LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belasting terug betalen
Belasting terug betalen
In november 2009 is mijn partner overleden. Begin 2010 ontving ik van de Belasting dat ik recht had op diverse toeslagen, te weten Zorgtoeslag & Kindertoeslag. Omdat ik er blind van uit ging dat de belasting wist wat ik aan inkomsten had en ik het vermoeden had dat ik deze toeslagen kreeg omdat mijn partner was overleden heb ik dit niet meer opgezocht. Groot was mijn schrik vorig jaar toen ik hoorde dat ik alles moest terug betalen. Volgens de belastingdienst was mijn inkomen (ineens) te hoog en had ik geen recht op een toeslag. Het vreemde was dat de inkomensgrens door mij al een tiental jaar daarvoor bereikt was. Ik mag nu voor 2010 en intussen voor half 2011 alles terug betalen, een bedrag van bijna 3.000 euro. Absurd dat de Belastingdienst hier mee weg komt. Toen ik in 2011 alle toeslagen stop zette heb ik de nodige telefoontjes er aan besteed maar steeds zonder resultaat.
Nooit gevraagd om een toeslag wel gekregen en nu mag ik alles terug betalen!
Nooit gevraagd om een toeslag wel gekregen en nu mag ik alles terug betalen!
Re: Belasting terug betalen
Je hebt zelf ook de plicht om na te kijken of het wel klopt, nu zit je dat je een groot bedrag moet terug betalen.
Ja Ciske, dat klopt dat je zelf de plicht hebt om na te kijken of het goed is, alleen, een groot probleem, ik heb dat n.l. bij de zorgtoeslag al "tig" maal aangekaart, gebeld, geschreven enz. dat ik te veel ontvang. Natuurlijk kan ik het apart zetten, dat teveel betaalde, maar het zou m.i. toch simpel moeten zijn om op verzoek van zo'n "belastingklant" een lagere zorgtoeslag uit te betalen? Maar nee, dat lijkt niet te lukken en ieder jaar moet er toch weer een redelijk groot bedrag teruggestort worden. Irritant is dat wel, terwijl je ze er zelf wel op wijst. Nee, leuker kunnen ze het toch echt niet maken!ciske schreef:Je hebt zelf ook de plicht om na te kijken of het wel klopt, nu zit je dat je een groot bedrag moet terug betalen.
Ja ciske maar denk jij daar allemaal aan als je partner is overleden, denk dat er dan andere dingen zijn waarmee je je bezig oud jou reactie is wel makkelijk
In beginsel kan je alleen zelf de toeslagen aanvragen. Het is de bedoeling dat je de inkomens danwel vermogenstoetsen opzoekt om te kijken of je er recht op hebt. Zelfs als de belastingdienst je dit stuurt. Het krijgen van een toeslag zonder er een verzoek bij te hebben ingediend vind ik vreemd.
Het geldbedrag moet dus terugbetaald worden. Dit kan in termijnen, maar in jou situatie denk ik dat dat niet mogelijk is. Wel erg raar van de belastingdienst dat ze hier na pas mee komen.
Het geldbedrag moet dus terugbetaald worden. Dit kan in termijnen, maar in jou situatie denk ik dat dat niet mogelijk is. Wel erg raar van de belastingdienst dat ze hier na pas mee komen.
jermen2 schreef:Ja ciske maar denk jij daar allemaal aan als je partner is overleden, denk dat er dan andere dingen zijn waarmee je je bezig oud jou reactie is wel makkelijk
Vind je? TS heeft nu wel het probleem dat er een groot bedrag terug moet , dus zo makkelijk is het antwoord niet, en ja ook al heb je tegenslag , dan nog verwachten ze dat je het zelf nakijkt.
Na het overlijden van een partner welke toeslagen ontving, wil de BD vaak een brief sturen dat de achterblijvende partner waarschijnlijk recht heeft op toeslagen. Wanneer deze daar het op dat moment bekende inkomen invult en de aanvraag instuurt, gaat de BD voortaan van dat inkomen uit.
Vaak echter krijgt de achterblijvende partner een partnerpensioen of weduwenuitkering uitbetaalt n.a.v. het overlijden. Hierdoor kan het inkomen opeeens een stuk(je) hoger zijn dan waar men op rekent.
Verder kan er sprake zijn van box 3 inkomen (sparen en beleggen). Voor het overlijden gaat daar twee keer de vrijstelling af, immers voor twee personen. Na het overlijden gaat er nog maar 1 vrijstelling vanaf. Daardoor kan de overblijvende partner opeens wel box 3 inkomen hebben. Dit heeft invloed bij de huurtoeslag, maar het inkomen wordt ook hoger voor de andere toeslagen. Het voordeel van box 3 wordt immers bij bij het inkomen opgeteld.
In totaal kan het dan dus, dat je toch geen of minder recht hebt op de toeslagen.
Kindertoeslag heet inderdaad kindgebonden budget tegenwoordig, maar veel mensen noemen het nog kindertoeslag. Net zoals veel mensen de huurtoeslag nog huursubsidie noemen. Dat lijkt me dus geen reden om TS niet serieus te nemen in de vraagstelling.
Vaak echter krijgt de achterblijvende partner een partnerpensioen of weduwenuitkering uitbetaalt n.a.v. het overlijden. Hierdoor kan het inkomen opeeens een stuk(je) hoger zijn dan waar men op rekent.
Verder kan er sprake zijn van box 3 inkomen (sparen en beleggen). Voor het overlijden gaat daar twee keer de vrijstelling af, immers voor twee personen. Na het overlijden gaat er nog maar 1 vrijstelling vanaf. Daardoor kan de overblijvende partner opeens wel box 3 inkomen hebben. Dit heeft invloed bij de huurtoeslag, maar het inkomen wordt ook hoger voor de andere toeslagen. Het voordeel van box 3 wordt immers bij bij het inkomen opgeteld.
In totaal kan het dan dus, dat je toch geen of minder recht hebt op de toeslagen.
Kindertoeslag heet inderdaad kindgebonden budget tegenwoordig, maar veel mensen noemen het nog kindertoeslag. Net zoals veel mensen de huurtoeslag nog huursubsidie noemen. Dat lijkt me dus geen reden om TS niet serieus te nemen in de vraagstelling.
Op de toeslagen website kan je je je inkomsten invullen en zie je meteen hoeveel je hoort te ontvangen. En je kan het dan ook meteen naar hun zenden zodat het stopgezet word indien nodig.ik heb dat n.l. bij de zorgtoeslag al "tig" maal aangekaart, gebeld, geschreven enz. dat ik te veel ontvang.
Sorry, maar wat ciske zegt is wel waar. Heb zelf onlangs mijn man verloren en natuurlijk ben je kapot, maar de belastingdienst (en andere bedrijven) houden daar echt geen rekening mee. Kunnen ze ook niet. Over het algemeen krijg je brieven met: gecondoleerd etc etc. en zoveel moet er nog betaald worden. Tja, het leven gaat toch door.jermen2 schreef:Ja ciske maar denk jij daar allemaal aan als je partner is overleden, denk dat er dan andere dingen zijn waarmee je je bezig oud jou reactie is wel makkelijk