Beste allemaal,
Vijf jaar geleden heeft mijn (inmiddels) ex-vriend een huis gekocht. Na een jaar ben ik bij hem komen wonen. De hypotheek bleef echter op zijn naam staan net als het huis.Nu zijn wij 2 jaar geleden gaan verbouwen. De rentevaste periode van de hypotheek van mijn ex liep af dus besloten wij het huis incl. verbouwing opnieuw te financieren. Nu kwam de hypotheek ook op mijn naam maar het eigendom lag nog steeds bij mijn ex. Wij vonden het een beetje zonde om overdrachtsbelasting te betalen omdat wij van plan waren binnen een jaar te gaan trouwen. Helaas liep dit een beetje anders. We staan gelukkig nog wel op goede voet met elkaar en hebben alles zo netjes mogelijk geprobeert te regelen. Ik heb het huis nu overgekocht en alles staat sinds 2012 op mijn naam (dus ook het eigendom). Maar nu de belastingaangifte over 2011. Aangezien wij in 2010 fiscaal partners waren leverder dat huis geen probleem op. Maar met de veranderde regels over 2011 zijn wij opeens geen fiscaal partners meer. Dit betekent dus dat wij apart aangifte moeten doen. Ik dacht dat in de hypotheekakte stond van de hypotheek die wij afsloten vlak voor de verbouwing dat de ene helft van de hypotheek op mijn naam stond en de andere helft op naam van mijn ex maar zo werkt het volgens mij niet. Wij zijn samen verantwoordelijk voor het hele hypotheekbedrag en niet uitgesplitst naar persoon. Ik heb namelijk de belastingdienst gebeld en verteld dat de ene helft van de hypotheek van mij is en de andere helft van mijn ex. Dat de hypotheek dus van ons samen is maar dat ik niet geregistreerd sta als eigenaar in het kadaster. De mevrouw zei dat we dus geen fiscaal partner zijn (we hadden geen samenlevingscontract oid) omdat de regels dus per 2011 zijn veranderd. In dit geval zou dus alleen de rente van de helft van het hypotheekbedrag mogen worden afgetrokken (voor de helft van mijn ex) en mijn helft zou dan terecht moeten komen in Box 3. Nu zie ik op mijn saldo opgave van mijn hypotheek helemaal geen verdeling van het hypotheek bedrag. Er staan gewoon twee namen en een specificatie van de lening. Ik heb voor de zekerheid nog even gebeld met Florius en we waren ook allebei aansprakelijk voor het hele bedrag. Moeten we nu afzonderlijk aangifte doen waarbij ik niets opgeef mbt renteaftrek (ook niet in box 3 aangezien ik toch geen spaargeld heb) en mijn ex de rente voor het hele bedrag van de lening?
Ik kan hier helemaal niets over vinden op internet en kan me voorstellen dat het een situatie is die niet vaak voorkomt. Zonder trouwplannen hadden wij het uiteraard anders geregeld maar het is nu eenmaal zo gelopen.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HELP! Hypotheekrente aftrek enz.
-
Re: HELP! Hypotheekrente aftrek enz.
Als ik het verhaal goed begrijp had jij dus in 2011 helemaal geen eigen woning / koopwoning. De woning was toen van je ex. Jij had geen fiscale partner en was inwonend bij hem.
Aangezien jij geen eigen woning had kun je ook geen kosten eigen woning aftrekken. Wat er dan precies geregistreerd staat van die schuld doet niet ter zake: het is voor jou toch geen eigenwoningrente.
In box 3 kun je inderdaad weinig of niks met deze schuld.
Aangezien jij geen eigen woning had kun je ook geen kosten eigen woning aftrekken. Wat er dan precies geregistreerd staat van die schuld doet niet ter zake: het is voor jou toch geen eigenwoningrente.
In box 3 kun je inderdaad weinig of niks met deze schuld.
-
Dat klopt. Huis stond niet op mijn naam maar hypotheek wel op beide namen. Dit betekent dus dat ik er in mijn aangifte niets mee doe en mijn ex bij zijn aangifte uitgaat van het hele bedrag? Niet de helft toch?
-
De mogelijkheid om hypotheekrente af te trekken is beperkt tot de eigen woning. Omdat het huis niet op uw naam staat, kunt u de rente niet aftrekken. Omdat uw ex maar de helft van de rente heeft betaald, kan hij alleen zijn helft aftrekken. Als hij tenminste aan de overige eisen voldoet.
-
Ik wil zelf ook niet de rente aftrekken maar het lijkt me dan wel zo voordelig dat hij wel het hele bedrag aftrekt en niet de helft. Het hele bedrag werd ook van zijn rekening afgeschreven dus hoe bepaalt de belastingdienst dan dat hij maar de helft van de rente heeft betaald en niet het hele bedrag?
-
Of anders gezegd: mijn ex was eigenaar van een woning gefinancierd met een lening van bv. 2 ton waarbij die 2 ton op ons beide namen staat en is er dan ergens vastgelegd dat hij maar de helft van de rente mag aftrekken? Het is toch niet perse zo dat hij dan ook maar de helft van de rente betaald heeft? Maar alleen dat we beiden aansprakelijk zijn voor de hoofdsom? We hebben onze voorlopige teruggave die we maandelijks kregen gebaseerd op het hele hypotheek bedrag en niet op de helft wat ik conceptueel gezien ook terecht vind maar kan nergens vinden dat je opeens betaalde rente moet gaan verdelen.
Omdat ik niks kan aftrekken wil ik dus graag dat hij het hele bedrag aftrekt.
Omdat ik niks kan aftrekken wil ik dus graag dat hij het hele bedrag aftrekt.
Laatst gewijzigd door diede_islief op 26 mar 2012 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Uw ex was enig eigenaar van de woning en mag daarom ook de volledige betaalde rente aftrekken.
U verward de hoofdelijke aansprakelijkheid met het volledige eigendom.
De hoofdelijke aansprakelijkheid is bedoeld om in geval van bv echtscheiding beide partijen aansprakelijk te kunnen stellen voor de complete betaling van de rente of een eventuele restschuld.
In uw geval had u een schuld maar geen bezit omdat uw geen eigenaar was. Dit heeft niets te maken met de aftrekbaarheid van de hypotheekrente.
U verward de hoofdelijke aansprakelijkheid met het volledige eigendom.
De hoofdelijke aansprakelijkheid is bedoeld om in geval van bv echtscheiding beide partijen aansprakelijk te kunnen stellen voor de complete betaling van de rente of een eventuele restschuld.
In uw geval had u een schuld maar geen bezit omdat uw geen eigenaar was. Dit heeft niets te maken met de aftrekbaarheid van de hypotheekrente.