LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doe je zo je best...

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Miepje1

Doe je zo je best...

Ongelezen bericht door Miepje1 »

... om wat bij te verdienen, gebeurt er dit!

Vanaf 2008 heb ik een piepklein free lance baantje naast mijn gewone werk. Levert netto minder op dan hamburgers verkopen maar het is wel heel leuk om te doen. Wat ik overhou zet ik opzij want over een paar jaar komen er voor mij echt barre tijden aan (leeftijd, ziekte).

Nu krijg ik mijn aanslag over 2012 en die klopte precies, ik moest een paar honderd euro bijbetalen. Ik kreeg echter óók een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Wat blijkt nu: de drempel voor het betalen van aanslagen Zorgverzekeringswet is verhoogd van ongeveer € 33.000 naar maar liefst € 50.000! En aangezien ik nét boven die 33 zit mag ik dus bijna € 100 netto extra belasting betalen.

Dit is allemaal lekker geluidloos geregeld, want ik kan me niet herinneren hier iets over gelezen te hebben. Voor mij is het nog niet rampzalig, alleen vervelend, maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die hier heel veel last van gaan krijgen.

nevermind

Re: Doe je zo je best...

Ongelezen bericht door nevermind »

Helaas, is het verhoogd, staat ook beschreven.
Sinds 2013 betaalt ingevolge de Wet uniformering loonbegrip een werkgever of uitkeringsinstantie een werkgeversheffing Zvw van 7,75% aan het Zorgverzekeringsfonds.[5]. De werknemer of uitkeringsgerechtigde heeft zelf niet rechtstreeks te maken met die heffing, ook niet voor de belastingheffing.

De heffing[6] is verschuldigd over maximaal een bepaald bedrag (2013: € 50.853[7]) van loon en uitkeringen werknemersverzekeringen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekeringswet

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

De overheid is je vijand geworden. Elke vorm van werken wordt belast. De goedwillenden zijn de dupe.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Miepje1 schreef:... om wat bij te verdienen, gebeurt er dit!

Vanaf 2008 heb ik een piepklein free lance baantje naast mijn gewone werk. Levert netto minder op dan hamburgers verkopen maar het is wel heel leuk om te doen. Wat ik overhou zet ik opzij want over een paar jaar komen er voor mij echt barre tijden aan (leeftijd, ziekte).

Nu krijg ik mijn aanslag over 2012 en die klopte precies, ik moest een paar honderd euro bijbetalen. Ik kreeg echter óók een aanslag voor de Zorgverzekeringswet. Wat blijkt nu: de drempel voor het betalen van aanslagen Zorgverzekeringswet is verhoogd van ongeveer € 33.000 naar maar liefst € 50.000! En aangezien ik nét boven die 33 zit mag ik dus bijna € 100 netto extra belasting betalen.

Dit is allemaal lekker geluidloos geregeld, want ik kan me niet herinneren hier iets over gelezen te hebben. Voor mij is het nog niet rampzalig, alleen vervelend, maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die hier heel veel last van gaan krijgen.
Dan mogen die wel wat beter opletten bij de uitleg van de KvK etc, want dit is (jaarlijks veranderende) kennis die hoort bij zelfstandig ondernemen. Dat heeft vele lusten en vrijheden, maar ook lasten in de vorm van eigen verantwoordelijkheden.

Miepje1

Ik ben geen ondernemer... maar een simpele consument die maar probeert het allemaal bij te houden. Ik heb één dienstverband en één bijbaantje voor verschillende opdrachtgevers. Het valt echter op dat dit niet aan de grote klok is gehangen, zoals zoveel andere maatregelen.

sjohie

Miepje1 schreef:Ik ben geen ondernemer... maar een simpele consument die maar probeert het allemaal bij te houden. Ik heb één dienstverband en één bijbaantje voor verschillende opdrachtgevers. Het valt echter op dat dit niet aan de grote klok is gehangen, zoals zoveel andere maatregelen.
Zoals je hebt gemerkt, ziet de overheid/belastingdienst dat toch iets anders. :wink:

Miepje1

Leg eens uit? Ik doe dit free lance werk al sinds 2008 en heb alleen over 2009 een aanslag gekregen. En weer teruggekregen omdat ik al een full time baan had. Dus ik dacht deze keer ook dat het een foutje was.
Het gaat gewoon om het feit, of zie ik dat verkeerd, dat het inkomen waarover je die premie verschuldigd bent, gestegen is van rond de 33.000 naar 50.000? Dus NIET voor ondernemers, maar voor werknemers? Zo lees ik dat tenminste.
Als je 2 of meer werkgevers hebt zie je het niet zo, omdat het van je salaris afgaat. Ik doe voor het free lance werk aangifte, en dan zie je het dus wel :mrgreen: .

sjohie

Miepje1 schreef:Leg eens uit? Ik doe dit free lance werk al sinds 2008 en heb alleen over 2009 een aanslag gekregen. En weer teruggekregen omdat ik al een full time baan had. Dus ik dacht deze keer ook dat het een foutje was.
Het gaat gewoon om het feit, of zie ik dat verkeerd, dat het inkomen waarover je die premie verschuldigd bent, gestegen is van rond de 33.000 naar 50.000? Dus NIET voor ondernemers, maar voor werknemers? Zo lees ik dat tenminste.
Als je 2 of meer werkgevers hebt zie je het niet zo, omdat het van je salaris afgaat. Ik doe voor het free lance werk aangifte, en dan zie je het dus wel :mrgreen: .
Of je wel of niet een aanslag krijgt, zegt niks over of je wel of niet belastingplichtig bent. Jij, en elke Nederlander, heeft een aangifte-plicht als het gaat om belastingaangifte doen.

Maar goed, je kan ook doorzetten met je zzp/freelance-werk en je inschrijven bij de KvK etc, zodat je mogelijk ondernemersaftrek kan genieten bij de belastingdienst?

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het heeft helemaal niets van doen met het hebben van een full-time baan. Het gaat over de hoogte van uw inkomen tot een bepaalde grens. Die grens is dus sterk verhoogd. Als u inkomen hebt waarover door een werkgever geen premie voor de zorgverzekeringswet wordt afgedragen, wordt u daarvoor zelf aangeslagen, als dat nog onder die grens valt. Dat heeft niets van doen met ondernemer zijn of zo. Die premie moet ook betaald worden over freelance inkomsten, alimentatie, uitkeringen van een lijfrente en ga maar door.

Heeft uitgebreid in de kranten gestaan.

Als u de aangifte zou doen met het Elsevier programma, wordt ook een opgave verstrekt van de verschuldigde premie. Ik weet niet zeker of het belastingprogramma dat ook doet.

Miepje1

Dank, Sjohie, maar inschrijven als ondernemer heeft geen zin, daarvoor is het werk niet genoeg en ook te onzeker.
Dank, Tijger. Het is dus duidelijk dat het belastingprogramma het niet doet, anders had ik het geweten. Ik vul al 34 jaar zelf mijn belastingpapieren in, maar die verhoging is me dus gewoon even ontgaan. Zoals ik al opmerkte, is het voor mij niet rampzalig want het is niet heel erg veel geld, maar het gaat me er gewoon om dat meer werken, dus meer verdienen, niet beloond wordt maar bestraft.

Annikaatje

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Het is in deze situatie een vervelend verhaal, maar wel 'eerlijker'. Voorheen betaalde je dus maar tot 33.000 die premie, dus hoe meer je verdiende hoe minder (naar verhouding) je aan premie ZVW af hoefde te dragen. Dat is nu wat eerlijker.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

ja miepje 1, maar dat is met alles zo: als je er net boven zit: immers idem dito met het scheefwonen, al zit je daar ook maar een paar euro boven. Ergens moet een grens getrokken worden. Heb ik zelf ook "last van": heb maar 39 euro bruto per jaar 'teveel' om in aanmerking te komen voor huursubsidie. En zo zijn er heel veel meer mensen die ergens net boven zitten.

Annikaatje

vogels schreef:
Annikaatje schreef:Het is in deze situatie een vervelend verhaal, maar wel 'eerlijker'. Voorheen betaalde je dus maar tot 33.000 die premie, dus hoe meer je verdiende hoe minder (naar verhouding) je aan premie ZVW af hoefde te dragen. Dat is nu wat eerlijker.
Laat me raden: jij valt niet in de 1 - 2x modaal?
Wat heeft dat er mee te maken?

Ik betaal ook meer, maar het is wel héél kortzichtig om daar een wet op af te schrijven.

En, zoals ik al zei, de verdeling is gewoon gelijkmatiger nu. En door de premie (ongeveer) tot en met de derde schijf te laten lopen, maar niet op inkomen daarboven, blijft meer verdienen ook lonen. Mooie woordkeus hè?

Miepje1

Het lijkt eerlijker, het is het niet. Je krijgt namelijk niet méér zorg als je meer betaald :mrgreen: . Dat was vroeger eerlijker, met een ziekenfonds voor mensen tot een bepaald inkomen, en daarboven kon je je particulier verzekeren. Daarbij had je dan de keus van basis tot bijzonder luxe, net wat je wilde. Nu betalen we allemaal even veel - en sommigen iets meer - maar je krijgt er geen pleistertje meer voor .

Nou, voor het uit de hand loopt :wink: . Ik wilde hier niet zozeer klagen over die bijna € 100 die ik extra moet betalen. Ik wilde laten weten teleurgesteld te zijn in wat ik als een 'stiekem' stukje belastingverhoging ervaar, en dat dat bij andere mensen wel eens veel nadeliger kan uitwerken.

Ik denk dat het ons hier allemaal duidelijk is dat de 'bottom line' is: langer (niet harder...) werken leidt niet noodzakelijk tot meer verdienen.

@Tenormin: zie hierboven... :wink:

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

Als AOWer heb ik gedaan wat de regering zo graag wilde. Drie dagen
per week doorgewerkt.Netjes belasting betaald en ziekenfonds bijdrage.
Bij belastingaangifte elk jaar 800€ bijbetalen want AOW-Pensioen en extra
verdiensten werden bij elkaar opgeteld.Door extra werk geen huursubsidie
geen zorgbijdragen dus had nergens recht op.Van dit jaar Pensioen omlaag
AOW +/- 1€ omhoog, inplaats van 440 extra bijdrage nu 700 extra voor twee
personen huur maximaal( 6,5%) omhoog BTW 2 % extra, betaling gemeente omhoog
etc-etc. Krijg per mnd netto 90€ minder ex.al die verhogingen.Ben gestopt met extra
werken.Krijg nu zorgbijdrage , huursubsidie mee bezig.
Dus wie is er nou beroerder af? Kan zonder extra werk net rondkomen dus nog
net geen armoede maar het bevalt mij best.

Annikaatje

Miepje1 schreef:Het lijkt eerlijker, het is het niet. Je krijgt namelijk niet méér zorg als je meer betaald :mrgreen: . Dat was vroeger eerlijker, met een ziekenfonds voor mensen tot een bepaald inkomen, en daarboven kon je je particulier verzekeren. Daarbij had je dan de keus van basis tot bijzonder luxe, net wat je wilde. Nu betalen we allemaal even veel - en sommigen iets meer - maar je krijgt er geen pleistertje meer voor .
Maar dan gaat het erom dat de premie ZVW zélf niet eerlijk is. Een inkomensgrens heeft daar dan weinig mee te maken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een paar jaar uitgebreid in het nieuws geweest dat ze naar één uniform loonbegrip zouden gaan. Daarbij is voor de zvw bijdrage niet alleen de grens omhoog gegaan, maar ter compensatie ook het tarief omlaag gegaan. Voor een inkomen rond de 'oude' grens hoeft er daarom zo'n 200 euro minder zvw premie te worden betaald.

Voor de meeste 'gewone' situaties heeft het dus niet heel veel impact. Maar inderdaad, juist de heel kleine groep mensen met zowel een baan als inkomen uit eigen bedrijf, die ook nog eens net tussen de twee grenzen zitten, hebben er last van.
Laatst gewijzigd door kweenie op 26 jun 2013 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Tja, ik heb er ook een hekel aan. Waarom moet ik net als ieder ander belasting betalen?

TonGr

Ongelezen bericht door TonGr »

heb maar 39 euro bruto per jaar 'teveel' om in aanmerking te komen voor huursubsidie
Dan moet je je bruto inkomen verlagen door een gift bijv.

Giftenaftrek verlaagt altijd het Box-1 inkomen. Als daardoor het toetsingsinkomen (verzamelinkomen) onder de grens huurtoeslag uitkomt en er is geen Box-3 verhaal, kan je de huurtoeslag aanvragen.

m.vr.gr.
Ton

Miepje1

kweenie schreef:
Het is een paar jaar uitgebreid in het nieuws geweest dat ze naar één uniform loonbegrip zouden gaan. Daarbij is voor de zvw bijdrage niet alleen de grens omhoog gegaan, maar ter compensatie ook het tarief omlaag gegaan. Voor een inkomen rond de 'oude' grens hoeft er daarom zo'n 200 euro minder zvw premie te worden betaald.

Voor de meeste 'gewone' situaties heeft het dus niet heel veel impact. Maar inderdaad, juist de heel kleine groep mensen met zowel een baan als inkomen uit eigen bedrijf, die ook nog eens net tussen de twee grenzen zitten, hebben er last van.
Ik heb het dus gewoon over het hoofd gezien... Ik léés al elke dag zoveel mogelijk van dit soort nieuws, maar ja, ik moet ook nog werken dus soms lukt het niet alles mee te krijgen wat je blijkbaar tegenwoordig moet weten :wink: .

Gesloten