lid 2:
Op grond van deze wet is pas op 31 december 2013 5 jaar verstreken en kan de belastingdienst de toegekende huurtoeslag in 2013 nog herzien.
Voor de termijn van de terugbetaling geldt artikel 21 lid 2:
Het berekeningsjaar 2008 loopt van 1 januari 2008 t/m 31 december 2013.Artikel 21. Herziening tegemoetkoming in het nadeel van belanghebbende om andere reden
1. De Belastingdienst/Toeslagen kan een toegekende tegemoetkoming herzien:
a. op grond van feiten of omstandigheden waarvan de Belastingdienst/Toeslagen bij de toekenning redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de tegemoetkoming vermoedelijk tot een te hoog bedrag is toegekend, of
b. indien de tegemoetkoming tot een te hoog bedrag is toegekend en de belanghebbende of zijn partner dit wist of behoorde te weten.
2. Een tegemoetkoming kan met toepassing van dit artikel niet meer worden herzien indien vijf jaren zijn verstreken na de laatste dag van het berekeningsjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft.
3. Een herziening op grond van dit artikel kan leiden tot een terug te vorderen bedrag.
Op grond van deze wet is pas op 31 december 2013 5 jaar verstreken en kan de belastingdienst de toegekende huurtoeslag in 2013 nog herzien.
Omdat de huurtoeslag afhangt van je belastbaar inkomen, betekent een aanpassing van het belastbaar inkomen dat ook de hoogte van de huurtoeslag kan veranderen.ik vind meer frappant dat ik wel huurtoeslag 2009 heb terug betaalt (bewijs van)
en zorg 2009 en 2008 .
en dat ze nu pas met huurtoeslag 2008 komen.krasy
Zo frappant is het dus niet dat de huurtoeslag nu nog wordt gewijzigd.
nee oke ,maar ik werk al 6 jaar voor de zelfde werkgever .het was wel eerste jaar dat ik echt meer ging verdienen.kweenie schreef: Omdat de huurtoeslag afhangt van je belastbaar inkomen, betekent een aanpassing van het belastbaar inkomen dat ook de hoogte van de huurtoeslag kan veranderen.
Zo frappant is het dus niet dat de huurtoeslag nu nog wordt gewijzigd.
morgen zal ik als eerst de gegevens opvragen van de betalingen die ik aan de belastingdienst heb gedaan.
en vragen voor een aanpassing aangezien mijn huur 150 euro hoger lag dan hun aangeven in de berekening