LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiscaal partnerschap

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
elziena

Fiscaal partnerschap

Ongelezen bericht door elziena »

Bij de belasting hebben ze per 2011 de fiscaal partnerschap gewijzigd. Ik heb sinds 2010 geen werk en krijg geen bijstand omdat ik een werkende zoon in huis heb. Vorig jaar kon ik zijn fiscale partner zijn en kon ik mijn gemaakte zorgkosten aftrekken. Hierdoor was het mogelijk om net rond te komen. Dit jaar kan dat plotseling niet meer. Vreemd is dat op allerlei websites de optie kind / ouder nog wel genoemd staat en zelfs bij de belastingdienst staat een 'Let op! paragraaf' met daarin de mededeling dat beiden 27 jaar of ouder moeten zijn maar verder niet. In de lijst met mogelijkheden voor fiscale partners staat wel de optie: 'als je vorig jaar fiscale partners was, je fiscale partner mag zijn' maar die blijkt over het jaar 2012 te gaan. Het was een heel gezoek om er achter te komen dat het niet meer mag. Alleen als we naar de notaris gaan en 300 tot 400 euro uitgeven om ons als partners te laten registreren mag het wel. Waar gaan we heen in Nederland. Moet ik officieel met mijn zoon gaan samenwonen? Ik kan natuurlijk ook mijn zoon de deur uitzetten en een bijstanduitkering aanvragen. Dat doe ik liever niet maar door deze verandering zal het misschien moeten. Voor hem moeilijk een woning te vinden omdat je daarvoor 10 jaar op een wachtlijst moet staan en voor mij moeilijk een baan te vinden.

fisbel

Re: Fiscaal partnerschap

Ongelezen bericht door fisbel »

Het gaat hier om fiscaal partnerschap voor de inkomstenbelasting. U heeft al ontdekt dat fiscaal partnerschap in 2011 voor u niet mogelijk is omdat u niet aan de voorwaarden voldoet. Ook al is het maar 1 voorwaarde bijv. geregistreerd partnerschap.

Voor 2012 heeft u het ook al uitgevonden: fiscaal partnerschap slechts mogelijk als u al in 2011 fiscaal partners van elkaar waren. Of u voldoet aan 1 van de voorwaarden: geregistreerd partnerschap, gezamenlijke eigen woning, partners in een pensioenregeling. Het samenlevingscontract is in uw situatie vrijwel de enige mogelijkheid om fiscaal partner van uw zoon te zijn.

Zonder fiscaal partnerschap kunt u inderdaad uw specifieke zorgkosten nauwelijks in aftrek nemen. De TSZ-regeling is bij € 0 inkomsten niet van toepassing. Er is wel een aftrek persoonsgebonden kosten over vorige jaren mogelijk. De hoogte van deze aftrekpost dat zijn de opgevoerde specifieke zorgkosten minus de drempel van € 122. Maar met deze aftrekpost schiet u weinig op zolang u in de komende jaren geen fiscaal partnerschap heeft. Deze aftrekpost is immers slechts te genereren als er in een komend jaar inkomen tegenoverstaat. ALS er fiscaal partnerschap i 2013 of later jaar zou zijn, kan de fiscaal partner alsnog de doorgeschoven aftrekpost in mindering op zijn inkomen brengen.

U heeft dus drie mogelijkheden:
1. Uw zoon vertrekt en gaat op zichzelf wonen. U vraagt bijstand aan en u kunt de specifieke zorgkosten in aftrek nemen.
2. U wordt geregistreerd partner van elkaar. Met aftrek specifieke zorgkosten op het loon van uw zoon.
3. U doet aangifte en u krijgt een aftrekpost persoonsgebonden aftrek in vorige jaren. Die aftrek is in een later jaar te verzilveren als er alsnog geregistreerd partnerschap is cq als u zelf weer inkomen heeft.

Gesloten