Ik ben niet zo thuis in de belasting en pensioenmaterie, maar met het invullen van de belasting voor 2013 is me wel wat (on)duidelijk geworden.
Ik heb jaren teveel kosten betaald voor een beleggings pensieonverzekering via mijn werk.
Vorig jaar kreeg ik daar een 'tegemoetkoming' voor. Eigenlijk krijg je gewoon een deel van je teveel betaalde kosten terug. Dat noem ik geen zgn. inkomsten.
Nu heeft NN die kosten doorgegeven aan de belastingdienst en kan ik er nog eens belasting over betalen ook. Sterker nog, NN heeft al loonbelasting en sociale lasten ingehouden en geeft het bruto bedrag door aan de belastingdienst.
Dus die stomme rot beleggingshandel waarvan we eindelijk een schrale, minimale tegemoetkoming van kregen gaat nog eens 2 x belasting van af. Sorry, IK HAD DIT TEVEEL BETAALD!!
Ik noem dit geen inkomsten, zal morgen NN en de belastingdienst bellen. Zegt iemand dit wat?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Dubbel gepakt door Beleggingspensioen
Re: Dubbel gepakt door Beleggingspensioen
U had dit inderdaad bruto te veel betaald. Deze betaling was ook van het salaris afgegaan vóórdat er belasting over is betaald. Anders gezegd, u betaalde niet de volledige pensioenpremie netto, maar u hebt een deel via de belastingen terug gekregen. U krijgt de tegemoetkoming daarom ook bruto en zult daarover dan ook inkomstenbelasting moeten betalen. Net als over de normale uitkering van het pensioen.Rodo2 schreef:Dus die stomme rot beleggingshandel waarvan we eindelijk een schrale, minimale tegemoetkoming van kregen gaat nog eens 2 x belasting van af. Sorry, IK HAD DIT TEVEEL BETAALD!!
Vraag me af waarom NN had deze tegemoetkoming niet aan je pensioenpot heeft toegevoegd.
NN had dan meer geld in die pot, waar NN weer jaarlijks kosten van kan inhouden, en jij had nu geen belasting hoeven bijbetalen
Mogelijk kan je minder belasting betalen door deze "inkomsten" belastingtechnisch uit te smeren over 3 jaar
NN had dan meer geld in die pot, waar NN weer jaarlijks kosten van kan inhouden, en jij had nu geen belasting hoeven bijbetalen
Mogelijk kan je minder belasting betalen door deze "inkomsten" belastingtechnisch uit te smeren over 3 jaar
Als u nu eerst eens met NN en de Belastingdienst gebeld had dan had u dit bericht niet hoeven te plaatsen. Want u snapt er niet echt veel van zoals u zelf ook al aangeeft.
En bestudeer het antwoord van Kweenie eens.
En bestudeer het antwoord van Kweenie eens.