LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heeft er iemand tips of advies?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
anon13m

Heeft er iemand tips of advies?

Ongelezen bericht door anon13m »

bedankt
Laatst gewijzigd door anon13m op 07 apr 2010 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.

elmo43

Re: Heeft er iemand tips of advies?

Ongelezen bericht door elmo43 »

Je zou kunnen kijken of de nationale ombudsman je kan helpen.
Tegen een executoriaal beslag van de belastingdienst kan je niks doen.
Als je bij de bank waar je hypotheek loopt geen achterstand hebt, kan er weinig gedaan worden.
Maar als je hier ook een achterstand hebt dan zijn er 2 schuldeisers en dan kan de bank over gaan tot veiling van je huis.
Dat je hierop geen overwaarde hebt is helaas pech voor jou(om het zo even cru te zeggen) en blijf je met een rest schuld zitten.

Maar vraag eens bij de nationale ombudsman wat jou mogelijkheden zijn.

anon13m

Dank je wel voor je reactie.
Ik zal ze eens bellen..
Gelukkig.. ik ben qua betalingen bij voor mijn huis!

elmo43

Ongelezen bericht door elmo43 »

Gelukkig.. ik ben qua betalingen bij voor mijn huis!
Dat scheelt enigzins, de bank zal waarschijnlijk dan niet zo gauw overgaan tot verkoop omdat hun dan een gedeelte van het geld kwijt zijn. En er 2 schuldeisers nodig zijn om over te gaan tot veiling van je huis.
Maar zou dit toch voor de zekerheid ook navragen bij de ombudsman, want de belastingdienst is heel halstarrig in dit soort zaken.
Ik hoop voor dat ze wat voor je kunnen betekenen, anders zou ik een advocaat inschakelen, omdat als ik het goed heb begrepen uit je verhaal dat er het e.e.a. niet helemaal goed gaat bij de belastingdienst, of heb ik dit fout??

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

elmo43 schreef:Maar zou dit toch voor de zekerheid ook navragen bij de ombudsman, want de belastingdienst is heel halstarrig in dit soort zaken.
Ik hoop voor dat ze wat voor je kunnen betekenen, anders zou ik een advocaat inschakelen, omdat als ik het goed heb begrepen uit je verhaal dat er het e.e.a. niet helemaal goed gaat bij de belastingdienst, of heb ik dit fout??
Zoals ik het verhaal lees, gaat het prima bij de belastingdienst, maar gaat het eerder niet helemaal goed bij de topic starter. Ik zie nl. nergens dat de aanslag van 14.000 onterecht is. En áls de situatie van je bedrijf zo zou zijn geweest dat de werkelijke aanslag lager zou moeten zijn, dan kun je dat niet aantonen omdat je zo onhandig bent geweest om de administratie van je bedrijf weg te gooien. Dus dan staat de belastingdienst nog steeds in zijn recht.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Iedereen moet alles tenminste 5 jaar bewaren als Particulier.
Bedrijven 20 jaren.

Alleen als er brand komt kun je beroep doen op overmacht en zou je vrijuit gaan.
Daarom heb ik het oude pand....
leuke oefening en de lege kavel was gelijk ruim voor 3 woningen.
Zo kom je van de jarenlange achtervolging door de belastingen af.

Helaas zult U wegens gebrek aan bewijs moeten betalen, of het te hoog of te laag is maakt niets uit, U moet nu het tegendeel bewijzen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:
elmo43 schreef:Maar zou dit toch voor de zekerheid ook navragen bij de ombudsman, want de belastingdienst is heel halstarrig in dit soort zaken.
Zoals ik het verhaal lees, gaat het prima bij de belastingdienst, maar gaat het eerder niet helemaal goed bij de topic starter. Ik zie nl. nergens dat de aanslag van 14.000 onterecht is. En áls de situatie van je bedrijf zo zou zijn geweest dat de werkelijke aanslag lager zou moeten zijn, dan kun je dat niet aantonen omdat je zo onhandig bent geweest om de administratie van je bedrijf weg te gooien. Dus dan staat de belastingdienst nog steeds in zijn recht.
Niet alleen het bovenstaande... Anon, heb je, toen je het minnelijke traject inging, niet meteen aangegeven dat je met de belastingdienst een probleem hebt? Kwijtschelding aanvragen is nog niet altijd kwijtschelding krijgen, namelijk.

Of de ombudsman iets kan doen waag ik te betwijfelen, je kunt het proberen, maar ik denk eerder dat de instantie waar je de minnelijke schikking hebt lopen hierbij betrokken MOET worden. Immers, de BD gaat voor, als jij de BD betaalt, is er voor andere aflossingen simpelweg geen geld meer. Wellicht dat zij iets kunnen betekenen. Zij kennen de weg beter dan wie dan ook.

The Sandman

Ongelezen bericht door The Sandman »

stofzuigertje schreef:Iedereen moet alles tenminste 5 jaar bewaren als Particulier.
Bedrijven 20 jaren.

Alleen als er brand komt kun je beroep doen op overmacht en zou je vrijuit gaan.
Daarom heb ik het oude pand....
leuke oefening en de lege kavel was gelijk ruim voor 3 woningen.
Zo kom je van de jarenlange achtervolging door de belastingen af.

Helaas zult U wegens gebrek aan bewijs moeten betalen, of het te hoog of te laag is maakt niets uit, U moet nu het tegendeel bewijzen.
Probeer die plank nog eens te raken, nu sla je 'm helemaal mis.

Bedrijfsadministratie mag NA 5 jaar de vuilnisbak in (een paar hele kleine uitzonderingen daargelaten).
20 Jaar is dus erg grote onzin!

JtC

Ongelezen bericht door JtC »

Ik zou oude administratie eigenlijk nooit weggooien. Altijd bewaren. Je weet nooit waarvoor je het nodig zult hebben, ooit.

Ik heb in het verleden ook een dergelijke situatie meegemaakt. In dat geval ging het om (net als jij) zelfstandig ondernemersschap en een daaropvolgend boekenonderzoek. Resultaat van het onderzoek, was een aanzienlijke naheffing van 8000 Euro ("foutje" in de administratie). Dit was 10 jaar geleden. Toen was het zo dat je het bedrag in maximaal 8 termijnen kon voldoen. Maar dat was dan echt het uiterste. Aangezien het me financieel niet bijster goed ging, had ik geen andere keuze. Dit hield overigens wel in dat er beslag werd gelegd op de inboedel en roerende zaken. Uiteindelijk heb ik mijn plichten netjes vervuld.

Tenzij je zelf met geld op de proppen komt, vrees ik dus dat beslaglegging bij jou onvermijdelijk is. Ik durf niet te zeggen wat er dan verder zal gebeuren. En ja, de Belastingdienst heeft voorrang op alles en iedereen. En al te aardig zijn ze in dit soort situaties niet echt. Sterkte ermee!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Over de bewaartermijn:
Bij de wet bent U verplicht om een bedrijfsadministratie bij te houden en deze te bewaren. Deze bedrijfsadministratie dient u zeven jaar lang bewaren. Inzake gegevens over onroerend goed dient u deze tien jaar te bewaren.

In uw administratie moet te zien zijn hoeveel BTW u aan de Belastingdienst moet afdragen. Hiervoor moet u de facturen die u uitschrijft en betaalt bijhouden, net als uw uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten.

Bron: http://www.zzp-portal.nl/administratie/ ... ratie.html
Als ondernemer ben je wettelijk verplicht een administratie te houden en zeven jaar te bewaren. De administratie moet een overzicht geven van de omzet en kosten van je eigen onderneming. Een goede administratie kan vanaf het begin voordelig zijn, want ook de kosten die je voor het starten van een eigen bedrijf maakt mag je onder bepaalde voorwaarden opvoeren voor de belasting. Denk ook aan het bewaren van agenda's, die kunnen van pas komen in verband met het urencriteri

Bron: http://www.startwijzer.nl/stappenplan/a ... ratie.html
Twee bronnen, en die termijn van 7 jaar kom ik via google nog wel op meer plaatsen tegen.

anon13m

watvoor bedrag denken jullie dat ik moet inzetten om een betalingsregeling te treffen? Om eerlijk te zijn heb ik 300 leefgeld op dit moment. Ze houden al 125 euro in elke maand. Als ik een voorstel doe van 200 per maand inclusief die 125 die ze al inhouden. Kunnen ze daar uberhaupt mee akkoord gaan?

JtC

Ik verwacht van niet. De Belastindienst beredeneert heel simpel. Dat geld waar je een naheffing over hebt gekregen is simpelweg hun geld. En dat geld moet kostte wat het kost zsm terugkomen. Zo niet, volgt er actie (beslag, openbare verkoop, noem maar op..). Uw inkomen is dus verre van voldoende om een redelijke betalingsregeling te treffen.

14000: 8 = 1750 Euro per maand afbetaling, uitgaande van een coulante houding. Tenzij de belastingdienst tegenwoordig aardiger is geworden, maar dat betwijfel ik.

jor

Ongelezen bericht door jor »

anon13m schreef:watvoor bedrag denken jullie dat ik moet inzetten om een betalingsregeling te treffen? Om eerlijk te zijn heb ik 300 leefgeld op dit moment. Ze houden al 125 euro in elke maand. Als ik een voorstel doe van 200 per maand inclusief die 125 die ze al inhouden. Kunnen ze daar uberhaupt mee akkoord gaan?
Het is niet zo dat de belastingdienst echt altijd beslag legt. Mocht zoals in jou geval de draagkracht veel te laag zijn gaan ze liever met een kleiner bedrag akkoord dan je af te branden. Voorbeeld van mezelf, in 2006 krijg ik veel meer huur en zorgtoeslag als het jaar daarvoor en ik trek gelijk aan de bel. Men deelt me mee dat dit verlopig is en dat de juiste nog gaat komen en die komt inderdaad echter nog steeds te hoog.Ik bel weer vraag de naam en krijg te horen dat het klopt.In 2008 moet ik ineens meer dan €700.- terug betalen over 2006, degene met wie ik in 2006 gesproken had werkte er niet meer en het was teveel uitbetaald en moet dus gewoon terug.Ik zat toen in een soortgelijke situatie en kon na overleg van mijn inkomsten het bedrag aflossen met minimaal €32.- per maand (meer mocht ook ) en zo is geschied.

JtC

Jor, ik hoop voor de TS dat je gelijk hebt, maar ga er maar niet vanuit. Draagkracht of niet. Men zal beslag leggen. Zelfs als de betalingsregeling rond is, dan nog wordt er preventief beslag gelegd. De beslaglegging op zich is een kwestie van aanwezige goederen noteren door een deurwaarder en meer niet. Je mag alleen de spullen niet verkopen.

Let wel: er is verschil tussen particulier en ondernemer. TS is/was een ondernemer, dat is toch net even anders. En het probleem blijft: er is simpelweg geen aflossingscapaciteit. Waar jij het over hebt, Jor, dat geldt voor eeniedere particulier die een teveel aan gekregen toeslagen moet terugbetalen: het verschuldigde bedrag in 24 termijnen met een minimum van 20 Euro per maand. :wink:

jor

JtC schreef: Waar jij het over hebt, Jor, dat geldt voor eeniedere particulier die een teveel aan gekregen toeslagen moet terugbetalen: het verschuldigde bedrag in 24 termijnen met een minimum van 20 Euro per maand. :wink:
Ik moet erkennen dat je waarschijnlijk hier gelijk in hebt :oops:
Zeker van dat ondernemer zijn had ik even niet gelezen, mijn fout.Hoop voor TS dat het goed afloopt.

JtC

Ho, ik weet het ook niet zeker hoor, misschien is de benadering van de Belastingdienst t.o. ondernemers wel anders geworden of zo, who knows. Maar 10 jaar geleden waren zo toch vrij hard en niet zo coulant. :?

jor

anon13m schreef:watvoor bedrag denken jullie dat ik moet inzetten om een betalingsregeling te treffen? Om eerlijk te zijn heb ik 300 leefgeld op dit moment. Ze houden al 125 euro in elke maand. Als ik een voorstel doe van 200 per maand inclusief die 125 die ze al inhouden. Kunnen ze daar uberhaupt mee akkoord gaan?
Wil je ons hierover op de hoogte houden als je wilt? Want je ziet het is best een belangrijk punt hoe de belastingdienst hier nu mee omgaat.

Gesloten