Beste forumleden,
Ik zit met een vraag en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Op dit moment ben ik bezig met mijn belastingaangifte voor 2013 en ik zit met enkele vragen. De reden dat ik er nu mee bezig ben is vanwege het feit dat ten tijde ik in het buitenland verbleef het verkeerde aangifte formulier is gebruikt. Toen ik terugkwam in NL kwam ik erachter dat de aangifte m.b.t. belasting niet was ingevuld i.v.m. een miscommunicatie. Na 2 maand wachten had ik van de belastingdienst niks gehoord en ontvangen en heb ik contact met ze opgenomen. Hieruit bleek dat het verkeerde formulier was gebruikt. De belastingdienst had daarover een brief gestuurd. Deze brief is nooit aangekomen. Enfin, ik moest dus mijn aangifte doen met ''Formulier M''. Deze word alleen via de post verstuurd en kan maximaal 4 weken duren. Deze is vandaag door de brievenbus gekomen.
Ik zal het proberen stapsgewijs uit te leggen:
- In 2013 ben ik rond de wereld gaan reizen en werken. Op 3 januari 2013 ben ik vertrokken en op 5 juni 2014 ben ik terug gekomen in NL.
- Per 3 januari 2013 was ik uitgeschreven bij de gemeente. Ik had deze beslissing gemaakt, omdat ik er vanuit ging dat ik een jaar zou wegblijven. Hierdoor kon ik mijn zorgverzekering opzeggen en een all-in reis- en zorgverzekering afsluiten;
- Bij mijn vorige werkgever had ik in de loop der jaren een aardig aantal over- en vakantie uren weten op te bouwen. In totaal 4,5 maand. Bij de toenmalige werkgever kwam we overeen dat deze ''uren'' uitbetaald zouden worden als overwerkdagen. Een overwerkdag is een uitbetaalde vrije dag waarbij ik mijn ''uren'' aan het opnemen was. Dit betekent dat ik vanaf 1 januari 2013 t/m 13 mei 2013 vrij was. Mijn ontslag/laatste werkdag was officieel op 13 mei 2013.
- Van januari t/m april ben ik gaan reizen door Indonesie - Singapore - Vietnam - Maleisie. Op 2 mei 2013 kwam ik aan in Australie. Hier ben ik een beetje gereisd en met name gewerkt. In Australie heb ik 3 werkgevers gehad en was mijn werk seizoensgebonden. Op 30 april 2014 heb ik Australie verlaten.
Nu ben ik dus bezig met mijn belastingaangifte, maar bij vraag 1 zit ik direct al vast. Namelijk:
- In welk land buiten Nederland woonde u in 2013?
Een simpel antwoord zou zijn Australie, maar ik zit dus met het feit ik me pas op de 2e van mei 2013 in Australie vestigde en dat mijn overuren werden uitbetaald in de periode januari t/m 13 mei. De periode (januari t/m april) dat ik in ZO-Azie verbleef, was ik echt aan het reizen. In Australie ben me gaan focussen op het vinden van een baan en heb ik dus ook gewerkt.
- Daarnaast weet ik niet, ondanks dat ik me heb laten uitschrijven bij de NL gemeente, of ik ''ooit'' echt geëmigreerd ben. Voor Australie heb ik een Working Holiday Visa aangevraagd. Dit is een visa die mij toestond om een jaar in Australie te verblijven/reizen, zo vaak in en uit het land te gaan als ik wou en mij toestond om (kort eenvoudig) werk te verrichten. Daarnaast heb ik mezelf nooit ingeschreven bij een gemeente o.i.d., omdat dat niet nodig was.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb namelijk geen moeite met de rest van de aangifte.
Groetjes Gino
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingaangifte buitenland
Re: Belastingaangifte buitenland
Ik ben ooit 11 jaar uitgeschreven geweest buiten Europa, jij bent voor een jaar geëmigreerd, in dat jaar hoef je dus ook geen belasting te betalen in NL.
Je hoeft geen inschrijving van een ander land te laten zien (althans zo was het in de jaren 90), daar veel landen dat hele gemeente gedoe niet eens kennen.
Je hoeft geen inschrijving van een ander land te laten zien (althans zo was het in de jaren 90), daar veel landen dat hele gemeente gedoe niet eens kennen.
-
Hij was uitgeschreven bij de gemeente dus niet uit Nederland.
Volgens mij moet hij gewoon zijn inkomsten van dat jaar op geven,
staat dus ook op of hij in het buitenland gewerkt heeft i.v.m.
dubbele belasting.Hij had dus geen vaste woon of verblijfplaats dus
dat kan hij invullen.Weet dus niet hoe het met die zorgverzekering zit
maar volgens mij moet hij dat ook betalen is nml verplicht staat tegenover
dat hij dus ook recht heeft op toeslag bij te weinig verdiensten.
Volgens mij moet hij gewoon zijn inkomsten van dat jaar op geven,
staat dus ook op of hij in het buitenland gewerkt heeft i.v.m.
dubbele belasting.Hij had dus geen vaste woon of verblijfplaats dus
dat kan hij invullen.Weet dus niet hoe het met die zorgverzekering zit
maar volgens mij moet hij dat ook betalen is nml verplicht staat tegenover
dat hij dus ook recht heeft op toeslag bij te weinig verdiensten.
Gino, toen je je uitschreef, welk land/adres heb je toen opgegeven?
Als je in geen NL gemeente staat ingeschreven woon je niet in NL, heb ik altijd begrepen.Peer de Schuimer schreef:Hij was uitgeschreven bij de gemeente dus niet uit Nederland.
.
U bent begin januari 2013 uitgeschreven. Als emigratieland vult u Australië in. U heeft zich ook voor de ziektekostenverzekering uitgeschreven. Maar er is door uw werkgever wel belasting / premie ingehouden. Dit op jaarbasis. Dat betekent dat u een leuke belastingteruggave kunt verwachten door het M-formulier 2013 in te invullen. Waarschijnlijk kunt u het beste kiezen voor buitenlandse belastingplicht. De keus voor binnenlandse belastingplicht betekent dat u uw wereldinkomen moet opgeven: uw inkomen in Nederland en uw inkomen in Australië. Aftrekposten heeft u niet zo te zien, dus de keuze voor buitenlandse belastingplicht lijkt gunstiger te zijn.
Vooral de laatste vragen in het formulier zijn lastig in te vullen. Welke vragen wel / welke vragen niet. Maar als u daar geen moeite mee hebt is het inschakelen van betaalde hulp niet nodig. Als u twijfelt toch maar doen.
Ook voor 2014 zult u een M-aangifte moeten of kunnen invullen. Niet altijd stuurt de Belastingdienst een M-aangifte toe. Reden: er is geen belastingplicht. Maar als u in 2014 weer inkomen hebt dan is het zeker te adviseren ook voor 2014 (M)-aangifte te doen.
Vooral de laatste vragen in het formulier zijn lastig in te vullen. Welke vragen wel / welke vragen niet. Maar als u daar geen moeite mee hebt is het inschakelen van betaalde hulp niet nodig. Als u twijfelt toch maar doen.
Ook voor 2014 zult u een M-aangifte moeten of kunnen invullen. Niet altijd stuurt de Belastingdienst een M-aangifte toe. Reden: er is geen belastingplicht. Maar als u in 2014 weer inkomen hebt dan is het zeker te adviseren ook voor 2014 (M)-aangifte te doen.
Het is wel aan te raden te calculeren 2% minder AOW opbouw of toch IB betalen.