LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen loonheffing stagevergoeding?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lumpie

Geen loonheffing stagevergoeding?

Ongelezen bericht door Lumpie »

Beste allemaal,

Ik heb een vraag betreffende de loonheffing en mijn stagevergoeding. De afgelopen maanden heb ik een afstudeerscriptie geschreven bij een bekende Nederlandse bank. Hiervoor ontving ik maandelijks ook een vaste stagevergoeding van een X bedrag. Op mijn loonstrookje was echter geen ingehouden loonheffing opgenomen. Dit in tegenstelling tot een andere stage, waarbij dit wel het geval was. Nu vraag ik mezelf of of deze recente stagevergoedingen wellicht niet worden meegenomen als inkomen en dat er zodoende geen loonheffing is ingehouden? Oftewel: moet ik deze stagevergoedingen opnemen bij het doen van mijn aangifte inkomstenbelasting over 2015? Ik heb al bij HR van deze bank geprobeerd navraag te doen, maar zij konden mij hier niets over vertellen. Ik vond het daardoor nogal vaag.

Ik hoop dat iemand mij hier mee over zou kunnen vertellen.

Mijn hartelijke dank alvast.

henk51

Re: Geen loonheffing stagevergoeding?

Ongelezen bericht door henk51 »

Waarschijnlijk is uw stage vergoeding zo laag dat er geen belasting ingehouden hoeft te worden op dat bedrag.
Echter bij uw totaal inkomen telt dit wel mee.Neem aan dat u een jaaropgave heeft ontvangen van de bank?
Vrijwel zeker neemt de belastingdienst dit dan al mee in uw digitale aangifte.Want de bank is verplicht dit door te geven.

gr Henk

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

.
Laatst gewijzigd door henk51 op 27 feb 2016 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Lumpie

Beste Henk51,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb inderdaad een jaaropgave ontvangen van de bank over 2015. Hierop staat mijn totaal inkomen (stagevergoeding- ongeveer 1650 euro), maar zaken zoals loonheffing ontbreken op deze opgave. Bij mijn vorige stagebedrijf ontving ik ook een stagevergoeding waar wel loonheffing over werd ingehouden. Deze heb ik later ook kunnen terugvragen. Dit inkomen was ongeveer gelijk aan mijn inkomen nu, vandaar dat het mij bevreemde dat er nu blijkbaar geen loonheffing is ingehouden. Wellicht komt het omdat er loonheffingskorting is toegepast?

Lumpie

Bedankt voor het antwoord!

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

Als er een jaaropgave is met uitsluitend daarop vermeld het inkomen, moet u deze inkomsten in de belastingaangifte vermelden bij: overige inkomsten.
Het inkomen telt mee voor de te betalen belasting. U krijgt een aparte aanslag Zorgverzekeringswet. Over € 1650 inkomen is € 80 voor de ZVW te betalen. (4,85%) De te betalen belasting over dit inkomen is minimaal € 387 (schijf 1)

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat komt niet omdat er wellicht loonheffingskorting is toegepast, want dat zou vermeld moeten staan, maar ook de door de werkgever afgedragen premie ZVW moet vermeld staan.

Blijkbaar is die hele vergoeding niet als loon aangemerkt. Als dit het enige inkomen was in 2015, hoeft daar geen belasting over te worden betaald, alleen premie.

Lumpie

Hartelijk dank allen voor de reacties!

Gesloten