LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingvrije schenking toch aanslag
Belastingvrije schenking toch aanslag
In augustus 2014 heeft onze vader mijn broer en mij (allebei ouder dan 40 jaar) een eenmalige belastingvrije schenking gegeven. We hebben gebruik gemaakt van de speciale regeling waarbij maximaal 100.000,00 eenmalig belastingvrij geschonken mag worden (speciale overheidsregeling die toen gold) mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet.
U mag alleen gebruikmaken van de verhoogde schenkingsvrijstelling als u het bedrag van de schenking gebruikt voor:
aankoop, verbetering of onderhoud van uw eigen woning
aflossing van uw eigenwoningschuld
aflossing van een restschuld van uw verkochte eigen woning
afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aal_100000
We hebben hieraan voldaan.
Beiden hebben we aantoonbaar dit bedrag in het huis gestoken. (extra hypotheekaflossing).
De belasting heeft deze schenking als zodanig ook goedgekeurd. Ze hebben de aangifte van deze schenking op 29 januari 2015 ontvangen. Vervolgens heb ik een bevestiging schrijven van belasting dd. 02-11-2015 ontvangen waarin staat dat ze 'op basis van de gegevens die ze nu hebben, hebben besloten geen schenkbelasting op te leggen op dit bedrag'.
Vervolgens overlijdt onze vader volkomen onverwacht 15 januari 2015. En krijgen we te maken met erfbelasting en aangifte.
We hebben het uitbesteed aan een accountant.
Vandaag kreeg ik de aanslag van de belasting. Ik was met stomheid geslagen. Een aanslag, het dubbele van wat ik zelf had berekend voor ons beiden.
Ik bekijk de aanslag en zie, tot mijn grote verbazing, dat de accountant bij ons beiden de in augustus 2014 gedane schenking (ter info middels gebruikmaking van de speciale belastingvrije regeling) bij het totaalbedrag opgevoerd heeft. En dit lijkt mij niet te kloppen.
Zou het een normale schenking zijn geweest, ja dan was de opvoering terecht geweest. Immers, onze vader was binnen 6 maanden (180 dagen) na de schenking overleden. Echter, omdat er nu gebruik was gemaakt van de speciale eenmalige regeling en het daar ook aantoonbaar voor gebruikt is, lijkt mij de opvoering bij de erfbelasting aangifte incorrect.
Klopt mijn gedachte/visie hierover?
kleine aanvullende data info toegevoegd en tikfouten verbeterd.
U mag alleen gebruikmaken van de verhoogde schenkingsvrijstelling als u het bedrag van de schenking gebruikt voor:
aankoop, verbetering of onderhoud van uw eigen woning
aflossing van uw eigenwoningschuld
aflossing van een restschuld van uw verkochte eigen woning
afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... aal_100000
We hebben hieraan voldaan.
Beiden hebben we aantoonbaar dit bedrag in het huis gestoken. (extra hypotheekaflossing).
De belasting heeft deze schenking als zodanig ook goedgekeurd. Ze hebben de aangifte van deze schenking op 29 januari 2015 ontvangen. Vervolgens heb ik een bevestiging schrijven van belasting dd. 02-11-2015 ontvangen waarin staat dat ze 'op basis van de gegevens die ze nu hebben, hebben besloten geen schenkbelasting op te leggen op dit bedrag'.
Vervolgens overlijdt onze vader volkomen onverwacht 15 januari 2015. En krijgen we te maken met erfbelasting en aangifte.
We hebben het uitbesteed aan een accountant.
Vandaag kreeg ik de aanslag van de belasting. Ik was met stomheid geslagen. Een aanslag, het dubbele van wat ik zelf had berekend voor ons beiden.
Ik bekijk de aanslag en zie, tot mijn grote verbazing, dat de accountant bij ons beiden de in augustus 2014 gedane schenking (ter info middels gebruikmaking van de speciale belastingvrije regeling) bij het totaalbedrag opgevoerd heeft. En dit lijkt mij niet te kloppen.
Zou het een normale schenking zijn geweest, ja dan was de opvoering terecht geweest. Immers, onze vader was binnen 6 maanden (180 dagen) na de schenking overleden. Echter, omdat er nu gebruik was gemaakt van de speciale eenmalige regeling en het daar ook aantoonbaar voor gebruikt is, lijkt mij de opvoering bij de erfbelasting aangifte incorrect.
Klopt mijn gedachte/visie hierover?
kleine aanvullende data info toegevoegd en tikfouten verbeterd.
Laatst gewijzigd door Shine op 23 jan 2016 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Belastingvrije schenking toch aanslag
Misschien een andere / betere accountant zoeken?
U heeft helemaal gelijk. De eenmalige verhoogde vrijstelling van 100.000 voor de schenkbelasting is uitgezonderd van de 180 dagen regeling voor de erfbelasting. Dit is lopend beleid en de belastingdienst dient zich daaraan dus te houden.
De schenking van 100.000 hoeft dus niet te worden meegerekend in het totaal vererfde bedrag.
U heeft helemaal gelijk. De eenmalige verhoogde vrijstelling van 100.000 voor de schenkbelasting is uitgezonderd van de 180 dagen regeling voor de erfbelasting. Dit is lopend beleid en de belastingdienst dient zich daaraan dus te houden.
De schenking van 100.000 hoeft dus niet te worden meegerekend in het totaal vererfde bedrag.
Hier nog even de wettelijke basis:
Onderdeel 13
Artikel XIV, onderdeel C (artikel 33a van de Successiewet 1956)
De wijziging van het in het wetsvoorstel opgenomen artikel 33a, eerste lid,
onderdeel a, van de Successiewet 1956 (SW 1956) is van technische aard. Het aan
genoemd artikel toe te voegen derde lid betreft de toepassing van artikel 12, eerste lid,
eerste volzin, van de SW 1956. In artikel 12, derde lid, van de SW 1956 worden
bepaalde schenkingen uitgezonderd van de werking van de 180 dagenregeling zoals die
is neergelegd in artikel 12, eerste en tweede lid, van de SW 1956. De
180 dagenregeling houdt kort gezegd in dat schenkingen die gedaan zijn binnen 180
dagen voor het overlijden van de erflater, in de erfbelasting worden betrokken. Door de
werking van artikel 12, derde lid, van de SW 1956 worden onder de reguliere
verhoogde vrijstelling vallende schenkingen voor de eigen woning aan kinderen tussen
18 en 40 jaar reeds uitgezonderd van de 180 dagenregeling. In lijn hiermee wordt een
extra lid toegevoegd aan artikel 33a van de SW 1956 waarin wordt geregeld dat ook
alle schenkingen die in aanmerking komen voor de verhoogde vrijstelling van dit artikel
uitgezonderd zijn van de 180 dagenregeling.
Bron: tweede nota van wijziging Belastingplan 2014
Onderdeel 13
Artikel XIV, onderdeel C (artikel 33a van de Successiewet 1956)
De wijziging van het in het wetsvoorstel opgenomen artikel 33a, eerste lid,
onderdeel a, van de Successiewet 1956 (SW 1956) is van technische aard. Het aan
genoemd artikel toe te voegen derde lid betreft de toepassing van artikel 12, eerste lid,
eerste volzin, van de SW 1956. In artikel 12, derde lid, van de SW 1956 worden
bepaalde schenkingen uitgezonderd van de werking van de 180 dagenregeling zoals die
is neergelegd in artikel 12, eerste en tweede lid, van de SW 1956. De
180 dagenregeling houdt kort gezegd in dat schenkingen die gedaan zijn binnen 180
dagen voor het overlijden van de erflater, in de erfbelasting worden betrokken. Door de
werking van artikel 12, derde lid, van de SW 1956 worden onder de reguliere
verhoogde vrijstelling vallende schenkingen voor de eigen woning aan kinderen tussen
18 en 40 jaar reeds uitgezonderd van de 180 dagenregeling. In lijn hiermee wordt een
extra lid toegevoegd aan artikel 33a van de SW 1956 waarin wordt geregeld dat ook
alle schenkingen die in aanmerking komen voor de verhoogde vrijstelling van dit artikel
uitgezonderd zijn van de 180 dagenregeling.
Bron: tweede nota van wijziging Belastingplan 2014
Olaf, heb je een link naar jouw artikel? Ik zoek op Google, maar er zijn nogal wat tweede nota's belastingplannen te vinden.
Overigens, staat een nota gelijk aan daadwerkelijke wetgeving? Is een nota niet een voorstel?
Het idiote is dat ik op de website van de belastingen of elders niets hierover kan vinden. Werkelijk niets.
Overigens, staat een nota gelijk aan daadwerkelijke wetgeving? Is een nota niet een voorstel?
Het idiote is dat ik op de website van de belastingen of elders niets hierover kan vinden. Werkelijk niets.
Deze regeling gold voor kinderen tot 40 jaar. U schrijft dat u en uw broer ouder dan 40 zijn. In dat geval heeft de accountant gelijk.
Nee dit klopt niet. Het gaat hier om de eenmalige verhoogde vrijstellingsregeling van 2014. Deze staat los van de al bestaande regeling die altijd geldt. Bij de eenmalige regeling is geen leeftijdsbeperking ingebakken. Iedereen mag die schenking doen en ontvangen zolang het maar besteed wordt aan een investering in de eigen woning.Eljar schreef:Deze regeling gold voor kinderen tot 40 jaar. U schrijft dat u en uw broer ouder dan 40 zijn. In dat geval heeft de accountant gelijk.
Er is dus geen beperking dat het om ouder - kind schenkingen moet gaan en ook geen leeftijdsbeperking
http://schenkenoppapier.nl/schenkingen- ... -regeling/Shine schreef:Olaf, heb je een link naar jouw artikel? Ik zoek op Google, maar er zijn nogal wat tweede nota's belastingplannen te vinden.
De herziening belastingwet is aangenomen en dus lopende regelgeving. De nota kun je zien als toelichting daarop.
Die regeling gold toch ook voor kinderen die ouder dan 40 waren!Eljar schreef:Deze regeling gold voor kinderen tot 40 jaar. U schrijft dat u en uw broer ouder dan 40 zijn. In dat geval heeft de accountant gelijk.
Tijdens de verruiming worden er geen voorwaarden gesteld aan de schenker of de ontvanger. Ieder willekeurig persoon kan een schenking doen aan een ander willekeurig persoon. Het hoeft dus niet langer te gaan om een schenking van een ouder aan een kind. Ook hoeft de ontvanger niet tussen de 18 en 40 jaar oud te zijn.
Aangezien ik de schenking van 19 augustus 2014 in oktober 2014 volledig en aantoonbaar besteed heb aan een extra aflossing van mijn hypotheek, heb ik in alle opzichten aan de geldende 'Let Op' voorwaarden voldaan.180 dagenregeling
De meeste schenkingen gedaan binnen 180 dagen voor overlijden worden aangemerkt als verkrijging voor de erfbelasting (de 180 dagenregeling). Dit geldt echter niet bij overlijden in de periode tot en met 29 juni 2015 voor schenkingen gedaan onder de tijdelijk verhoogde vrijstelling van € 100.000.
Let op!
Als sprake is van overlijden van de schenker voordat de opschortende voorwaarde is vervuld, geldt wel de 180 dagenregeling. Overlijdt de schenker bijvoorbeeld voordat de leveringsakte van de woning is getekend, dan wordt de schenking wel aangemerkt als verkrijging voor de erfbelasting.
BRON: https://www.sra.nl/NieuwsById?id=F8B052 ... A447930392
Als de leeftijdsgrens wordt losgelaten mbt deze tijdelijke verruimde schenkingsmaatregel, mits je maar aan de geldende eisen voldoet, is het toch idioot en volkomen onnavolgbaar dat de 180 dagen regel dan ineens alleen zou gelden voor kinderen tot 40 jaar. Ik kan dat namelijk nergens duidelijk concreet opmaken inzake deze verruimende tijdelijke schenkingsmaatregel en schenkbelasting. Ik lees:
Voor de schenkingen die onder de tijdelijk verhoogde vrijstelling van € 100.000 vallen, hoeft geen erfbelasting betaald te worden als de schenker binnen 180 dagen komt te overlijden.
http://www.vwdknotarissen.nl/nieuws/23okt2014-0
Ja ik denk dat de accountant het fout heeft. Ik zou hem gewoon daarover benaderen.
Uw accountant heeft gewoon een fout gemaakt bij de aangifte erfbelasting. Knullig. Laat hem bezwaar maken.
Jullie hebben gelijk. Mijn fout. In 2014 gold de regeling inderdaad niet t/m 40 jaar, maar voor de nieuwe verruimde regels (vanaf 2017) wel.
De accountant heeft dus geen gelijk en u hoeft geen schenkbelasting te betalen.
Ook de 180-dagen regeling is hier niet van toepassing:
Voor de schenkingen die onder de tijdelijk verhoogde vrijstelling van € 100.000 vallen, hoeft geen erfbelasting betaald te worden als de schenker binnen 180 dagen komt te overlijden.
Nogmaals excuses en uiteraard nog gecondoleerd met het verlies van uw vader.
De accountant heeft dus geen gelijk en u hoeft geen schenkbelasting te betalen.
Ook de 180-dagen regeling is hier niet van toepassing:
Nogmaals excuses en uiteraard nog gecondoleerd met het verlies van uw vader.
Dank voor jullie reacties. Het bevestigde mijn gedachte en wetenschap.
Ik heb contact met de accountant (overigens ingehuurd door mijn broer en niet door mij) opgenomen en hem er op gewezen. Vervolgens vriendelijk doch dringend gevraagd per direct bezwaar aan te tekenen en zijn huiswerk (aangifte) opnieuw en correct te doen.
Ik houd het nauwlettend in de gaten.
Ik heb contact met de accountant (overigens ingehuurd door mijn broer en niet door mij) opgenomen en hem er op gewezen. Vervolgens vriendelijk doch dringend gevraagd per direct bezwaar aan te tekenen en zijn huiswerk (aangifte) opnieuw en correct te doen.
Ik houd het nauwlettend in de gaten.
Uiteraard zonder dat u daarvoor vergoeding verschuldigd bent, naar ik aanneem.
Ik zou je accountant in dit geval om een creditnota vragen, hebben ze daar ook van nascholingscursussen gehoord?
De accountant was geen Nederlander maar een Belg. Over het waarom en hoe en wat ga ik hier verder niet toelichten, omdat dit een private familie kwestie is.
Ik heb contact gezocht en hem op de fout in de aangifte gewezen. Hij heeft vervolgens bezwaar ingediend. Dit bezwaar en daarmee dus de gecorrigeerde fbelasting aangifte is inmiddels door de belasting goedgekeurd. Hiermee is deze kwestie opgelost.
Overigens is dit bezwaar/correctie vanzelfsprekend kosteloos door de accountant gedaan.
Kortom, dankzij mijn oplettendheid en beetje kennis het te betalen erfbelasting bedrag volgens regelgeving weten te reduceren en daarmee is deze kwestie opgelost.
Dit even ter info. Case closed.
Ik heb contact gezocht en hem op de fout in de aangifte gewezen. Hij heeft vervolgens bezwaar ingediend. Dit bezwaar en daarmee dus de gecorrigeerde fbelasting aangifte is inmiddels door de belasting goedgekeurd. Hiermee is deze kwestie opgelost.
Overigens is dit bezwaar/correctie vanzelfsprekend kosteloos door de accountant gedaan.
Kortom, dankzij mijn oplettendheid en beetje kennis het te betalen erfbelasting bedrag volgens regelgeving weten te reduceren en daarmee is deze kwestie opgelost.
Mooi dat het opgelost is. Maar voor de fiscale afhandeling was het natuurlijk wel zo handig geweest om (ook) een Nederlandse fiscalist te nemen, aangezien de regels tussen Nederland en België op dit gebied zo verschillen.
Goed te horen. En inderdaad altijd goed je zelf een beetje in de materie te verdiepen. Accountants zijn net mensen en maken soms fouten.Shine schreef:De accountant was geen Nederlander maar een Belg. Over het waarom en hoe en wat ga ik hier verder niet toelichten, omdat dit een private familie kwestie is.