LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] fout belastingdienst
fout belastingdienst
Deze week heb ik mijn aanslag 2009 ontvangen van de belastingdienst. Tot mijn stomme verbazing moet ik971 euro terugbetalen. Bij controle blijkt dat er een fout in de software van de belastingdienst zat. Ik heb namelijk 589 euro aan arbeidskorting opgegeven( het juiste bedrag) en nu blijkt dat in het overzicht het pakket een arbeidskorting van 1504 euro aangeeft en ik dus teveel heb terug gekregen. Op deze plek kan je niets zelf veranderen, dus ligt het echt aan het software programma. Het valt ook niet op omdat in je overzicht de kortingen niet staan gespecificeerd. Je moet eerst verder doorklikken om dit te bekijken. Ik heb dus absoluut niet geknoeid met cijfers. Ben ik nu toch verplicht om dit bedrag terug te betalen?
-
Re: fout belastingdienst
Als je daadwerkelijk teveel terug hebt gehad, dan wel. Dan is er blijkbaar sprake van een (ambtelijke) correctie, of hoe ze het daar ook noemen. Een fout in de software doet niet ter zake.
U stelt dat er een software-fout in het programma zit. Dit zal niet het geval zijn. U kunt natuurlijk het aangifteprogramma 2009 opnieuw downloaden. (uw gegevens blijven behouden) En u kunt vervolgens constateren of er in dit 'verse' gedownloade programma veschillen zitten met het oorspronkelijjke programma. Antwoord: geen verschillen. (99,9% zekerheid)
U heeft de arbeidskorting over uw loon uit tegenwoordige arbeid ingevuld. Als er gezien de hoogte van dit inkomen recht was op een hogere korting verwerkt het programma dit hogere bedrag automatisch. U kunt het hogere bedrag vinden onder hefftingskortingen in het overzicht van uw aangifte. Klikken op heffingskortingen.
Ik denk eerlijk gezegd dat er wat anders aan de hand is. Als er belasting (arbeidskorting) terugbetaald moet worden, is dit 9 van de 10 keren omdat een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering, pensioen, wachtgeld of anderszins - kortom inkomen uit vroegere betrekking ten onrechte is vermeld bij inkomen uit tegenwoordige arbeid. Er is dan teveel belastingteruggave geweest. Bij de definitieve aanslag wordt het teveel aan uitgekeerde belasting teruggevorderd.
U heeft de arbeidskorting over uw loon uit tegenwoordige arbeid ingevuld. Als er gezien de hoogte van dit inkomen recht was op een hogere korting verwerkt het programma dit hogere bedrag automatisch. U kunt het hogere bedrag vinden onder hefftingskortingen in het overzicht van uw aangifte. Klikken op heffingskortingen.
Ik denk eerlijk gezegd dat er wat anders aan de hand is. Als er belasting (arbeidskorting) terugbetaald moet worden, is dit 9 van de 10 keren omdat een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering, pensioen, wachtgeld of anderszins - kortom inkomen uit vroegere betrekking ten onrechte is vermeld bij inkomen uit tegenwoordige arbeid. Er is dan teveel belastingteruggave geweest. Bij de definitieve aanslag wordt het teveel aan uitgekeerde belasting teruggevorderd.
Als het een softwarefout zou zijn had toch iedereen met deze situatie te maken gehad?tol3 schreef:Deze week heb ik mijn aanslag 2009 ontvangen van de belastingdienst. Tot mijn stomme verbazing moet ik971 euro terugbetalen. Bij controle blijkt dat er een fout in de software van de belastingdienst zat. Ik heb namelijk 589 euro aan arbeidskorting opgegeven( het juiste bedrag) en nu blijkt dat in het overzicht het pakket een arbeidskorting van 1504 euro aangeeft en ik dus teveel heb terug gekregen. Op deze plek kan je niets zelf veranderen, dus ligt het echt aan het software programma. Het valt ook niet op omdat in je overzicht de kortingen niet staan gespecificeerd. Je moet eerst verder doorklikken om dit te bekijken. Ik heb dus absoluut niet geknoeid met cijfers. Ben ik nu toch verplicht om dit bedrag terug te betalen?
Dit jaar zat er ook een fout in de software ik kreeg 3500 euro terug ingevuld voor 1 maart. Toen ze per 1 maart zelf de gegevens invulden kwam de fout naar boven.
Ik moest 550 euro terug betalen.
Ik moest 550 euro terug betalen.