LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte 2010

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
LSA1

Belastingaangifte 2010

Ongelezen bericht door LSA1 »

Ik ben bezig met de belastingaangifte in te vullen van mij en mijn partner.
We woonden in heel 2010 beide in bij mijn moeder, en betaalden gezamenlijk onze vaste lasten, aten niet met mijn moeder mee maar kochten zelf boodschappen en zelf koken enz dat soort dingen. Dus heb ik bij gezamenlijke huishouding 'ja' aangevinkt.
Nu kwam ik dus bij het volgende terecht, fiscaal partnerschap...
Als ik onze aangiftes apart invul en daar 'nee' aanvink, krijgen wij beide niks terug van de belasting, echter als ik onze aangiftes gezamenlijk invul en bij fiscaalpartnerschap 'ja' aanvink krijgen we een behoorlijk bedrag terug.

Klopt dit wel? En hoe zit dit precies? Het zou erg mooi zijn als we zo'n geldbedrag terug kunnen krijgen maar ik wil geen geld ontvangen waar ik geen recht op heb natuurlijk en het later terug moeten betalen.

GloriusWorld

Re: Belastingaangifte 2010

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

http://financieel.infonu.nl/belasting/3 ... schap.html
Mischien heb je hier wat betere info uit.
Er zijn wat veranderingen voor de aangifte over 2010

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Kan je zelf zien waar de verschillen inzitten?

Het kan zijn dat je bepaalde kortingen van elkaar kan gebruiken voor zover deze nog niet zijn opgesoupeerd door de andere partner.

Goed voorbeeld is bijvoorbeeld dat je in box 3 een vrijstelling heb voor ruwweg € 20.000. Als je opteert voor fiscaal partnerschap dan heb je samen een vrijstelling van ruwweg € 40.000.

Dus stel de ene heeft € 30.000 en had normaal 1,2% belasting over die € 10.000 moeten betalen dan zou je dus de ruimte (mits beschikbaar) van de ander daarvoor kunnen gebruiken zodat er geen 1,2% betaald hoeft te worden.

Of je mag opteren voor fiscaal partnerschap zou je moeten uitzoeken:
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... l#P54_5603

Als ik jouw summiere beschrijving lees heb ik het idee dat jullie niet kunnen opteren voor fiscaal partnerschap.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

U woont geheel 2010 samen. Dat u inwoont bij uw moeder doet er niet toe wat betreft uw eventuele keuze tav fiscaal partnerschap. Als u kiest voor fiscaal partnerschap en er zijn aftrekposten is er vaak belastingvoordeel te behalen. Dit had u al gemerkt bij het invullen van uw aangifte. Met aftrekposten kan bij de keuze voor fiscaal partnerschap geschoven worden. Degene met het hoogste inkomen en het hoogste belastingtarief krijgt meestal meer belastingteruggave dan de partner met een lager inkomen. Dit met name als de minst verdienende partner een inkomen van beneden € 20.000 heeft .

NB: In 2011 wijzigen de regels tav het fiscaal partnerschap. De vrije keuze voor ongehuwden komt te vervallen. Dit kan financieel nadelig uitpakken. Men is verplicht gescheiden aangifte te doen, tenzij er een gezamenlijke eigen woning is, een kind, een gezamenlijke pensioenvoorziening of u hebt een notarieel vastgelegd samenlevingscontract. In deze laatste situaties is men automatisch fiscaal partner. Gescheiden aangifte is dan nog wel mogelijk. Maar weer zal gezamenlijke aangifte in de meeste situaties voordeling uitkomen.
klik hier

LSA1

Ik heb hem natuurlijk niet verzonden hoor :wink: De linken gaan over 2011, ik heb hier over het jaar 2010. Zoals ik het begrijp is fiscaal partnerschap nog wel mogelijk over 2010, maar niet meer over 2011?

Wat ik kan vinden op de belastingdienst;
Als u in 2010 ongetrouwd samenwoonde met uw partner of een huisgenoot, kunt u kiezen voor fiscaal partnerschap. Een huisgenoot kan iedereen zijn, bijvoorbeeld een vriend of vriendin, broer of zus, zoon of dochter. U woont samen als u met uw partner of huisgenoot een gezamenlijke huishouding hebt.

U kunt met uw partner of uw huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

•U en uw partner of huisgenoot woonden in 2010 meer dan 6 maanden onafgebroken samen en hadden een gezamenlijke huishouding.
We hadden dan geen eigen huurhuis nog op dat moment, maar verder deden we alles wel gezamenlijk. Of ik moet het compleet verkeerd begrijpen, maar ik dacht dat je dan ook fiscale partners kon zijn?
Verder hadden we alleen inkomsten uit box 1 (normale loondienst, meer niet) en geen aftrekposten maar begrijp niet dat als we ieder apart aangifte doen niks terug ontvangen en bij gezamenlijk met fiscaal partnerschap bijna 1000 euro te ontvangen staat. Is zo'n verschil wel mogelijk?
Als ik er helemaal niet uit kan komen ga ik wel ff bij de belastingdienst langs, als het niet klopt is het niet erg uiteraard maar als het wel kan kloppen laat ik zo'n bedrag niet links liggen natuurlijk :wink:

fisbel

Het is heel goed mogelijk dat het kiezen voor fiscaal partnerschap u € 1000 belastingvoordeel oplevert. Maar als er geen aftrekposten zijn en geen hypotheekaftrek is het enige wat ik kan bedenken: Heeft u of uw partner een heel laag inkomen? Circa € 3000? Is er over dit lage inkomen geen of vrijwel geen belasting betaald? Misschien kunt u bij benadering aangeven hoe de inkomens van u en uw partner zijn.

NB: U krijgt mogelijk volledige verzilvering van uw algemene heffingskorting. Dit is alleen mogelijk als uw partner voldoende inkomen heeft en daarover belasting heeft betaald. Met gescheiden aangifte profiteert u niet van dit belastingvoordeel van gezamenlijke aangifte.

NB: als fiscaal partnerschap u (veel) voordeel oplevert, is het het overwegen waard om nog in dit jaar een samenlevingscontract af te sluiten. Dat kost een paar honderd euro, maar als het belastingvoordeel hoger uitkomt, is er direct financiele winst.
Vraag: Heeft u en/of uw partner in 2009 aangifte gedaan?

LSA1

Mijn partner werkt zeer weinig ivm studie (geen aftrekposten mogelijk met de studie) en zit daardoor jaarlijks net onder de 3000 euro.
Ik zelf werk parttime en zit jaarlijks net onder de 10.000, het te ontvangen bedrag komt bij mijn partners naam te staan.
We hebben beide wel aangifte gedaan over 2009 maar niet gezamenlijk.
Dus dan kan het bedrag mogelijk kloppen?

fisbel

Dat uw partner € 1000 terugkrijgt zal naar alle waarschijnlijkheid kloppen. De € 3000 inkomen minst verdienende partner uit mijn vorig bericht was de goede inschatting. De teruggave van € 1000 zou hoger zijn uitgekomen als u meer zou hebben verdiend dan € 10.000. De algemene hefffingskorting voor uw partner is nu maar ten dele verzilverd. Toch goed dat u gezamenlijk aangifte gaat doen / heeft gedaan!

Voor 2009 zou met geljke situatie: meer dan een half jaar samenwonend / vergelijkbare inkomens 2009 / 2010 u eveneens (gedeeltelijk) de algemene heffingskorting hebben kunnen verzilveren. Maar dan had u wel moeten kiezen voor gezamenlijke aangifte. Hetzelfde geldt voor 2008 voor zover van toepassing voor de jaren voor 2009. Het opteren voor fiscaal partnerschap is zoals reeds gesteld zelden nadelig. Of het maakt niet uit of er is belastingvoordeel.

Als de aanslag(en) definitief gesteld zijn (H.......96) kunt u helaas niet meer op uw keus terugkomen. Gedane zaken nemen hier geen keer.
NB: Als beide aangiften nog niet definitief zijn, kunt u wel op uw keuze terugkomen en alsnog een gecorrigeerde aangifte (gezamenlijk dus) insturen. Dit kan tot maximaal 6 weken na dagtekening definitief vastgestelde aanslag.
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 feb 2011 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

LSA1

Hartelijk dank voor uw reactie, hier kan ik wat mee!

tufima

De echte fiscalisten moeten maar even helpen op het volgende punt:

Ik heb een beetje het idee dat het feit dat ze inwonen bij zijn moeder roet in het eten gooit ten aanzien van het fiscale partnerschap.

Ik kan mijn vinger er niet precies opleggen, maar ik heb het gevoel dat hier de schoen wringt. Is er echt sprake van een gezamenlijke huishouding?

Dus de situatie dat je met je vriendin nog thuis woont bij je ouders.

fisbel

Fiscaal partnerschap 2010 en fiscaal partnerschap 2011 zijn twee verschillende grootheden. Bij de vraag van LSA1 gaat het om fiscaal partnerschap 2010. Dat TSZ1 inwoont bij moeder doet feitelijk niet ter zake. Dit speelt alleen een rol als een alleenstaande ouder + kind van minimaal 27 jaar opteren voor fiscaal partnerschap.

Het gaat hier om de aangifte van LSA1 met haar partner (vriend). Beide moeten langer dan een half jaar zijn ingeschreven op 1 adres. Er moet een gezamenlijke huishouding zijn. Als tufima samen met een vriendin gedurende minimaal een half jaar een gezamenlijke huishouding voerde in 2010 en op het zelfde adres stond ingeschreven, is de keus voor fiscaal parterschap mogelijk. Zie de voorwaarden:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voorwaarden fiscaal partnerschap 2010
1. U en uw huisgenoot in het belastingjaar meer dan 6 maanden onafgebroken samen woonden, een gezamenlijke huishouding voerden en in die periode meerderjarig waren.
2. U beiden in die periode bij de gemeente op hetzelfde gezamenlijk woonadres stonden ingeschreven.
3. Als uw kind uw huisgenoot is, moet deze op 31 december voorafgaand van het belastingjaar, waar u aangifte over doet, minimaal 27 jaar oud zijn.

GloriusWorld

Ongelezen bericht door GloriusWorld »

tufima schreef:De echte fiscalisten moeten maar even helpen op het volgende punt:
Dan neemt ze de papieren, of laptop maar mee naar een échte belastingdeskundige voor het invullen van belastingpapieren.
Het is en blijft altijd de vraag wie hier dé echte fiscalisten zijn.
Maar ja, dan moet er wél betaald worden voor deskundige hulp bij invullen.
De topicstarter kan beter belastingkantoor binnen lopen voor dit soort vragen.

finadleo

Ongelezen bericht door finadleo »

Het lijkt mij idd verstandig om hier zorgvuldig naar te (laten) kijken. Het fiscaal partnerschap zou ook nog met moeder kunnen (als die geen partner meer heeft). De vraag is (zonder cijfers niet te beoordelen) of dat niet nog voordeliger kan uitpakken.

fisbel

finadleo schreef:Het lijkt mij idd verstandig om hier zorgvuldig naar te (laten) kijken. Het fiscaal partnerschap zou ook nog met moeder kunnen (als die geen partner meer heeft). De vraag is (zonder cijfers niet te beoordelen) of dat niet nog voordeliger kan uitpakken.
Aannemende dat LSA1 nog geen 27 jaar is, is fiscaal partnerschap met moeder niet mogelijk. Als LSA1 wel 27 jaar is, zijn er inderdaad twee opties: fiscaal partnerschap met moeder of met partner. Aan het fiscaal partnerschap is gekoppeld dat men verplicht toeslagpartner van elkaar is.

In deze situatie zal LSA1 verplicht (zorg)toeslagpartner zijn van vriend(in). Mits jonger dan 27 jaar. Of 27 jaar en ouder zonder keuze voor fiscaal partnerschap met moeder.

tufima

Wat ik probeerde aan te geven is wat precies de definitie van het begrip "gezamenlijke huishouding" voeren.

Is er sprake van het voeren van een gezamenlijke huishouding in dit geval?
Op basis van de verschafte gegevens zou ik dit in ieder geval niet durven beweren....

fisbel

LSA1 schreef het volgende:
Ik ben bezig met de belastingaangifte in te vullen van mij en mijn partner.
We woonden in heel 2010 beide in bij mijn moeder, en betaalden gezamenlijk onze vaste lasten, aten niet met mijn moeder mee maar kochten zelf boodschappen en zelf koken enz dat soort dingen. Dus heb ik bij gezamenlijke huishouding 'ja' aangevinkt.
Beide wonen op 1 adres, eten gezamenlijk. Deelden kosten met elkaar. Doen bezigheden samen. Of er een gezamenlijke huishouding is of niet, daarover is veel jurisprudentie. Per situatie moet worden beoordeeld of er een gezamenlijke huishouding is of niet. Omdat er veel bezigheden gezamenlijk worden uitgevoerd is hier sprake van een gezamenlijke huishouding.

Gesloten