LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting aftrekken als student

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
SymenJ

Belasting aftrekken als student

Ongelezen bericht door SymenJ »

Beste allen,

Ik zit met het volgende probleem aangaande mijn belastingaangifte over 2014:

Ik woonde tijdens het eerste jaar van mijn studie thuis. Ik kreeg een uitwonende beurs van ongeveer 100 euro per maand. Daarnaast betaalde ik collegegeld en had ik kosten aan boeken voor een totaal van ongeveer 2500 euro. Dit alles zou betekenen dat ik 2500-12*100 = 1300 euro van mijn inkomsten af kon trekken.

Nu moet ik sinds dit collegejaar op kamers. Ik krijg nu een uitwonende beurs van 270 euro per maand. Volgens de berekening van de belastingdienst kan ik nu geen studiekosten meer van mijn inkomsten aftrekken aangezien 2500-12*270 = -740 euro. Echter doordat ik uit huis woon heb ik extra kosten zoals huur incl. Dit kan nooit betaald worden met mijn uitwonende beurs, toch geeft de belastingdienst niet de mogelijkheid om als student dit te kunnen compenseren bij de belastingaangifte.

Dus naast de extra kosten die uitwonen met zich mee brengen heb ik nu ook niet de mogelijkheid om een gedeelte van mijn betaalde belastingen terug te vragen. Dit maakt het uit huis wonen nog duurder dan dat het al is. Ik vind dit persoonlijk een rare regeling. Is er een mogelijkheid om als student hier iets aan te doen?

Alvast bedankt jullie hulp!

fisbel

Re: Belasting aftrekken als student

Ongelezen bericht door fisbel »

Toen u thuis woonde had u natuurlijk studiefinanciering voor thuiswonenden.
U krijgt, nu u niet meer thuis woont, een hogere studiefinanciering. Er is geen belastingaftrek meer mogelijk. Als u niet rond kunt komen, zult u moeten lenen of een baantje moeten nemen naast de studie.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je geen student was geweest, dan had je ook veel hogere kosten gehad als je uit huis zou wonen in plaats van thuis. Dus zo vreemd is het ook weer niet.

Eigenlijk is het dus een luxeprobleem: in plaats van dat je 36% van je studiekosten hoger dan de thuiswonendenbeurs en de drempel terugkrijgt, krijg je 100% van je studiekosten terug.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

fisbel schreef:Toen u thuis woonde had u natuurlijk studiefinanciering voor thuiswonenden.
U krijgt, nu u niet meer thuis woont, een hogere studiefinanciering. Er is geen belastingaftrek meer mogelijk. Als u niet rond kunt komen, zult u moeten lenen of een baantje moeten nemen naast de studie.
Nee, maar nu TS een eigen huishouding voert heeft hij wel recht op extra aftrek.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
fisbel schreef:Toen u thuis woonde had u natuurlijk studiefinanciering voor thuiswonenden.
Nee, maar nu TS een eigen huishouding voert heeft hij wel recht op extra aftrek.
Welke extra aftrek van welk inkomen? TS werkt niet heeft derhalve geen inkomen is geen extra aftrek. Je kunt alleen aftrekposten opvoeren als je ook inkomsten uit (vroegere) arbeid hebt.

Studiefinanciering is geen inkomen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:Welke extra aftrek van welk inkomen? TS werkt niet heeft derhalve geen inkomen is geen extra aftrek. Je kunt alleen aftrekposten opvoeren als je ook inkomsten uit (vroegere) arbeid hebt.
Volgens mij heft TS gewoon inkomsten (werk) naast zijn studie. In de oude situatie kon hij de aftrekpost immers ook gebruiken.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

olaf79 schreef:
U heeft kennelijk niet veel ervaring in dit soort aangiften. Een student die thuis woont heeft weinig studiefinanciering. De verkregen studiefinanciering komt in mindering op de studiekosten zoals collegegeld en verplicht gestelde boeken. Als er méér studiefinanciering is, zal de studiekostenaftrek evenredig verminderen. Voorbeeld: een uitwonende student heeft € 2000 collegegeld betaald. Er is 2400 studiefinanciering. Er is geen aftrek mogelijk. Hetzelfde voorbeeld voor een thuiswonende student: Er is € 2000 collegegeld betaald. De verkregen studiefinanciering van € 1000 komt in mindering op de kosten van het collegegeld. Resteert € 1000 studiekosten. De drempel is € 250. Er is € 750 studiekostenaftrek. Als het inkomen zo'n € 7000 is, wordt de aftrek volledig verzilverd: 36,25% van € 750.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

SymenJ schreef:Echter doordat ik uit huis woon heb ik extra kosten zoals huur incl. Dit kan nooit betaald worden met mijn uitwonende beurs, toch geeft de belastingdienst niet de mogelijkheid om als student dit te kunnen compenseren bij de belastingaangifte.
Nee inderdaad. De meeste mensen die op zichzelf wonen hebben hogere woonkosten dan degenen die niet op zichzelf wonen. En niemand kan die woonkosten van de belasting aftrekken.

Verder klopt je berekening ook wel, maar anderen hebben daar al voldoende over gezegd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

puma73 schreef:
olaf79 schreef:
Welke extra aftrek van welk inkomen? TS werkt niet heeft derhalve geen inkomen is geen extra aftrek. Je kunt alleen aftrekposten opvoeren als je ook inkomsten uit (vroegere) arbeid hebt.

Studiefinanciering is geen inkomen.
Dat laatste klopt wel, maar de kosten van de opleiding vormen wel een aftrekpost. Hoe hoger de studiefinanciering, hoe lager de aftrekpost, en andersom. En daar zit dus de pijn. Door uitwonend te zijn wordt de studiefinanciering hoger, daardoor wordt de aftrekpost lager, en komt er minder geld terug van de belasting.

Maar als ik moet kiezen, als ik bijvoorbeeld 500 euro kosten heb, tussen 270 euro in mijn handje en 230 aftrekpost enerzijds, of 100 euro in het handje en 400 euro aftrekpost anderzijds, dan weet ik het wel. Het eerste levert me globaal genomen zo'n 370 op, het tweede 225.

Gesloten