LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heffingskorting bij AOW en Pensioen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
bodejosm43

Heffingskorting bij AOW en Pensioen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Mijn moeder krijgt naast haar AOW een pensioen via het ABP.

Jarenlang hoefde ze geen aangifte te doen, en nu ineens wel. Ze kreeg over 2004 en 2005 ineens een T-biljet.

Ik heb het via de diskette proberen in te vullen, maar kwam er niet helemaal uit. De belastingdienst gaf aan dat er voor de twee aangegeven jaren een bedrag terug verwacht kon worden.

Ik volgde de aanwijzingen op het scherm, en kwam in plaats van op teruggave, op bijbetalen uit. Over alle opgevraagde jaren (vanaf 2002 kon het nog) meer dan 1200 euro.

Maar nou blijkt dat er ergens een fout is gemaakt bij het beantwoorden van de vragen die het programma stelt. Nu gaat het met name over de vragen over die heffingskortingen, waar je ja of nee moet antwoorden.

Mijn moeder heeft geen aandelen of recht op dividend, dus dat tweede antwoord moet sowieso NEE zijn, maar daarboven in hetzelfde scherm (hoofdstukje Heffingskortingen) staat nog een vraag. Wat moet daar ingevuld worden? Ik had daar Nee gezegd, en bij het invullen van JA, blijkt ineens dat mijn moeer in plaats van bijbetalen, flink terug zou krijgen. Maar klopt die keuze?

W.H.

Re: Heffingskorting bij AOW en Pensioen

Ongelezen bericht door W.H. »

Als uw moeder alleenstaand is bedoeld u waarschijnlijk dit.

Ouderenkorting

U heeft in 2006 recht op de ouderenkorting als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

* U bent op 31 december 2006 65 jaar of ouder.
* Uw verzamelinkomen is in 2006 samen niet hoger dan € 31.256.

De ouderenkorting is € 374. (deze wordt automatisch in uw aangifte verwerkt).

Alleenstaande ouderenkorting (deze korting moet u handmatig aankruisen).

U komt in aanmerking voor de alleenstaande ouderenkorting, als u recht heeft op een AOW-uitkering voor een alleenstaande.

De alleenstaande ouderenkorting is in 2006 € 562.

En heeft u de ziektekosten wel juist ingevuld?

W.H.

Gesloten