LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
lmstam
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2020 20:35

Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door lmstam »

Bij het invullen van mijn belastingaangifte over 2019 loop ik tegen het volgende aan:

Ik ben student en ik heb in 2019 twee bijbanen gehad: Nr. 1 t/m eind mei en nr. 2 vanaf begin juni.

Verzamelinkomen:
Nr. 1: 3398 euro
Nr. 2: 4401 euro

Op mijn jaaropgaaf staat bij nr. 2 dat er een bedrag aan loonheffing is ingehouden, echter staat er bij nr. 1 dat er niets is ingehouden. Dit verbaasde mij, aangezien er in 2018 (zelfde werkgever) wel wat was ingehouden en daar heb ik dus ook een deel van teruggekregen.

Kan iemand mijn vertellen of dit klopt? Ik vind het vreemd dat er bij de een wel iets is ingehouden en bij de ander niet, ook omdat de verzamelinkomens redelijk in de buurt van elkaar liggen. Of ligt de grens ergens tussen beide bedragen, waardoor de een erbuiten valt?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door crazyme »

Als het goed is heb je een loonbelastingverklaring ingevuld waarop staat dat je de loonheffingskorting alleen moet laten toepassen op je hoofdinkomen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door berndv »

lmstam schreef:
10 mar 2020 21:02
Kan iemand mijn vertellen of dit klopt? Ik vind het vreemd dat er bij de een wel iets is ingehouden en bij de ander niet, ook omdat de verzamelinkomens redelijk in de buurt van elkaar liggen. Of ligt de grens ergens tussen beide bedragen, waardoor de een erbuiten valt?
Het is vreemd dat bij diezelfde werkgever in 2018 wel heffingskorting werd toegepast en in 2019 niet. Maar goed, anyhow, 2019 is voorbij, het is nu zaak dat je aangifte inkomstenbelasting doet bij de belastingdienst, daar vul je in wat je hebt gekregen en wat er wel of niet is ingehouden en wordt bepaald waar je recht op hebt. Het zou dus kunnen dat je over het loon van het eerste deel nog wel loonheffing moet betalen, of dat het weggestreept wordt tegen de heffingskorting. Maar wat gewoon belangrijk is, is dat je je inkomsten juist invult en daaruit volgt dan een betere berekening en uiteindelijk een definitieve aanslag.

Ridder777

Re: Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Stond er niks op je loonstroken??

Lady1234
Berichten: 27281
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou zo bijzonder is dat niet. Als u kijkt naar de witte tabel voor de loonheffing dan dient er pas bij een inkomen meer dan € 594 per loonheffing te worden ingehouden.

Maar ik neem aan dat in het bedrag van € 3.398 ook nog vakantiegeld zit wat tegen het bijzondere tarief wordt afgerekend en dat zal in dit geval 0 percent zijn.

Over het tweede salaris zal een flutje loonheffing zijn ingehouden.

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door kuklos »

lmstam schreef:
10 mar 2020 21:02
Bij het invullen van mijn belastingaangifte over 2019 loop ik tegen het volgende aan:

Ik ben student en ik heb in 2019 twee bijbanen gehad: Nr. 1 t/m eind mei en nr. 2 vanaf begin juni.

Verzamelinkomen:
Nr. 1: 3398 euro
Nr. 2: 4401 euro

Op mijn jaaropgaaf staat bij nr. 2 dat er een bedrag aan loonheffing is ingehouden, echter staat er bij nr. 1 dat er niets is ingehouden. Dit verbaasde mij, aangezien er in 2018 (zelfde werkgever) wel wat was ingehouden en daar heb ik dus ook een deel van teruggekregen.

Kan iemand mijn vertellen of dit klopt? Ik vind het vreemd dat er bij de een wel iets is ingehouden en bij de ander niet, ook omdat de verzamelinkomens redelijk in de buurt van elkaar liggen. Of ligt de grens ergens tussen beide bedragen, waardoor de een erbuiten valt?
Wat zei werkgever 1 toen je hen deze vraag stelde?

Lady1234
Berichten: 27281
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen ingehouden loonheffing bij tweede bijbaan?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De kop klopt dus niet. Bij de tweede baan is er een beetje loonheffing ingehouden en juist bij de eerste niet.

Gesloten