LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geëmigreerd volgens de belasting.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Elbertr

Geëmigreerd volgens de belasting.

Ongelezen bericht door Elbertr »

Hoi,

Afgelopen vrijdag hoorde ik van een aantal mensen in mijn omgeving dat hun belastingteruggave al gehad hadden.
Ik heb 24 februari aangifte gedaan.

Smiddag's heb ik even contact opgenomen met de belastingdienst om te vragen wanneer ik mijn belastingteruggave krijg.
Nadat de medewerker het opgezocht had in het systeem kreeg ik te horen dat het nog niet in behandeling is genomen, omdat ik al sinds 2009 als geëmigreerd sta.
Naar welk land konden ze me niet vertellen...
Ik heb aangegeven dat ik al heel me leven lang in Nederland woon en dat ik gewoon in geschreven sta bij mijn gemeente. Vertelde ze mij dat ik maar een brief moest schrijven naar de belastingdienst in mijn gemeente.

Ik heb gelijk contact opgenomen met de gemeente en die vertelde mij dat ik gewoon sta in geschreven.
De gemeente vertelde me dat ik weer contact op moest nemen met de belastingdienst en dan het nummer geven van de gemeente (persoon waarmee ik gesproken heb) Om het te bevestigen dat ik gewoon ingeschreven sta.

Ik de belastingdienst weer gebeld, gaf gelijk aan ik ga niet weer heel me verhaal vertellen ik neem aan dat jullie dat terug kunnen zien in de interactie/log
Waarop wordt gezegd dat ze geen interactie/log bij houden. :? (dat vind ik wel erg slecht van de belastingdienst)
Na me verhaal weer verteld te hebben kreeg ik te horen dat ik toch zelf een brief moet schrijven.

Op 04-04-2009 ben ik verhuist in mijn gemeente.
Maand daarna kregen mijn ouders en zus een brief met daar in waar woont Dhr ElbertR
Ik ben toen naar de gemeente gegaan met de verhuisbevestiging en daar hebben ze het toen rechtgezet dus alles zou in orde moeten zijn.

Ik vind het belachelijk dat ik nu actie moet ondernemen!!

Iemand tips?

glith

Re: Geëmigreerd volgens de belasting.

Ongelezen bericht door glith »

Lekker toch hoef je hier geen belasting te betalen scheelt aanzienlijk met het buitenland. :wink:

Nee alle gekheid op een stokje je zult het zelf moeten regelen ga persoonlijk langs dat geeft het meeste effect, brieven etc raken ook zoek.
Regel het want zolang je als emigrant staat ingeschreven bouw je ook GEEN pensioen meer op.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Regel het want zolang je als emigrant staat ingeschreven bouw je ook GEEN pensioen meer op.
Dit is onjuist. Of je pensioen opbouwt bepaal je zelf.

Wel is het zo dat ieder jaar tussen het 15e en 65e levensjaar, waarin je niet woonachtig bent in Nederland, je 2% van de AOW-rechten kost.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als iemand anders een fout maakt moet die de kosten maken en het herstellen.

Niet U maar de belastingdienst had moeten controleren waarom U niet meer hier zou wonen.
En hoe betaalde Uw werkgever dan Uw loonbelasting?

Als iemand ergens een fout maakt is het voor U niet te vinden waar.
Zij hebben een systeem waar U niet eens in mag kijken.
De Nationale Ombudsman vragen is vermoedelijk de beste oplossing.

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

stofzuigertje schreef:Als iemand anders een fout maakt moet die de kosten maken en het herstellen.

Niet U maar de belastingdienst had moeten controleren waarom U niet meer hier zou wonen.
En hoe betaalde Uw werkgever dan Uw loonbelasting?

Als iemand ergens een fout maakt is het voor U niet te vinden waar.
Zij hebben een systeem waar U niet eens in mag kijken.
De Nationale Ombudsman vragen is vermoedelijk de beste oplossing.
Mooi verhaal maar de praktijk leert dat je beter gewoon die brief kunt schrijven. Daarbij ben je op grond van artikel 6 lid 3 AWR jo artikel 2 uitvoeringsregeling AWR verplicht om aangifte te doen. (Hierop is wel tegenbewijs mogelijk).

Dat het niet netjes is van de belastingdienst is een andere zaak. Wellicht heeft een invoer medewerker een foutje gemaakt in het invoeren van een BSN nummer. Dit kan op dat emigratieaangiftes normaliter via een papieren biljet verlopen

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

gerland schreef:

Wel is het zo dat ieder jaar tussen het 15e en 65e levensjaar, waarin je niet woonachtig bent in Nederland, je 2% van de AOW-rechten kost.
Ook dit is niet helemaal juist. :mrgreen: Zo zijn grensarbeiders, mensen die in het buitenland wonen en in Nederland werken en belasting betalen, wel degelijk verzekerd voor de AOW. Er bestaan allerlei uitzonderingen.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Op 04-04-2009 ben ik verhuist in mijn gemeente.
Maand daarna kregen mijn ouders en zus een brief met daar in waar woont Dhr ElbertR
Ik ben toen naar de gemeente gegaan met de verhuisbevestiging en daar hebben ze het toen rechtgezet dus alles zou in orde moeten zijn.
Kijk, daar is de oorzaak. Wel een "foutje" van gemeente dus. De gemeente heeft je waarschijnlijk voor een korte periode (1 dag of langer) uitgeschreven. Het probleem is dat de gemeente dit niet met terugwerkende kracht kan herstellen en de Belastingdienst moet van deze gegevens uitgaan. Dit heeft als gevolg dat je een M-biljet zult moeten invullen.

De oplossing : Vraag een M-biljet aan en stuur deze zo snel mogelijk terug. Al het andere is zinloos en zonde van je tijd.

glith

Ongelezen bericht door glith »

zalmmetwijn schreef:
gerland schreef:

Ook dit is niet helemaal juist. :mrgreen: Zo zijn grensarbeiders, mensen die in het buitenland wonen en in Nederland werken en belasting betalen, wel degelijk verzekerd voor de AOW. Er bestaan allerlei uitzonderingen.
Ik bedoelde dus ook AOW :oops: :oops:

Elbertr

Iedereen bedankt voor de tips e.d.

Ik ben dus langs gegaan bij de Belastingdienst hier in Tilburg ik me verhaal weer verteld.. Medewerker kijkt in de computer en ziet dat ik gewoon ingeschreven sta :? Nu snapte ik er dus helemaal niks meer van.. ik zeg van ja hoe gaan we dit oplossen want ik ga hier verder geen actie meer voor ondernemen.. fout ligt bij jullie.
De medewerker zou het aankaarten bij iemand in Eindhoven van de belastingdienst en ik wordt naar zijn zeggen binnen 3 weken gebeld..
Hij gaf ook aan dat de fout bij hun lag.. :lol:

Ik ga van de week nog keer langs de belastingdienst om te kijken hoe het er mee staat het is nu al 2 weken geleden.. en nog niets vernomen. :x

Mendoza

Ik ben dus langs gegaan bij de Belastingdienst hier in Tilburg ik me verhaal weer verteld.. Medewerker kijkt in de computer en ziet dat ik gewoon ingeschreven sta :? Nu snapte ik er dus helemaal niks meer van.. ik zeg van ja hoe gaan we dit oplossen want ik ga hier verder geen actie meer voor ondernemen.. fout ligt bij jullie.
De medewerker zou het aankaarten bij iemand in Eindhoven van de belastingdienst en ik wordt naar zijn zeggen binnen 3 weken gebeld..
Hij gaf ook aan dat de fout bij hun lag.. :lol:

Laat even weten hoe dit afloopt. Ik heb er namelijk helemaal geen vertrouwen in dat dit zo goed gaat komen.

Gezien het feit dat de gemeente een onderzoek heeft gedaan naar je verblijfplaats en het feit dat je daarna alles moest "rechtzetten" bij de gemeente doet mij vermoeden dat je heel even uitgeschreven bent geweest. Je staat dus nu wel ingeschreven, maar een korte periode in 2009 ben je hoogstwaarschijnlijk uitgeschreven geweest. Daardoor moet je voor 2009 een M-biljet invullen. Ik heb dit probleem in mijn tijd bij de belastingdienst ook wel eens meegemaakt. Mensen waren dan al een jaar bezig om een foutieve aangifte erdoor te krijgen omdat ze geen nee wilden accepteren en steeds door goedwillende ambtenaren "geholpen" werden.

Elbertr

Zonet even contact gehad met de belastingdienst.
En ik sta niet meer geëmigreerd! :)
Aangifte van 2009 is ook in behandeling genomen :D

Dus dan hebben ze het toch nog snel voor me opgelost!

Mendoza

Ik hoop voor je dat het zo snel mogelijk in orde komt. Als ze hem alsnog behandelen en je hebt de aangifte voor 1 april ingedient, maak dan in ieder geval aanspraak op de garantiepost als je niet voor 1 juli een bericht hebt gehad. De belastingdienst is je dan namelijk verplicht om je voor 1 juli een bericht te sturen.

Elbertr

Mendoza schreef:Ik hoop voor je dat het zo snel mogelijk in orde komt. Als ze hem alsnog behandelen en je hebt de aangifte voor 1 april ingedient, maak dan in ieder geval aanspraak op de garantiepost als je niet voor 1 juli een bericht hebt gehad. De belastingdienst is je dan namelijk verplicht om je voor 1 juli een bericht te sturen.
Ik heb hem 24 februari al aangifte gedaan.. ik vroeg ook wanneer wordt het dan in orde gemaakt.. ja je hebt voor 1 april aangifte gedaan dus je krijgt voor 1 juli bericht..

Wat wil dat zeggen dan garantiepost? :oops:

Mendoza

Ja dat is de garantiepost. Dus als je 1 juli nog geen bericht hebt gehad kun je direct bellen om aanspraak te maken op de garantiepost.

Elbertr

Nou tis morgen 1 juli, nog niets gehoord dus ik ga zo is even bellen :)

Nou net even gebeld, en krijg 9 juli krijg ik 2 brieven, 1 excuus brief omdat het wat langer heeft geduurd en een brief met daarin wat ik terug krijg.
En dan kan ik het die dag op me rekening verwachten... Nou ben benieuwd.

Elbertr

Gisteren brief gehad en de teruggave ook gehad :o

Dus ik ben weer happy :D

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze hebben zich dus keurig aan de afspraak gehouden.

Gesloten