LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingdienst wil graag heel veel rente
Belastingdienst wil graag heel veel rente
Voor IB2017 aangifte is door mijn boekhouder uitstel gevraagd. De aangifte voor 1 mei versturen bleek niet haalbaar.
3 maanden later in augustus alsnog de aangifte gedaan en de uitkomst was dat ik de belastingdienst een groot som geld schuldig was.
Nu komt het:
Ergens in oktober kreeg ik mijn definitieve aanslag van de belastingdienst in mijn mailbox van overheid.nl met als datum, ruim een week in de toekomst.
Daarbij is een rente van 4% berekend van 1 juli tot ergens in december.
Dit vond ik vreemd. Mijn aangifte is ingediend in augustus en de definitieve aanslag was in oktober naar mij opgestuurd. Ik heb ook direct het bedrag inclusief de rente tot de dag van de betaling overgemaakt.
Een fatsoenlijke instelling/bank/organisatie zou door jou misgelopen rente in rekening brengen tot maximaal de dag dat de berekening definitief is geworden.
Helaas werkt het niet zo bij de belastingdienst. Om te beginnen stuurt men jou een brief ruim een week in de toekomst.
Dit stelt ze in staat om ruim een week extra 4% rente te innen
Dat is nog niet alles. Men geeft je 8 weken de tijd om te betalen maar de rente is ook over deze periode berekend. Dus als je direct betaalt betaal je alsnog 2 maanden extra rente.
Dit is een soort van een verplichte krediet met een woekerrente van 4% waar je niet onderuit kan komen.
Bezwaar maken hiertegen heeft geen zin. Medewerker van de belastingdienst vertelde me dat ze dit ook vreemd vond maar dat ze hier weinig aan kon doen. Ze adviseerde me om mijn verhaal te delen.
Constatatering 1:
De belastingdienst stuurt de definitieve aanslag ruim een week in de toekomst.
Dit zorgt ervoor dat ze ruim week lang 4% extra rente kunnen innen
Constatatering 2:
De belastingdienst verleent een verplichte krediet/uitstel van betaling voor 8 weken die je niet kan weigeren tegen 4% rente.
Conclusie:
Dit zijn de praktijken vandaag de dag bij de overheidsinstanties. Elke vorm van fatsoen ontbreekt.
3 maanden later in augustus alsnog de aangifte gedaan en de uitkomst was dat ik de belastingdienst een groot som geld schuldig was.
Nu komt het:
Ergens in oktober kreeg ik mijn definitieve aanslag van de belastingdienst in mijn mailbox van overheid.nl met als datum, ruim een week in de toekomst.
Daarbij is een rente van 4% berekend van 1 juli tot ergens in december.
Dit vond ik vreemd. Mijn aangifte is ingediend in augustus en de definitieve aanslag was in oktober naar mij opgestuurd. Ik heb ook direct het bedrag inclusief de rente tot de dag van de betaling overgemaakt.
Een fatsoenlijke instelling/bank/organisatie zou door jou misgelopen rente in rekening brengen tot maximaal de dag dat de berekening definitief is geworden.
Helaas werkt het niet zo bij de belastingdienst. Om te beginnen stuurt men jou een brief ruim een week in de toekomst.
Dit stelt ze in staat om ruim een week extra 4% rente te innen
Dat is nog niet alles. Men geeft je 8 weken de tijd om te betalen maar de rente is ook over deze periode berekend. Dus als je direct betaalt betaal je alsnog 2 maanden extra rente.
Dit is een soort van een verplichte krediet met een woekerrente van 4% waar je niet onderuit kan komen.
Bezwaar maken hiertegen heeft geen zin. Medewerker van de belastingdienst vertelde me dat ze dit ook vreemd vond maar dat ze hier weinig aan kon doen. Ze adviseerde me om mijn verhaal te delen.
Constatatering 1:
De belastingdienst stuurt de definitieve aanslag ruim een week in de toekomst.
Dit zorgt ervoor dat ze ruim week lang 4% extra rente kunnen innen
Constatatering 2:
De belastingdienst verleent een verplichte krediet/uitstel van betaling voor 8 weken die je niet kan weigeren tegen 4% rente.
Conclusie:
Dit zijn de praktijken vandaag de dag bij de overheidsinstanties. Elke vorm van fatsoen ontbreekt.
Laatst gewijzigd door Miss54 op 05 mar 2019 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Belastingdienst wil graag heel veel rente
1 simpele zoekopdracht in google leverde mij de volgende link op:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... el-kan-dat
Dit gaat dan weliswaar om de aangifte over 2018, maar daarin is de werkwijze voor zover ik weet niet veranderd. Hierin staat precies het onrecht beschreven dat u is aangedaan:
Wel vreemd overigens dat u rente betaalt tot ergens in december, u bent rente verschuldigd tot het moment van betalen. En ja, dat dit 4% bedraagt geven zij keurig aan, en dat u dit verschuldigd bent vanaf 1 juli is ook duidelijk aangegeven. Deze mogelijke gevolgen had uw boekhouder u voor kunnen en moeten waarschuwen vind ik.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... el-kan-dat
Dit gaat dan weliswaar om de aangifte over 2018, maar daarin is de werkwijze voor zover ik weet niet veranderd. Hierin staat precies het onrecht beschreven dat u is aangedaan:
Nogmaals, dit gaat over dit jaar, maar de regeling is niet veranderd. U kiest voor uitstel, dat betekent dat dit niet iets waar de belastingdienst om vraagt, zij staan het toe, maar er zitten wel voorwaarden aan. Wellicht kunt u de kosten terughalen bij uw boekhouder, aangezien die de papieren niet tijdig in orde kreeg.Bij een te betalen aanslag betaalt u rente
Leggen we u na 1 juli 2019 een te betalen aanslag op? Dan betaalt u vanaf 1 juli daarover 4% rente.
Wel vreemd overigens dat u rente betaalt tot ergens in december, u bent rente verschuldigd tot het moment van betalen. En ja, dat dit 4% bedraagt geven zij keurig aan, en dat u dit verschuldigd bent vanaf 1 juli is ook duidelijk aangegeven. Deze mogelijke gevolgen had uw boekhouder u voor kunnen en moeten waarschuwen vind ik.
Dat die aanslag een week in de toekomst is gedateerd, is alleen maar gunstig voor u. Het geeft u een week meer tijd als u eventueel bezwaar wil maken.
Lees ook eens hier over de berekening van de rente.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting
Lees ook eens hier over de berekening van de rente.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 05 mar 2019 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is precies wat de belastingdienst zegt. Echter is de rente die is berekend tot de dag van de fictieve datum op de brief. Dus je betaalt hierdoor een week extra rente + je krijgt 6 weken de tijd om te betalen tegen 4% rente. In totaal betaal je dus 9 weken lang 4% rente EXTRA. Eerder betalen heeft geen zin, want de belastingdienst zegt dat die extra rente verplicht is.
Laatst gewijzigd door Miss54 op 05 mar 2019 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
U krijgt zes weken de tijd om te betalen, plus die extra week.
Als u diezelfde grote te betalen som ook dit jaar over 2018 verwacht,dan maar een voorlopige aanslag vragen. Of de aangifte tijdig inzenden.
Als u diezelfde grote te betalen som ook dit jaar over 2018 verwacht,dan maar een voorlopige aanslag vragen. Of de aangifte tijdig inzenden.
Nope, geen van beide klopt. De belastingdienst rekent standaard een periode van 19 weken nadat de aangifte is binnengekomen.
alle info is gewoon open terug te vinden op de site van de belastingdienst. En ik denk dat iemand die beter thuis is in het wetboek dan ik ook vast de bijbehorende wetsartikelen kan vinden, aangezien de belastingdienst een uitvoerende instantie is en niet zelf de regels bepaalt.
Ook hier geldt, dit had uw boekhouder moeten weten en u over moeten informeren, aangezien de boekhouder in augustus al had kunnen uiterekenen hoeveel de rente zou gaan bedragen en over welke periode u rente zou moeten betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelastingHoe wordt de periode vastgesteld?
Wij berekenen rente vanaf 1 juli na het aangiftejaar. Nemen wij de gegevens uit uw aangifte over? Dan beperken wij de periode waarover wij rente berekenen tot 19 weken na ontvangst van uw aangifte (dat is het maximum aantal weken waarover wij belastingrente berekenen als wij uw aangifte overnemen zonder wijzigingen). 19 weken vanaf 3 mei is 13 september. Wij berekenen daarom belastingrente over de periode van 1 juli 2019 tot en met 13 september 2019.
alle info is gewoon open terug te vinden op de site van de belastingdienst. En ik denk dat iemand die beter thuis is in het wetboek dan ik ook vast de bijbehorende wetsartikelen kan vinden, aangezien de belastingdienst een uitvoerende instantie is en niet zelf de regels bepaalt.
Ook hier geldt, dit had uw boekhouder moeten weten en u over moeten informeren, aangezien de boekhouder in augustus al had kunnen uiterekenen hoeveel de rente zou gaan bedragen en over welke periode u rente zou moeten betalen.
Waarom in meervoud, en uw stelling richting belastingdienst moet nog onderbouwt worden. Waarom heeft uw boekhouder niet ingeleverd op 1 mei en uitstel aangevraagd ? Was dit echt noodzakelijk ?
Dat is onjuist. Als de belastingdienst de aangifte volgt, rekent zij maximaal drie maanden, plus zes weken betalingstermijn.
Zou dus ook minder kunnen zijn als de aanslag eerder wordt opgelegd.
Wordt de aangifte niet gevolgd, wordt er gewoon rente gerekend vanaf 1 juli van dat jaar.
Wordt de aangifte niet gevolgd, wordt er gewoon rente gerekend vanaf 1 juli van dat jaar.
De informatie die ik hier deelde komt rechtstreeks van de site van de belastingdienst. Zij rekenen 19 weken. Of dit 13 weken voor een kwartaal zijn en 6 weken betalingstermijn weet ik niet, ik lees dat zij 19 weken rekenen, niet meer en niet minder. Je mag van mij altijd zeggen dat ik het fout heb, geen probleem, heb de wijsheid niet in pacht, maar ik ga er van uit dat de informatie die de belastingdienst op hun site heeft staan wel correct is. En ik lees daar nergens dat er afgeweken wordt van die 19 weken, ook niet bij eerder betalen of behandelen.Lady1234 schreef: ↑05 mar 2019 16:01Dat is onjuist. Als de belastingdienst de aangifte volgt, rekent zij maximaal drie maanden, plus zes weken betalingstermijn.
Voor de duidelijkheid.
Die 19 weken is zogenaamd puur om jou als burger te beschermen. Want stel dat de belastingdienst er 6 maanden over doet om een definitieve aanslag te maken, willen ze niet dat je over die 6 maanden ook rente moet betalen.
Feit:
Stel dat je de aangifte op 2 mei naar de belasting stuurt en de belastingdienst op 1 juli al een definitieve aanslag heeft afgeleverd in je mailbox.
Dan gebeurt het volgende:
Op 1 juli krijg je dus de brief een week in de toekomst + je krijgt 6 weken de tijd om te betalen. Je moet dus 7 weken lang 4% rente betalen. het zal aan mij liggen, maar dit slaat nergens op. Veel logischer is dat je betaalt en dat de belastingdienst de rente achteraf berekend tot het moment van de betaling. Dat is eerlijk. Vooraf 7 weken extra rente berekenen is gewoon diefstal.
Die 19 weken is zogenaamd puur om jou als burger te beschermen. Want stel dat de belastingdienst er 6 maanden over doet om een definitieve aanslag te maken, willen ze niet dat je over die 6 maanden ook rente moet betalen.
Feit:
Stel dat je de aangifte op 2 mei naar de belasting stuurt en de belastingdienst op 1 juli al een definitieve aanslag heeft afgeleverd in je mailbox.
Dan gebeurt het volgende:
Op 1 juli krijg je dus de brief een week in de toekomst + je krijgt 6 weken de tijd om te betalen. Je moet dus 7 weken lang 4% rente betalen. het zal aan mij liggen, maar dit slaat nergens op. Veel logischer is dat je betaalt en dat de belastingdienst de rente achteraf berekend tot het moment van de betaling. Dat is eerlijk. Vooraf 7 weken extra rente berekenen is gewoon diefstal.
Laatst gewijzigd door Miss54 op 05 mar 2019 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is totaal niet relevant. Er is gewoon op tijd uitstel gevraagd wat redelijk gebruikelijk is.
Het gaat hier om hoe de belastingdienst op een totaal niet transparante/eerlijke manier rente probeert te innen.
Maak nou eens concreet wat er niet transparant is dan? Het wordt toch luid en duidelijk aangegeven? Ik zou eerder bij je boekhouder aankloppen dan bij de fiscus.
@Berndv
Hoe wordt de periode vastgesteld?
Wij berekenen rente vanaf 1 juli na het aangiftejaar. Nemen wij de gegevens uit uw aangifte over? Dan beperken wij de periode waarover wij rente berekenen tot 19 weken na ontvangst van uw aangifte (dat is het maximum aantal weken waarover wij belastingrente berekenen als wij uw aangifte overnemen zonder wijzigingen). 19 weken vanaf 3 mei is 13 september. Wij berekenen daarom belastingrente over de periode van 1 juli 2019 tot en met 13 september 2019.quote
De belastingdiens BEPERKT de renteberekening tot 19 weken als er niet afgeweken wordt. Kijk naar dit voorbeeld en zie dat daar dus GEEN 19 weken rente berekend wordt. Want die 19 weken wordt in dit geval geteld vanaf binnenkomst aangifte, en de renteberekening gaat vanaf 1 juli.
Wijkt de belastingdienst wel af, dan geldt er geen weken beperking.
Hoe wordt de periode vastgesteld?
Wij berekenen rente vanaf 1 juli na het aangiftejaar. Nemen wij de gegevens uit uw aangifte over? Dan beperken wij de periode waarover wij rente berekenen tot 19 weken na ontvangst van uw aangifte (dat is het maximum aantal weken waarover wij belastingrente berekenen als wij uw aangifte overnemen zonder wijzigingen). 19 weken vanaf 3 mei is 13 september. Wij berekenen daarom belastingrente over de periode van 1 juli 2019 tot en met 13 september 2019.quote
De belastingdiens BEPERKT de renteberekening tot 19 weken als er niet afgeweken wordt. Kijk naar dit voorbeeld en zie dat daar dus GEEN 19 weken rente berekend wordt. Want die 19 weken wordt in dit geval geteld vanaf binnenkomst aangifte, en de renteberekening gaat vanaf 1 juli.
Wijkt de belastingdienst wel af, dan geldt er geen weken beperking.
Vergeet niet dat het gaat om de aangifte over 2018. Het gaat dus om belasting die gaat over inkomsten tussen een half en anderhalf jaar voor die tijd. Je hebt dus meer dan een jaar lang beschikking gehad over geld dat eigenlijk aan de Belastingdienst toebehoort. En daar hoef je maar 7 weken rente over te betalenOp 1 juli krijg je dus de brief een week in de toekomst + je krijgt 6 weken de tijd om te betalen. Je moet dus 7 weken lang 4% rente betalen. het zal aan mij liggen, maar dit slaat nergens op. Veel logischer is dat je betaalt en dat de belastingdienst de rente achteraf berekend tot het moment van de betaling. Dat is eerlijk. Vooraf 7 weken extra rente berekenen is gewoon diefstal
Dat is niet zo. Ik moet rente betalen over 6 maanden. Hoe kom jij aan 7 weken? Heb je het verhaal wel gelezen??kweenie schreef: ↑05 mar 2019 20:25Vergeet niet dat het gaat om de aangifte over 2018. Het gaat dus om belasting die gaat over inkomsten tussen een half en anderhalf jaar voor die tijd. Je hebt dus meer dan een jaar lang beschikking gehad over geld dat eigenlijk aan de Belastingdienst toebehoort. En daar hoef je maar 7 weken rente over te betalenOp 1 juli krijg je dus de brief een week in de toekomst + je krijgt 6 weken de tijd om te betalen. Je moet dus 7 weken lang 4% rente betalen. het zal aan mij liggen, maar dit slaat nergens op. Veel logischer is dat je betaalt en dat de belastingdienst de rente achteraf berekend tot het moment van de betaling. Dat is eerlijk. Vooraf 7 weken extra rente berekenen is gewoon diefstal
6 maanden lang 4% rente betalen. Daar kan de bank nog wat van leren.
@miss54
Dan misschien zelf nog maar eens even lezen. U moet rente betalen VANAF 1 juli.
Dan misschien zelf nog maar eens even lezen. U moet rente betalen VANAF 1 juli.
Sorry, dat citaat kwam uit je eigen tekst.Ik moet rente betalen over 6 maanden. Hoe kom jij aan 7 weken? Heb je het verhaal wel gelezen??
Maar waar het om gaat, je hebtin feite tot 1 juli het geld gemiddeld al een jaar ter beschikking gehad (een deel een half jaar lang, een deel anderhalf jaar lang). In feite heb je dus een 'gratis' lening bij de belastingdienst afgesloten. Nu willen ze dat je een paar maanden rente daarover betaalt en dan vlieg je in de gordijnen. Lijkt mij een beetje, hoe zal ik het zeggen, bijzonder.
Er zijn banken die u meer rente laten betalen, als zij u kapitaal ter beschikking stellen, maar dit terzijde.
Het gaat natuurlijk wel over 4% per jaar, dus dan valt het mee.
Stel u moet 10.000 euro betalen. Over zes maanden betaald u dan (6÷12)×4=2%, ofwel 200 euro. Niet niks, maar gering ten opzichte van die 10.000 euro.
Wel bijzonder om uitstel te vragen als bekend is dat er betaald moet worden. Die creatieve boekhouder kan beter een naaiatelier gaan beginnen.
ik verbaas mij erover dat de voorlopige aanslag niet uit eigen initiatief al eerder is opgehoogd, dan was het bedrag wat er nu nabetaald moet worden veel lager uitgevallen. (en daarmee de rente erover ook)
Dat het exacte bedrag nog niet uitgerekend kon worden snap ik, maar een inschatting was er vast wel te maken. Beetje ondernemer weet echt wel of ie veel beter gedraaid heeft dan voorheen . En als particulier weet je ook wel of er heel grote verschillen te verwachten zijn en waar dat vandaan komt.
Dat het exacte bedrag nog niet uitgerekend kon worden snap ik, maar een inschatting was er vast wel te maken. Beetje ondernemer weet echt wel of ie veel beter gedraaid heeft dan voorheen . En als particulier weet je ook wel of er heel grote verschillen te verwachten zijn en waar dat vandaan komt.