Beste lezers,
Ik zit met een vraag.
Begin december 2011 kreeg ik een brief van de belastingdienst/toeslagen met het bericht Definitieve aanslag huurtoeslag 2008. Hierin stond vermeld dat ik recht had op huurtoeslag voor een bedrag van E 3009,- maar dat ik E 0.- euro had ontvangen dat jaar. Dus het openstaande bedrag is toen in december over gemaakt naar mijn rekening.
vorige week kreeg ik echter een weer een brief van de belastingdienst in de bus. met de mededeling dat de definitieve aanslag toch onterecht was geweest want aldus de belastingdienst was het bedrag niet aan mij over gemaakt maar aan de verhuurder destijds. en de vraag was of ik het bedrag van E 2234,- voor 20 februari over wil maken op de rekening van de belasting dienst.
Vandaag 14 februari kreeg ik weer een brief met de mededeling dat er een fout was gemaakt en dat het bedrag van de vorige brief niet klopte en dat ik niet E 2234,-wilde overmaken maar het bedrag van E3009.-
Mijn grootste probleem is nu dat ik een gedeelte van de definitieve aanslag heb uitgegeven omdat ik er van uit ging dat een definitieve aanslag definitief is. Ik heb op dit hele gebeuren geen invloed kunnen hebben. en ik ging ervan uit dat de belastingdienst over de periode van 2008 tot heden toch wel zeker van zijn zaak zou zijn bij het vaststellen van een definitieve aanslag
Ik baal ontzettend van deze situatie omdat het geld een opvangnet was voor een reis ik volgende maand ga maken. en ik nooit zou hebben geboekt als ik de terug gave niet had ontvangen.
mijn vraag aan jullie nu is.. wat zijn mijn rechten? moet ik het bedrag terug betalen? mag de belastingdienst zomaar een definitieve aanslag herzien?
bedankt voor het lezen en ik stel elke feedback op prijs.
met vriendelijke groet,
Marinus
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] def vastgestelde huurtoeslag 2008 achteraf terug betalen
Re: def vastgestelde huurtoeslag 2008 achteraf terug betalen
Je hebt de toeslag dubbel ontvangen eenmaal in 1 keer iedere maand door een lagere huur en de 2e maal in 1 maal.def vastgestelde huurtoeslag 2008 achteraf terug betalen
Titel klopt dus niet en doet ten onrechte iets anders vermoeden.
Je hebt als het goed is iedere maand zo'n 250 euro minder aan huur hoeven te betalen. Ik neem aan dat je dat toch wel opgevallen is.
Je zou eigenlijk als titel kunnen gebruiken: toeslag dubbel ontvangen Belastingdienst alles nu in 1 keer terugbetalen .
Ik zou proberen omdat je het u niet toekomende geld al uitgegeven hebt of je een betalingsregeling kan regelen.
gr Henk
Laatst gewijzigd door henk51 op 15 feb 2012 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jij doet een aanvraag huurtoeslag en die laat jij overmaken aan de verhuurder.
Als je van de belastingdienst een brief ontvangt dat je huurtoeslag ontvangt over een jaar waar je al de huurtoeslag hebt ontvangen, dan ligt het toch op jouw weg om aan te geven dat het niet juist is. Met andere woorden jij had kunnen weten dat het bedrag niet juist was en had dus ook kunnen weten dat ze dit bedrag terug zouden kunnen vragen.
Als je van de belastingdienst een brief ontvangt dat je huurtoeslag ontvangt over een jaar waar je al de huurtoeslag hebt ontvangen, dan ligt het toch op jouw weg om aan te geven dat het niet juist is. Met andere woorden jij had kunnen weten dat het bedrag niet juist was en had dus ook kunnen weten dat ze dit bedrag terug zouden kunnen vragen.
-
Ik vermoed dat de definitieve aanslag niet zozeer fout is maar het feit dat er dubbel uitbetaald blijkt te zijn. Er is dan geen sprake van herziening van een definitieve aanslag maar van een onterechte uitbetaling. En ja, zoals al opgemerkt in de reacties, moet je dit bedrag dus terugbetalen. Over het algemeen kun je daarvoor wel een regeling treffen als je daar om verzoekt.
Zwabbertje heeft gelijk dat was ook mijn gedachtegang de def aanslag is niet onjuist ,alleen heeft TS het dubbel gekregen wat ten onrechte was,en nu teruggedraaid wordt .Daarom schreef ik al titel vraag klopt niet.
gr Henk
gr Henk
Marinus77,
De belastingdienst herziet de definitieve aanslag niet ze hebben alleen ontdekt dat het bedrag al uitgekeerd is. Je moet nu het bedrag wat je dubbelt hebt ontvangen terug betalen en terecht.
Er is vast wel een mogelijkheid om dit bedrag in termijnen terug te betalen, ik zou hierover even contact opnemen met de belastingdienst.
Vind het ook slordig van jou, je weet toch zelf toch ook wel dat je dit bedrag al ontvangen hebt het is zoals Henk51 zegt je hebt iedere maand zo´n 250 euro minder huur hoeven te betalen dit moet toch opgevallen zijn?. Je kon weten dat de belastingdienst dit vroeg of laat ook zou ontdekken.
De belastingdienst herziet de definitieve aanslag niet ze hebben alleen ontdekt dat het bedrag al uitgekeerd is. Je moet nu het bedrag wat je dubbelt hebt ontvangen terug betalen en terecht.
Er is vast wel een mogelijkheid om dit bedrag in termijnen terug te betalen, ik zou hierover even contact opnemen met de belastingdienst.
Vind het ook slordig van jou, je weet toch zelf toch ook wel dat je dit bedrag al ontvangen hebt het is zoals Henk51 zegt je hebt iedere maand zo´n 250 euro minder huur hoeven te betalen dit moet toch opgevallen zijn?. Je kon weten dat de belastingdienst dit vroeg of laat ook zou ontdekken.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb totaal geen kaas gegeten van belasting zaken. En heb mijn aanvragen en aangiftes altijd laten doen door een financieel advies bureau. Achter af gezien had ik even moeten nakijken wat voor huur ik destijds heb betaald voor mijn huurwoning. Echter is er In de afgelopen 4 jaar veel in mijn situatie veranderd waardoor het voor mij ook niet zomaar te achterhalen is of de verhuurder destijds de huur toeslag heeft ontvangen. Ik ben me volkomen bewust van het feit dat als ik ergen niet recht op heb of dat ik iets dubbel heb ontvangen dat ik dan het geld terug dien te betalen.
wat ik echter niet begrijp is wat de reden is waarom er binnen dit forum er met zo een verwijtend gesproken word? en had van dit forum toch wel wat meer normen en waarden verwacht. En voel me dan ook lichtelijk beledigd en aangevallen door uitspraken zoals:
je weet toch zelf wel dat de aanslag fout was, omdat de huurtoeslag aan de wbv wordt/is uitbetaald?
Je hebt als het goed is iedere maand zo'n 250 euro minder aan huur hoeven te betalen. Ik neem aan dat je dat toch wel opgevallen is.
Er is maar 1 reactie die uit gaat van een vermoeden en het op een respectvolle wijze formuleerd(zwabbertje) en de rest van de reacties gaan direct uit van iets of nemen het aan.
Ik wil jullie bedanken voor de moeite van het reageren maar wil jullie toch wat feedback meegeven, Het is wellicht wel zo vriendelijk en netjes om vanuit een vermoeden te reageren in plaats van alles maar aan te nemen.. Ik heb dezelfde fout gemaakt door aan te nemen dat de huurtoeslag van 2008 terecht aan mij was uitgekeerd.
Ik heb totaal geen kaas gegeten van belasting zaken. En heb mijn aanvragen en aangiftes altijd laten doen door een financieel advies bureau. Achter af gezien had ik even moeten nakijken wat voor huur ik destijds heb betaald voor mijn huurwoning. Echter is er In de afgelopen 4 jaar veel in mijn situatie veranderd waardoor het voor mij ook niet zomaar te achterhalen is of de verhuurder destijds de huur toeslag heeft ontvangen. Ik ben me volkomen bewust van het feit dat als ik ergen niet recht op heb of dat ik iets dubbel heb ontvangen dat ik dan het geld terug dien te betalen.
wat ik echter niet begrijp is wat de reden is waarom er binnen dit forum er met zo een verwijtend gesproken word? en had van dit forum toch wel wat meer normen en waarden verwacht. En voel me dan ook lichtelijk beledigd en aangevallen door uitspraken zoals:
je weet toch zelf wel dat de aanslag fout was, omdat de huurtoeslag aan de wbv wordt/is uitbetaald?
Er is maar 1 reactie die uit gaat van een vermoeden en het op een respectvolle wijze formuleerd(zwabbertje) en de rest van de reacties gaan direct uit van iets of nemen het aan.
Ik wil jullie bedanken voor de moeite van het reageren maar wil jullie toch wat feedback meegeven, Het is wellicht wel zo vriendelijk en netjes om vanuit een vermoeden te reageren in plaats van alles maar aan te nemen.. Ik heb dezelfde fout gemaakt door aan te nemen dat de huurtoeslag van 2008 terecht aan mij was uitgekeerd.