Ik heb een kapitaal verzekering, afgesloten in juni 1998. Deze polis zou 15 jaar lopen. Iedere maand stort ik een vast bedrag, wat niet aftrekbaar is van de belasting.
Gezien het rendement overweeg ik de polis af te kopen. Premievrij maken kan helaas niet,
Wie kan mij uitleggen wat de gevolgen voor mij zijn. Hoe ziet de belastingdienst het afkoop bedrag? Met welke kosten kan de belastingdienst mij confronteren?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] fiscale gevolgen afkopen kapitaalverzekering
-
-
Re: fiscale gevolgen afkopen kapitaalverzekering
helaas, Bos heeft al eerder eens gezegd je dan niet te gaan matsen (fiscaal vriendelijk te bejegenen)... [heb ik ergens gelezen in topic woekerpolis, weet helaas niet meer in welk topic]
Kweenie, Wevera en nog enkele anderen weten daar zeker wel meer van, vraag hen eens!
Kweenie, Wevera en nog enkele anderen weten daar zeker wel meer van, vraag hen eens!
Als je niet aan de fiscale eisen voor de vrijstelling voldoet, bijvoorbeeld doordat je binnen 15 jaar afkoopt, dan moet je over de winst inkomstenbelasting betalen. Maar als de uitkering lager is dan de som van de betaalde premies, dan is er dus geen winst, en dan hoef je over de uitkering dus ook geen belasting te betalen.
Als je nu afkoopt en betaalde premie is hoger dan het dan het uitbetaalde bedrag kan je het verlies dan opgeven bij de belasting?
Nee, dat kan niet.
Globetrotter, iedere polis kan premievrij gemaakt worden! Ook die van jou dus.
Overigens helpt dat niet voor de fiscale regels (15 jaar premie betalen). Wel zou je de premie kunnen verlagen tot het minimale binnen de regels (1:10 verhouding) als je binnen die regels wilt blijven tenminste.
Overigens helpt dat niet voor de fiscale regels (15 jaar premie betalen). Wel zou je de premie kunnen verlagen tot het minimale binnen de regels (1:10 verhouding) als je binnen die regels wilt blijven tenminste.