LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiscaal partnerschap 2011 en aanrechtbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mderuig

Fiscaal partnerschap 2011 en aanrechtbelasting

Ongelezen bericht door mderuig »

Welja,

Een nieuwe truuk der belasting om mensen centjes uit de zak te kloppen.

Ik loop tijdens het invullen van mijn belasting 2011 aan tegen het feit dat ik en mijn vriendin ineens geen fiscaal partner meer zijn/kunnen zijn. Nazoeken leert mij dat dit hier en daar wel te vinden is, maar waarom zou ik ieder jaar alle regeltjes moeten nazoeken. Voor een dergelijke wijziging mag de belastingdienst best wel beter informeren.

Mijn vriendin werkt niet en heeft (had) altijd recht op de heffingskorting die soms ook wel negatief als aanrechtbelasting wordt benoemd. Ook eind 2010 krijgt zij gewoon een voorlopige maandelijkse teruggaaf voor deze korting voor het jaar 2011.

Echter, omdat we ineens geen fiscaal partner meer zijn, mogen we dus dit hele jaar terug gaan betalen. Ik vrees dat meerderen dit euvel gaan tegenkomen en ineens een heel jaar moeten terugbetalen, domweg omdat we gewoon samenwonend zijn zonder contract.

Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand is die zoals normaal een voorlopige teruggaaf krijgt voor het volgend jaar, gaat nazoeken of er het jaar daarna nog wel sprake is van fiscaal partnership.

Belastingdienst...een grote F-Y. Schandalig. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker, ja duh. Het zou makkelijker zijn geweest als er wat duidelijker werd gecommuniceerd of in de belastingaangifte over 2010 dit al werd gemeld. Maar nee.

Duur grapje, ruim 1900 terug betalen....Fijn...bedankt!

Ik vraag me af hoeveel anderen in dit zelfde schuitje nu zitten.

Met vriendelijke groet,
Marcel

aardjee

Re: Fiscaal partnerschap 2011 en aanrechtbelasting

Ongelezen bericht door aardjee »

julie hebben geen kind op kind van een ander erkend, geen eigen woning of als pensioenpartner aangemeld bij pensioenfonds want dan ben alsnog fiscaal partner

mderuig

Pensioenpartner bij pensioenfonds? Hoe moet ik dat precies zien? Volgens mij heb ik ooit opgegeven dat ik een partner heb, maar dat zie ik niet terug op mjjn pensioenoverzicht.

kika67

Ongelezen bericht door kika67 »

Dat van pensioenpartner gaat niet op. Pensioenfondsen stellen als sinds jaar en dag, dat voor de aanmelding van een partner er een samenlevingscontract moet zijn.

Overigens heeft er in 2010 uitgebreid informatie gestaan op de website van de Belastingdienst over de aankomende wijzigingen ten aanzien van fiscaal partnerschap.

mderuig

Een beetje mosterd na de maaltijd. Tuurlijk, had ik toen etc.... De belastingdienst wil het makkelijker maken. Ze weten dat we a) fiscaal partner zijn b) niet getrouwd, maar samenwonend zijn en c) gebruik maken van een voorlopige aanslag. Kleine moeite om bij de voorlopige aanslag 2011 even een informatief briefje te doen.

Overigens, terugzoekend, kwam ik tegen dat de keuze van 2010 bepalend zou zijn voor 2011 (de telegraaf, maar ala). Blijkbaar is dat ook vervallen.

Point is, ik zal best nalatig zijn geweest in het informeren, maar dat had ook van de belastingdienst mogen komen. Daarnaast zal ik ongetwijfeld niet het enige slachtoffer van zichzelf zijn en zullen waarschijnlijk mensen, met minder te besteden hier ook tegenaan lopen.

Vraag is dus, valt er nog iets te repareren.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

nee te repareren is er niets maar wij hebben vorig jaar een brief ontvangen ergens in november waarin werd aangegeven dat het fiscaal partnerschap was veranderd. maar wij waren al op de hoogte.

Gesloten