Na het velen zoeken naar informatie ben ik helaas niet tot het juiste antwoord gekomen, probeer dan via dit forum mijn vraag te stellen . Hoop dat ik wat wijzer kan worden
Ben onlangs begonnen met een eenmanszaak in de bouw, een prive auto heb ik tot mijn gebruik waar ik ook zakelijk meerijd hierbij nuttig ik de 0,19 km vergoeding.
Het gaat hierom een 7 persoons auto waar ik het ook prive gebruik. Ben niet van plan om gebruik te makenvan de btw op onderhoudskosten of iets dergelijks in de toekomst,
Heb hiernaast een ander kleine zuinige auto aangeschaft die ook tot mijn prive vermogen hoort,en zakelijke ritten meemaak. Dus in dit geval ben ik in het bezit van twee prive auto’s , voor diegene die afvragen waarom twee autos . De ene is groter voor wanneer ik met me vriendin en kinderen uitgaan en de kleine is voor de zuinigheid voor werkritten.
Mijn vraag is als volgt:
Wordt ik door de belastingdienst verplicht om mijn kleine auto aan te maken als auto van de zaak aangezien ik minder dan 500 km per jaar prive ermee zal rijden?
Hoe kijkt de belastingdienst ernaar aangezien ik twee prive autos heb en ik zakelijke ritten meemaak?
alvast bedankt voor de uitleg
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingvragen over privé versus zakelijk autogebruik
Re: Belastingvragen over privé versus zakelijk autogebruik
Uw laatste zinnen geven eigenlijk al aan waar je moet zijn met deze vragen, bij de belastingdienst (lijkt mij.....)B. Al schreef:Na het velen zoeken naar informatie ben ik helaas niet tot het juiste antwoord gekomen, probeer dan via dit forum mijn vraag te stellen . Hoop dat ik wat wijzer kan worden
Ben onlangs begonnen met een eenmanszaak in de bouw, een prive auto heb ik tot mijn gebruik waar ik ook zakelijk meerijd hierbij nuttig ik de 0,19 km vergoeding.
Het gaat hierom een 7 persoons auto waar ik het ook prive gebruik. Ben niet van plan om gebruik te makenvan de btw op onderhoudskosten of iets dergelijks in de toekomst,
Heb hiernaast een ander kleine zuinige auto aangeschaft die ook tot mijn prive vermogen hoort,en zakelijke ritten meemaak. Dus in dit geval ben ik in het bezit van twee prive auto’s , voor diegene die afvragen waarom twee autos . De ene is groter voor wanneer ik met me vriendin en kinderen uitgaan en de kleine is voor de zuinigheid voor werkritten.
Mijn vraag is als volgt:
Wordt ik door de belastingdienst verplicht om mijn kleine auto aan te maken als auto van de zaak aangezien ik minder dan 500 km per jaar prive ermee zal rijden?
Hoe kijkt de belastingdienst ernaar aangezien ik twee prive autos heb en ik zakelijke ritten meemaak?
alvast bedankt voor de uitleg
Daar krijg je, als het goed is, het juiste antwoord.
En omdat je ZZPer ben, misschien ook op een forum voor ondernemers de vraag stellen.
Idd , heb de belastingdienst hierover gebeld, zij geven me aan dat ik ze aannemelijk moet maken dat ik tevens prive rijd, hoe? Daar gaven ze geen antwoord op
Er zijn inderdaad regels dat als een auto (nagenoeg) alleen voor de zaak wordt gebruikt, deze ook tot het bedrijfskapitaal moet gaan behoren. Dit juist om te voorkomen dat die reiskostenvergoeding wordt misbruikt en een hoop kapitaal onterecht belastingvrij aan je wordt uitgekeerd.
U kunt rustig één of meerdere privé auto’s hebben. En desnoods nog één voor de zondag. En als u die auto’s ook zakelijk gebruikt, kunt u € 0,19 per km opvoeren ten laste van de winst. Of dat nu de grote is of de kleine, dat maakt niet uit. U moet die kilometers wel kunnen aantonen.
Minder dan 500 km per privé met een auto rijden, is eigenlijk een onmogelijke opgave en vereist ook dat u een strikte kilometer administratie bijhoudt. Dat zult u al niet gedaan hebben.
Vriendin rijdt nooit in de kleine auto?
Minder dan 500 km per privé met een auto rijden, is eigenlijk een onmogelijke opgave en vereist ook dat u een strikte kilometer administratie bijhoudt. Dat zult u al niet gedaan hebben.
Vriendin rijdt nooit in de kleine auto?