LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Definitieve beschikking 2005

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
HenkvanPutten

Definitieve beschikking 2005

Ongelezen bericht door HenkvanPutten »

Dat het niet zo goed gaat bij de belastingdienst is geen publiek geheim meer. Via de toeslagen hebben vele Nederlanders hier al in meer of mindere mate mee te maken gekregen.

Dit kan desgewenst nog vergoelijkt worden door te wijzen op de nieuwigheid (van de meeste diensten), die de belastingdienst toegeschoven worden door onze onvolprezen regering.

Wat me vandaag overkwam ten aanzien van mijn IB 2005 is tamelijk absurd. Een aantal maanden geleden had ik een definitieve beschikking ontvangen die afweek van mijn aangifte.

Omdat een brief met een toelichting hierop uitbleef heb ik op een gegeven moment pro forma bezwaar gemaakt. Ook daarop bleef iedere reactie uit. Omdat er ook wel eens iets bij TNT kan misgaan heb ik dezelfde brief nogmaals gestuurd, nu tevens met verzoek om uitstel van betaling.

Ook daar hoorde ik enige tijd niets op, totdat vandaag tot mijn stomme verbazing iemand belde vanuit Leeuwarden die mijn bezwaar telefonisch probeerde te gaan afhandelen. Daarbij hield de goede ambtenaar een verhaal waar ik nu nog steeds niets van begrijp. En wat wil je ook: die aangifte is meer dan 2 jaar geldeen door mij gedaan.

Ik heb hem gevraagd hoe de belastingdienst zou reageren als ik op mijn beurt mijn bezwaren tegen hun aangiften telefonisch aan hen zou gaan doorgeven...

Hij zag wel in dat dat ook geen werkbare situatie zou zijn. De situatie in het algemeen is echter wel duidelijk: het groeit de afdeling facturering van onze nationale BV alemaal ver boven het hoofd.

De man die ik sprak verklaarde na mijn nogal felle afwijzende reactie dat mijn brief nu 'het circuit' in gestuurd zou gaan worden. Ik ben benieuwd hoeveel maanden dat weer zal gaan duren. En ook wat er uit dat circuit zal komen.

ruitenheer

Re: Definitieve beschikking 2005

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Met ingang van 1 januari van dit jaar werkt de belastingdienst awb-conform. Oftewel, ze moeten een bezwaarschrift binnen 6 weken afhandelen. Daarna heb je een fictieve afwijzing waartegen je beroep kunt instellen bij de rechtbank.

krieties

Ongelezen bericht door krieties »

Hoelang zullen ze dat "abw-conform" werken volhouden? Dat gaat in ieder geval ten koste van de kwalitiet, dat blijkt nu al. Een bezwarschrift telefonisch afdoen is een slechte zaak.
Ruitenheer: wat bedoel je met "fictieve afwijzing"? Een uitspraak op een bezwaarschrift moet schriftelijk om vervolgens eventueel in beroep te kunnen gaan.

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Vorig jaar stond in de Algemene wet inzake rijksbelastingen dat bij belastingzaken van de awb-termijn van 6 weken kon worden afgeweken. Bij belastingzaken moest binnen een jaar uitspraak gedaan worden op het bezwaarschrift. De wet werd aangepast, en voor de belastingdienst zou de termijn 13 weken worden om uiteindelijk bij 6 weken uit te komen. Toen dat plan werd gepresenteerd, verklaarde het hoofd van de belastingdienst dat ze direct awb-conform zouden gaan werken. Vanaf 1 januari 2008 moet de belastingdienst daarom bezwaarschriften binnen 6 weken afhandelen.

En op grond van artikel 6.2 Awb wordt het niet tijdig nemen van een besluit gelijkgesteld met het nemen van een besluit. En hiertegen kun je in beroep gaan.

Gesloten