LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Definitieve kinderopvangtoeslag 2009.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
OudeSchrijver

Definitieve kinderopvangtoeslag 2009.

Ongelezen bericht door OudeSchrijver »

Via wat gegoogle kwam ik hier terecht en stel ik mijn vraag...

Mijn vriendin en ik kregen beiden de definitieve beschikking betreffende de kinderopvangtoeslag 2009. Beiden hebben we recht op 0,0 wordt er gesteld, of we even totaal zo'n 10 000 euro willen betalen.
Belachelijk, want we hebben wel degelijk recht op toeslag.

De info...

In 2008 zijn we gaan samenwonen. Ik heb een zoon die op kinderopvang zat en mijn vriendin heeft ook een zoon, die ook van kinderopvang gebruik maakte. Hiervoor ontvingen we ieder apart kinderopvangtoeslag. We zijn later in 2008 gaan samenwonen, dus van gezamenlijk was nog geen sprake.

Vanaf 2009 hebben we gezamenlijk belastingaangifte gedaan, voor de inkomstenbelasting. De toeslagen hebben we apart gedaan/ontvangen....het was ons niet bekend dat we dit als 1 persoon hadden moeten aanvragen.
Nu krijgen we de definitieve berekening dat we dus beiden recht hebben op 0 euro en alles moeten terugbetalen. Na gebeld te hebben met de belastingdienst stellen zij dat de toeslag dubbel aangevraagd is en daarom op 0 gezet wordt. Zij zeggen dat mijn vriendin voor beide kinderen de toeslag had moeten aanvragen. Nu moeten we een bezwaarschrift indienen. Want we hebben wel degelijk recht op toeslag.

Iemand ervaring hiermee, of iemand die advies heeft? We horen het graag.

crazyme

Re: Definitieve kinderopvangtoeslag 2009.

Ongelezen bericht door crazyme »

Je geeft zelf de oplossing al.

Vanwege een dubbele aanvraag is deze door de belastingdienst op nul gezet.

Gewoon samen met je vriendin een bezwaarschrift indienen en de zaak duidelijk uitleggen.

OudeSchrijver

Ongelezen bericht door OudeSchrijver »

Ja, bezwaarschrift hadden we al een pdf van gedownload. We hadden dus afzonderlijk die kinderopvangtoeslag geregeld/gedaan...ieder eigen kind. Dus komt het er op neer dat we dat dan ook gezamenlijk hadden moeten doen. Een dubbele aanvraag was het dus niet, het waren twee enkele aanvragen, ieder voor ons eigen kind, in plaats van gezamenlijk. De belastingdienst stelde ook dat mijn vriendin het voor beide kinderen had moeten aanvragen....maar 1 is niet van haar, dat kwam ons wat vreemd over. En waarom zou zij het voor de 2 moeten aanvragen en niet ik? Helemaal duidelijk is ons dit ook niet dus. Wellicht heeft het te maken met wie er eerst op dit adres woonde, of welk kind de meeste uren afnam bij de opvang.
We zullen dus wel terug moeten betalen, maar geen 10 000 euro...zal op zo'n 4000 komen waarschijnlijk, had ik even via een snelle berekening gedaan. Ook niet grappig, maar altijd beter dan 10 000 natuurlijk. :)

Bedankt in ieder geval. Andere tips zijn altijd welkom als iemand nog iets weet in deze.

rollertje

Ongelezen bericht door rollertje »

Vanaf het moment van samenwonen moet je beide inkomens samen nemen voor de toeslag. Dit kun je doen door beide kinderen bij 1 van beiden mee te nemen en de andere aanvraag vanaf het moment van samenwonen stop te zetten. Het gaat de BD er voornamelijk om dat er meer inkomen is wanneer je samen gaat wonen. Dat kan eventueel een verschil maken voor het recht op kinderopvangtoeslag. Soms krijg je meer, meestal minder. Je zorgt toch ook samen voor de kinderen vanaf het samenwonen? Dus wat maakt het dan uit op wiens naam ze voor de kinderopvangtoeslag staan?

Gesloten