LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeentelijke belastingen en hondenbelasting (bezwaar)
Gemeentelijke belastingen en hondenbelasting (bezwaar)
Hoi mede forummers,
Een vraag, mag een gemeente tegen een burger aangeven dat de burger geen recht heeft om een bezwaar in te dienen tegen de gemeentelijke belastingen en of de hondenbelasting? Volgens de informatie op de achterkant van mijn aanslag heb ik het recht dit binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag in te dienen. Dit heb ik toen ook gedaan. De gemeente weigert om een antwoord op dit bezwaar te geven en geeft dus als reactie dat ik geen recht heb om bezwaar in te dienen. Hoe verder te handelen?
Een vraag, mag een gemeente tegen een burger aangeven dat de burger geen recht heeft om een bezwaar in te dienen tegen de gemeentelijke belastingen en of de hondenbelasting? Volgens de informatie op de achterkant van mijn aanslag heb ik het recht dit binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag in te dienen. Dit heb ik toen ook gedaan. De gemeente weigert om een antwoord op dit bezwaar te geven en geeft dus als reactie dat ik geen recht heb om bezwaar in te dienen. Hoe verder te handelen?
Re: Gemeentelijke belastingen en hondenbelasting (bezwaar)
Misschien is dat gelijk jouw antwoord en is jouw bezwaar onterecht en dus afgekeurd?
-
je kunt gewoon bezwaar indienen tegen de aanslag, staat ook op de achterkant. maar wat is dan de reden van bezwaar ? En heb je wel een ontvangstbevestiging gehad of gelijk een uitspraak op je bezwaar ?
-
wellicht heb je geen goede reden om bezwaar in te dienen ?
-
maakt niet uit, je mag gewoon bezwaar indienen en de gemeente dient daar ook een uitspraak over te doen, hoe dom het bezwaar eventueel ook is.
ik krijg van de gemeente tot heden (inmiddels 2 maand na datum indienen) wel een bevestiging dat deze is ontvangen maar verder geen schriftelijke reactie. Om deze reden contact gezocht via e-mail met de gemeente en toen kreeg ik als antwoord dat ik geen recht zou hebben om bezwaar in te dienen.
-
Heb je als huurder bezwaar gemaakt tegen de WOZ-beschikking?
-
dus toch je antwoord ? gewoon betalen dus lijkt me!boelie schreef:ik krijg van de gemeente tot heden (inmiddels 2 maand na datum indienen) wel een bevestiging dat deze is ontvangen maar verder geen schriftelijke reactie. Om deze reden contact gezocht via e-mail met de gemeente en toen kreeg ik als antwoord dat ik geen recht zou hebben om bezwaar in te dienen.
-
gemeente en of hondenbelasting !ruitenheer schreef:Heb je als huurder bezwaar gemaakt tegen de WOZ-beschikking?
Gemeente kan ik me nog iets bij voorstellen, hondenbelasting en bezwaar niet. Je hebt een hond, daar betaal je belasting voor, klaar.
-
De WOZ-beschikking staat op het aanslagbiljet gemeentelijke heffingen, net als de eventuele hondenbelasting.manondoris schreef:gemeente en of hondenbelasting !ruitenheer schreef:Heb je als huurder bezwaar gemaakt tegen de WOZ-beschikking?
De gemeente heeft tot het eind van het jaar om uitspraak te doen op het bezwaar. Als je na 2 maanden gaat klagen kan die reactie slaan op je klacht en niet op je mail.boelie schreef:ik krijg van de gemeente tot heden (inmiddels 2 maand na datum indienen) wel een bevestiging dat deze is ontvangen maar verder geen schriftelijke reactie. Om deze reden contact gezocht via e-mail met de gemeente en toen kreeg ik als antwoord dat ik geen recht zou hebben om bezwaar in te dienen.
Voor de beslissing op bezwaar tegen de vastgestelde WOZ-waarde geldt inderdaad uiterlijk 31 december van het jaar waarin bezwaar is gemaakt, maar die periode tot de 31e moet dan tenminste 6 (volgens mij) weken bedragen. Voor alle overige bezwaren geldt 6 weken, maar deze periode kan als daar een goede reden voor is met 6 weken verlengd worden. Als na het verloop van die termijn en een ingebrekestelling niet alsnog binnen 2 weken beslist wordt dan is het overheidsorgaan een dwangsom verschuldigd. De eerste 14 dagen bedraagt die dwangsom €20/dag, daarna 14 dagen €30/dan en vervolgens 14 dagen €40/dag. Volgt er geen beslissing binnen de 6+2 weken dan kan in beroep worden gegaan bij de bestuursrechter wegen 'fictieve weigering'.
In dit geval wordt er gezegd dat geen bezwaar gemaakt kan worden. In mijn ogen is er dan sprake van afwijzing van het bezwaar, niet-ontvankelijkheidverklaring oid. en kan direct in beroep worden gegaan.
In dit geval wordt er gezegd dat geen bezwaar gemaakt kan worden. In mijn ogen is er dan sprake van afwijzing van het bezwaar, niet-ontvankelijkheidverklaring oid. en kan direct in beroep worden gegaan.
-
Onjuist. De termijn geldt niet alleen voor de WOZ maar ook voor de overige gemeentelijke belastingen. Kijk maar bij artikel 236, 2e lid, Gemeentewet:ArneLH schreef:Voor de beslissing op bezwaar tegen de vastgestelde WOZ-waarde geldt inderdaad uiterlijk 31 december van het jaar waarin bezwaar is gemaakt, maar die periode tot de 31e moet dan tenminste 6 (volgens mij) weken bedragen. Voor alle overige bezwaren geldt 6 weken, maar deze periode kan als daar een goede reden voor is met 6 weken verlengd worden.
Op een bezwaarschrift dat niet is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar, doet de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, bedoelde gemeenteambtenaar, in afwijking van artikel 7:10, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, uitspraak in het kalenderjaar waarin het bezwaarschrift is ontvangen.
-
Kunt u de letterlijke tekst van deze e-mail hier misschien quoten.Om deze reden contact gezocht via e-mail met de gemeente en toen kreeg ik als antwoord dat ik geen recht zou hebben om bezwaar in te dienen.
De gemeente zal toch wel een motivatie hebben gegeven, waarom u dat recht op bezwaar niet zou hebben..
@ruitenheer: Klopt, ik zat meer te denken aan heffingen op voet van de Waterschapswet, aanleg van een snelweg enz. Ik neem aan dat die andere termijn voor gemeentelijke belastingen zo is omdat velen bezwaar maken in 1 bezwaarschrift tegen de WOZ-waarde en OZB ed.
Heb je wel bezwaar aangetekend tegen de juiste aanslag en voldeet je bezwaar aan de gestelde eisen?
Het aanslagnummer controleren kan inderdaad geen kwaad. Als het bezwaar niet aan de vereisten voldoet ex art. 6:5 Awb, krijg je daarvan bericht en de kans om de gebreken te herstellen ex art. 6:6 Awb.Winterman schreef:Heb je wel bezwaar aangetekend tegen de juiste aanslag en voldeet je bezwaar aan de gestelde eisen?
Maar voor een niet-jurist lijkt me dat "u kunt geen bezwaar maken", mits schriftelijk dus, overeenkomt met:
art. 6:2 Awb schreef:Voor de toepassing van wettelijke voorschriften over bezwaar en beroep worden met een besluit gelijkgesteld:
a. de schriftelijke weigering een besluit te nemen, en
[...]