LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingteruggave verdubbelt

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
KoningRobbie

Belastingteruggave verdubbelt

Ongelezen bericht door KoningRobbie »

Goedenmiddag,

Na het invullen van mijn belasting papieren over 2013 komt er onderaan de streep een bedrag uit (wat ik terug krijg) dat bijna het dubbele is vergeleken met vorig jaar. Ik vraag maandelijks niets terug.

Nu ben ik in 2013 wel meer gaan verdienen (ongeveer 22%) en mijn hypotheek bedrag is ook iets omhoog gegaan i.v.m. een verbouwing. Kan dit de reden zijn van de verdubbeling ?

Hoop dat jullie me wat duidelijk kunnen geven..

Robbie

GJvdZ

Re: Belastingteruggave verdubbelt

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ja, dat kan. Als de salarisverhoging in het hoogste belastingtarief terechtkomt, gaat het snel.

In het belastingaangifteprogramma kan je de berekening zien hoe ze tot het resultaat zijn gekomen.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

GJvdZ schreef:Ja, dat kan. Als de salarisverhoging in het hoogste belastingtarief terechtkomt, gaat het snel.

In het belastingaangifteprogramma kan je de berekening zien hoe ze tot het resultaat zijn gekomen.
De verhoging van het inkomen kan er inderdaad voor zorgen dat er meer teruggaaf is. I.p.v. 42% aftrek is er bijvoorbeeld 52% aftrek als het inkomen pakweg € 60.000 en meer wordt. En wat betekent verdubbeling: € € 1000 i.p.v € 500 of € 4000 i.p.v. € 2000 om maar wat te noemen.

Er kunnen ook andere redenen zijn. Werkbonus: maar dan moet men geboren zijn in 1950, 1951 of 1952 en het inkomen mag niet hoger zijn dan modaal.
Ook kan er sprake van de inkomensafhankelijke combinatiekorting in belastingjaar 2013 een kind is jonger dan 12 jaar ( en in 2012 niet)
Tenslotte kan er ook iets gewijzigd zijn in het toepassen van de heffingskorting; wel of niet van toepassing
Klikt u op het overzicht in de aangifte op heffingskortingen. Bekijkt u ook de belastingpercentages van 2012 en 2013. Vergelijkt u de jaaropgaven en met name de ingehouden belasting.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

KoningRobbie schreef:Goedenmiddag,

Na het invullen van mijn belasting papieren over 2013 komt er onderaan de streep een bedrag uit (wat ik terug krijg) dat bijna het dubbele is vergeleken met vorig jaar. Ik vraag maandelijks niets terug.

Nu ben ik in 2013 wel meer gaan verdienen (ongeveer 22%) en mijn hypotheek bedrag is ook iets omhoog gegaan i.v.m. een verbouwing. Kan dit de reden zijn van de verdubbeling ?

Hoop dat jullie me wat duidelijk kunnen geven..

Robbie
Je kunt ook eens alles boven de streep lezen en dit vergelijken met vorig jaar. Als het meezit zie je dan de verschillen en kun je daar eens naar kijken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als je wilt kan ik je in een PM bericht mijn bankrekeningnummer geven. Daar kun je dan het bedrag dat je te veel terugkrijgt op storten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

KoningRobbie schreef: Nu ben ik in 2013 wel meer gaan verdienen (ongeveer 22%) en mijn hypotheek bedrag is ook iets omhoog gegaan i.v.m. een verbouwing. Kan dit de reden zijn van de verdubbeling ?
Wat al eerder is aangegeven, een salarisstijging kan ertoe leiden dat je in een hoger belastingtarief valt en je daardoor meer aftrek hebt. Ook een hogere hypotheek, of beter gezegd meer betaalde rente, betekent meer teruggaaf. Bij een hogere hypotheek kunnen ook extra aftrekbare lasten komen kijken.

Belangrijk is dus om in je aangifte te kijken waar het verschil in kan zitten.

Gesloten