Ik heb een lastige vraag over de belastingaangifte. Mijn jaaropgave over 2009 klopt niet met het bedrag dat ik werkelijk heb ontvangen. Even een korte uitleg:
Volgens afspraak worden het aantal uren dat ik teveel heb gemaakt boven de afgesproken contracturen, aan het eind van het jaar uitbetaald. Deze uren staan dan ook op een (extra) salarisstrook van november. Op 15 december is er een door de directie een zelf aangevraagd faillissement uitgesproken. De betaling voor deze uren heb ik echter nooit ontvangen, deze zijn in het faillissement meegegaan. Het ziet ernaar uit dat het faillissement door gebrek aan baten wordt opgeheven. Mijn jaaropgave is dan ook bruto, ruim € 15.000,- te hoog
Ik heb de belasting telefoon gebeld en zij vertellen mij dat ik dit bedrag niet zo maar mag corrigeren. Zij gaan uit van wat er op de jaaropgave staat. Heeft iemand dat ook wel eens bij de hand gehad?
Het ziet ernaar uit dat het UWV later een (zeer klein) deel zal gaan betalen en dan moet ik hierover weer belasting gaan betalen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Foutieve jaaropgave
Re: Foutieve jaaropgave
Dat is dubbel vervelend voor u. Ik ben geen deskundige dus denk even met u mee.
Ik zou denk ik als volgt te werk gaan:
1) U bent niet uitbetaald voor gewerkte uren, dus moet u een claim neerleggen bij de curator die de failliete boedel beheerd.
2) De curator zal beoordelen of de claim terecht is en u daarover berichten.
3) Dit gaat geen geld opleveren, maar wel bewijs dat u een deel van het salaris niet heeft ontvangen.
4) U doet belastingaangifte over de werkelijk betaalde bedragen.
5) Mogelijk corrigeert de belastingdienst vanwege de jaaropgaaf.
6)In dat geval tekent u bezwaar aan en komt met de bewijzen van de curator.
Ik zou denk ik als volgt te werk gaan:
1) U bent niet uitbetaald voor gewerkte uren, dus moet u een claim neerleggen bij de curator die de failliete boedel beheerd.
2) De curator zal beoordelen of de claim terecht is en u daarover berichten.
3) Dit gaat geen geld opleveren, maar wel bewijs dat u een deel van het salaris niet heeft ontvangen.
4) U doet belastingaangifte over de werkelijk betaalde bedragen.
5) Mogelijk corrigeert de belastingdienst vanwege de jaaropgaaf.
6)In dat geval tekent u bezwaar aan en komt met de bewijzen van de curator.
Ongeveer dit probleem heb ik vorig jaar gehad. Mijn werkgever ging in januari 2009 failliet en het salaris van december 2008 heb ik nooit gekregen. Echter op de jaaropgaaf stond dit wel vermeld. Dit geld heb ik uiteindelijk via een faillissementsuitkering (UWV) in 2009 alsnog gekregen.
Het blijkt dat de belasting opgegeven moet worden over het jaar waarin je het geld tot je beschikking hebt gekregen, ongeacht voor welke periode het salaris geldt.
Als je geen correcte jaaropgaaf krijgt, (werkgever failliet, dus die komt nooit meer) moet je het zelf bepalen. Dit kan door de cumulatieven te nemen van de laatst betaalde maand.
Het blijkt dat de belasting opgegeven moet worden over het jaar waarin je het geld tot je beschikking hebt gekregen, ongeacht voor welke periode het salaris geldt.
Als je geen correcte jaaropgaaf krijgt, (werkgever failliet, dus die komt nooit meer) moet je het zelf bepalen. Dit kan door de cumulatieven te nemen van de laatst betaalde maand.
-
Als je aangifte doet kun jezelf bepalen wat je invult en daarop wordt je voorlopige aanslag bepaald. Is de belastingdienst het er niet mee eens dan zullen ze je een vragenbrief sturen. Alsdan kun je bewijzen wat daadwerkelijk ontvangen is. Als je nu dus het gecorrigeerde bedrag invult op je aangifte is er niks aan de hand. Correctie moet vanuit hun komen.Robgoud schreef:Ik heb een lastige vraag over de belastingaangifte. Mijn jaaropgave over 2009 klopt niet met het bedrag dat ik werkelijk heb ontvangen. Even een korte uitleg:
Volgens afspraak worden het aantal uren dat ik teveel heb gemaakt boven de afgesproken contracturen, aan het eind van het jaar uitbetaald. Deze uren staan dan ook op een (extra) salarisstrook van november. Op 15 december is er een door de directie een zelf aangevraagd faillissement uitgesproken. De betaling voor deze uren heb ik echter nooit ontvangen, deze zijn in het faillissement meegegaan. Het ziet ernaar uit dat het faillissement door gebrek aan baten wordt opgeheven. Mijn jaaropgave is dan ook bruto, ruim € 15.000,- te hoog
Ik heb de belasting telefoon gebeld en zij vertellen mij dat ik dit bedrag niet zo maar mag corrigeren. Zij gaan uit van wat er op de jaaropgave staat. Heeft iemand dat ook wel eens bij de hand gehad?
Het ziet ernaar uit dat het UWV later een (zeer klein) deel zal gaan betalen en dan moet ik hierover weer belasting gaan betalen.
Zolang jij stellig en zonder voorbehoud de naar jou mening juiste aangifte doet handel je niet ter kwader trouw.
Als je de belastingtelefoon hebt gebeld behoef je je meestal niet druk te maken over de gegeven antwoorden 8 van de 10 keer is het complete l@L koek wat ze je vertellen