Hallo,
Ik werk al enige tijd in mijn vrije uurtjes mee aan een online community/spel als ontwerper/ontwikkelaar. Dit heb ik altijd voor de lol gedaan omdat gewoon leuk is om te zien hoe mensen over heel de wereld ons spel speelden.
Dit spel is compleet gratis om te spelen, maar nu is het mogelijk voor spelers om een donatie te maken om de kosten voor onder andere server, advertentie, etc. te betalen. Echter, sinds enkele maanden is het zeer populair geworden en krijgt de eigenaar (tot zover ik hem zo kan noemen. Het is nog steeds gewoon een hobby project) meer binnen dan we aan onkosten kwijt zijn. Het overgebleven bedrag wordt verdeeld onder de andere mensen die hieraan meewerken, waaronder ik.
De eigenaar is een Canadees en maakt dit via PayPal over. Nu is dit zeker de laatste tijd flink gegroeid (een eenvoudig maandsalaris komt erbij in de buurt) en dit geeft me toch enkele zorgen. Voorlopig heb ik dit nog on PayPal laten staan omdat ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet.
Hoewel het om donaties gaat neem ik toch aan dat hier belasting over betaald moet worden. Hoe gaat dit hierbij echter in zijn werk?
Ik ben zelf freelancer en iemand heeft mij aangeraden mijn PayPal om te zetten in een zakelijk account en de eigenaar van het project gewoon een factuur te sturen. In principe is het niet mijn verantwoordelijkheid dat hij het niet als een officieel "bedrijf" heeft geregistreerd maar het nog gewoon als een hobby project behandeld, toch? Als ik dit zou kunnen doen (?), over welk bedrag moet ik dan belasting gaan betalen? Hetgene dat maandelijks wordt overgemaakt kan per maand nogal verschillen en wordt op PayPal overgemaakt in US Dollars. Het omzetten in Euro's hangt dus af van de wisselkoers van die dag.
Daarnaast heb ik nog een en ander op mijn PayPal staan. Dit is nog van voor mijn inschrijving als freelancer. Wat zou het beste zijn hiermee te doen?
Alvast bedankt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belasting over hobby project
Re: Belasting over hobby project
Beste Wanten,
Je casus is redelijk complex. In simpele bewoordingen geldt het volgende: de ontvangen gelden zijn alleen met inkomstenbelasting belast wanneer de inkomsten voortvloeien uit een bron van inkomen.
Een bron van inkomen bestaat wanneer degene die de inkomten ontvangt (u dus):
- Deelneemt aan het economische verkeer;
- het voordeel heeft beoogd; en
- het voordeel redelijkerwijs heeft mogen verwachten.
Het valt niet uit te sluiten dat u resultaat uit overige werkzaamheden (box 1) geniet, nu u in redelijkheid iedere maand een bepaald bedrag verwacht. Aan de andere kant geldt dat er geen directe correlatie bestaat tussen de door u gemaakte uren en hetgeen u maandelijks ontvangt. Het is daarom verstandig advies hierover in te winnen zodat u niet voor onaangename verrassingen . Wellicht dat u via de site http://www.studentsearch.nl in contact kunt komen met een StudentFiscalist.
K. van Dijk
Je casus is redelijk complex. In simpele bewoordingen geldt het volgende: de ontvangen gelden zijn alleen met inkomstenbelasting belast wanneer de inkomsten voortvloeien uit een bron van inkomen.
Een bron van inkomen bestaat wanneer degene die de inkomten ontvangt (u dus):
- Deelneemt aan het economische verkeer;
- het voordeel heeft beoogd; en
- het voordeel redelijkerwijs heeft mogen verwachten.
Het valt niet uit te sluiten dat u resultaat uit overige werkzaamheden (box 1) geniet, nu u in redelijkheid iedere maand een bepaald bedrag verwacht. Aan de andere kant geldt dat er geen directe correlatie bestaat tussen de door u gemaakte uren en hetgeen u maandelijks ontvangt. Het is daarom verstandig advies hierover in te winnen zodat u niet voor onaangename verrassingen . Wellicht dat u via de site http://www.studentsearch.nl in contact kunt komen met een StudentFiscalist.
K. van Dijk