LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen loonbelasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mark_reinsma

Geen loonbelasting

Ongelezen bericht door Mark_reinsma »

Geachte(n),

Ik heb een aanslag ontvangen van de belastingdienst. Dit is gekomen doordat de mijn werkgever in 2011 geen loonbelasting heeft betaald over mijn salaris. Mijn situatie was al volgt:

Ik werkte in 2011 bij twee werkgevers, bij werkgever 1 heb ik doorgegeven dat zij loonheffingskorting mogen rekenen en bij werkgever 2 heb ik doorgegeven dat dit op nee moet, omdat dit bij werkgever 1 al aan stond. Bij mijn weten is was dit goed afgesproken en heb ik daar ook verder niet meer op gelet. Bij de belastingaangifte van 2011 kreeg ik een jaaropgave met loonheffing 0, mijn boekhoudster heeft mij toen gebeld en gevraagd of dit niet kan kloppen, omdat een werkgever loonbelasting moet betalen. Zij heeft toen ook contact gehad over mail met werkgever 2 en deze heeft hierop gereageerd. Het onderwerp van de mail is ook fout in loonbelasting. In de mail zat een berekening in Excel waaruit blijkt dat zijn toch een bedrag van € 3032 euro moest invullen als loonheffing. Dit is geen aangepaste jaaropgave, maar wel een berekening welke door werkgever 2 aan mijn boekhoudster is verzonden.

Nu kreeg mijn boekhoudster een schrijven van de belastingdienst dat mijn werkgever destijds geen loonheffing heeft doorgegeven en na telefonisch contact met werkgever 2 geeft hij ook aan dat dit op mijn loonstrookje staat en dat dit niet had gemoeten, maar ik moet zelf de loonbelasting nog betalen omdat het in mijn salaris is verwerkt. Ik vindt dit een erg slordige zaak en vraag mij af of ik mijn werkgever 2(inmiddels ex omdat ik nu volledig werk voor werkgever 1) aansprakelijk kan stellen voor deze aanslag. Ook wordt er rente gerekend over het bedrag op de aanslag omdat ik in gebreken ben gebleven. Al met al een heel bedrag dat je nu voor de kiezen krijgt.

Graag hoor ik jullie mening of deze situatie en wat ik het beste kan doen. Het lijkt mij in ieder geval heel reëel dat de rente over het bedrag zo ie zo vergoed door mijn werkgever 2 en dat zij mee delen in de aanslag of zelfs helemaal aan mij terug moeten betalen.

Alvast bedankt.

M.v.g. Mark Reinsma

sjohie

Re: Geen loonbelasting

Ongelezen bericht door sjohie »

Mark_reinsma schreef:Geachte(n),

Ik heb een aanslag ontvangen van de belastingdienst. Dit is gekomen doordat de mijn werkgever in 2011 geen loonbelasting heeft betaald over mijn salaris. Mijn situatie was al volgt:

Ik werkte in 2011 bij twee werkgevers, bij werkgever 1 heb ik doorgegeven dat zij loonheffingskorting mogen rekenen en bij werkgever 2 heb ik doorgegeven dat dit op nee moet, omdat dit bij werkgever 1 al aan stond. Bij mijn weten is was dit goed afgesproken en heb ik daar ook verder niet meer op gelet. Bij de belastingaangifte van 2011 kreeg ik een jaaropgave met loonheffing 0, mijn boekhoudster heeft mij toen gebeld en gevraagd of dit niet kan kloppen, omdat een werkgever loonbelasting moet betalen. Zij heeft toen ook contact gehad over mail met werkgever 2 en deze heeft hierop gereageerd. Het onderwerp van de mail is ook fout in loonbelasting. In de mail zat een berekening in Excel waaruit blijkt dat zijn toch een bedrag van € 3032 euro moest invullen als loonheffing. Dit is geen aangepaste jaaropgave, maar wel een berekening welke door werkgever 2 aan mijn boekhoudster is verzonden.

Nu kreeg mijn boekhoudster een schrijven van de belastingdienst dat mijn werkgever destijds geen loonheffing heeft doorgegeven en na telefonisch contact met werkgever 2 geeft hij ook aan dat dit op mijn loonstrookje staat en dat dit niet had gemoeten, maar ik moet zelf de loonbelasting nog betalen omdat het in mijn salaris is verwerkt. Ik vindt dit een erg slordige zaak en vraag mij af of ik mijn werkgever 2(inmiddels ex omdat ik nu volledig werk voor werkgever 1) aansprakelijk kan stellen voor deze aanslag. Ook wordt er rente gerekend over het bedrag op de aanslag omdat ik in gebreken ben gebleven. Al met al een heel bedrag dat je nu voor de kiezen krijgt.

Graag hoor ik jullie mening of deze situatie en wat ik het beste kan doen. Het lijkt mij in ieder geval heel reëel dat de rente over het bedrag zo ie zo vergoed door mijn werkgever 2 en dat zij mee delen in de aanslag of zelfs helemaal aan mij terug moeten betalen.

Alvast bedankt.

M.v.g. Mark Reinsma
Hoe wil je je werkgever 2 voor dat bedrag aansprakelijk stellen? Zij hebben het weliswaar niet ingehouden, maar jij bent ultimo verantwoordelijk voor het betalen ervan op je belastingaangifte, niet zij. Je zou m.i. dan ook hooguit iets kunnen eisen voor de moeite, en de boete(rente), maar het originele bedrag was voor jouw rekening, en blijft dat toch ook?

Overigens, als je zo te lezen een boekhouder hebt, zou ik daar ook eens even een goed gesprek mee voeren, tenminste als die ook bij je belastingaangifte betrokken was.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Zou inderdaad maar eens overwegen een andere boekhouder te nemen iemand met meer fiscale kennis.

gr Henk

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u in dienst bent van meer dan 1 werkgever bent u verplicht aangifte te doen. Dus begin 2012 was het u bekent dat u alsnog inkomstenbelasting moest bijbetalen. Vreemd dat uw "boekhouder" u daar niet op gewezen heeft. Indien de aangifte coreect was ingevuld en voor 1 april 2012 was ingestuurd was de te betalen rente geen onoverkomelijk bezwaar geweest.

Jantje

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Je bent nog altijd zelf verantwoordelijk voor hoeveel belastingen er over je inkomen wordt betaald en om te kijken/controleren of het juist is wat je dat jaar hebt betaald. De betaalde loonbelasting is in die zin ook slechts een voorheffing voor de definitieve belastingaanslag. Als alles goed gaat en je in de simpele situatie van 1 werkgever zit, hoef je vaak geen aangifte te doen, maar het is ook aan jezelf om dat na te gaan. Als blijkt dat de al betaalde belastingen te veel afwijkt van wat zou moeten, dan moet je zelf actie ondernemen en belasting betalen. Dat je niet aan die verplichting hebt voldaan, kun je niet afschuiven op je werkgever. Ook niet als die bij vergissing verkeerde bedragen heeft ingehouden.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit soort berichten begrijp ik nooit zo goed.

U spreekt toch een bruto salaris af met de werkgever, en als dat dan netto wordt gestort gaat u toch direct op onderzoek uit ?

Nu een jaar later komt de belastingdienst erachter en schreeuwt u moord en brand, en wilt u anderen aansprakelijk gaan stellen.

Het lijkt me dat u bestens de badkamerspiegel aansprakelijk kunt stellen

Havikje

Ongelezen bericht door Havikje »

De werkgever dient volgens de wet loonbelasting in te houden op het uitgekeerde bedrag aan de werknemer, welke de werknemer mag aannemen netto is. Dit tenzij je niet in dienstbetrekking staat t.o.v. de werkgever (meerdere voorwaarden maar dit is de hoofdregel), neem aan dat dit niet zo is.

Al met al moet de fiscus naar de werkgever gaan welke het bedrag moet bruteren (ja de werkgever dient de belasting te betalen!). Doe een beroep op artikel 6 lid 1 sub b wet LB 1964 jo artikel 27 lid 2 wet LB 1964. De werkgever wordt als inhoudingsplichtige gesteld. Ook als de werkgever het uitgekeerde bedrag bruto had bedoeld dient deze de belasting hierover te betalen

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De situatie is hier niet dat de werkgever helemaal geen loonbelasting heeft ingehouden, de situatie is dat hij bij het bepalen van de loonbelasting rekening heeft gehouden met de ( standaard) heffingskortingen en op die manier veel te laag ( of evt. op 0) is uitgekomen. Dat is dus wel een iets genuanceerder verhaal.

Gesloten