LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herziening onherroepelijk vaststelling huur- en zorgtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
duitse_herder

Herziening onherroepelijk vaststelling huur- en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door duitse_herder »

Beste allemaal,

Een familielid heeft geen bezwaar gemaakt tegen de definitieve vaststelling van huur- en zorgtoeslag. Deze werd op €0 gezet omdat zij verplicht was om haar pensioen af te kopen en dat werd meegerekend bij de vermogenstoets. Vast staat dat dit niet correct is, maar wat kan zij doen tegen de onherroepelijke vaststelling?

Omdat ik een juridische opleiding volg probeer ik haar te helpen. Ik kwam op de volgende artikelen uit: art. 21a Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) jo art 5a Uitvoeringsregeling Awir.

Ik ben niet zo thuis in het belastingrecht maar als ik het goed begrijp dan kan/ moet de Belastingdienst/Toeslagen in beginsel de onherroepelijke tegemoetkomingen herzien in het voordeel van haar zodra is gebleken dat die tegemoetkomingen op een te laag bedrag is vastgesteld. Klopt dat en hoe krijgen wij voor elkaar dat ook daadwerkelijk wordt herzien?

Want zij heeft wel te laat bezwaar gemaakt en aangegeven waarom en dat wordt steeds afgedaan met, te laat is te laat. En als ik bel dan krijg ik het antwoord dat ze de wet niet mogen interpreteren.

Ik ben bijna zeker van mijn zaak maar wil jullie toch vragen jullie ervaring/ visie hierover uit te spreken.

Tot slot, art. 5a Uitvoeringsregeling Awir bevat een aantal "tenzij" clausules waarvan ik op 1 na weet dat ze niet van toepassing zijn. Het gaat om de volgende:

d. de onjuistheid van de tegemoetkoming voortvloeit uit de omstandigheid dat eerst nadat die tegemoetkoming onherroepelijk vast is komen te staan een beroep wordt gedaan op een faciliteit, waarop een beroep moet worden gedaan op een eerder wettelijk voorgeschreven moment;

Kan iemand mij vertellen hoe deze clausule wordt uitgelegd? Wat is een faciliteit? Want zover ik weet is bezwaar/ beroep een rechtsmiddel. En de onjuistheid van de tegemoetkoming vloeit juist voort uit wet- en regelgeving waarin de eenmalige afkoop van pensioenen worden uitgezonderd van de vermogenstoets.

Bij voorbaat grote dank!
Edwin

Brainless

Re: Herziening onherroepelijk vaststelling huur- en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Brainless »

Het recht op "bijzonder inkomen" kan wel gebruikt worden voor de huurtoeslag, maar voor de zorgtoeslag wordt dit inkomen wel meegenomen.

Over welk jaar gaat deze definitieve vaststelling?

duitse_herder

Bedankt voor jouw reactie. :)

Het gaat om de toeslagen van 2010. Ik heb voor de zorgtoeslag nog niets uitgezocht omdat ik eerst wilde weten of herziening kan worden aangevraagd. En het gaat ook vooral om de huurtoeslag. Gaat om bijna €2000,-.

Kan ik op grond van bovengenoemde artikelen een herziening aanvragen van de onherroepelijke toekenning van huurtoeslag van €0,-?

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Gaat het nu om de inkomenstoets of de vermogenstoets?
Je kan een verzoek bijzondere situatie huurtoeslag insturen. Formulier staat op website toeslagen.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

U schrijft dat vanwege de vermogenstoets de huurtoeslag 2010 nihil is geworden. Dat kan maar in 1 situatie het geval zijn. Door de afkoop klein pensioen (maximaal ruim € 4000) is het vermogen / spaargeld boven de vermogensvrijstelling gekomen. Ter informatie: in 2010 waren er nog 2 peildata: 1 januari en 3 december.
Een verzoek om het klein pensioen als bijzonder vermogen te zien is niet in het rijtje opgenomen en zal worden afgewezen. Lees hier

Waarschijnlijker is dat door de afkoop klein pensioen het inkomen te hoog is geworden om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Er kan dan worden gevraagd dit INKOMEN als bijzonder inkomen te bschouwen voor de huurtoeslag. Het inkomen telt dan wel mee voor de inkomstenbelasting maar niet voor de huurtoeslag. Er dient binnen 6 weken na definitieve beschikking huurtoeslag een verzoek ingediend te worden dit inkomen buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag. Zie de informatie van de Belastingdienst: ik heb bijzonder inkomen Een verzoekformulier is via deze link te downloaden.

NB: Als de zeswekentermijn is verstreken kan een verzoek tot ambtshalve vermindering beschikking huurtoeslag worden ingediend. Bij mijn weten wordt de zeswekentermijn hier minder strikt gehanteerd dan bij het indienen van een bezwaarschrift.

NB: Er dient in dit soort situaties dus geen bezwaar te worden aangetekend tegen de definitieve beschikking huurtoeslag! Het antwoord van de medewerker(s) Belastingdienst zou kunnen zijn toegespitst op het indienen van een bezwaar. En formeel juist of niet van toepassing.
Tevens: de regelingen t.a.v. bijzonder vermogen c.q. bijzonder inkomen betreffen uitsluitend de huurtoeslag.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

fisbel schreef:NB: Als de zeswekentermijn is verstreken kan een verzoek tot ambtshalve vermindering beschikking huurtoeslag worden ingediend. Bij mijn weten wordt de zeswekentermijn hier minder strikt gehanteerd dan bij het indienen van een bezwaarschrift.
In het geval van een niet-ontvankelijk bezwaar, zoals i.c., hoort de Belastingdienst alsnog te beoordelen of de motivering in het bezwaar noopt tot een ambtshalve herziening (art. 11 lid 3 BFB). Ervan uitgaande dat dit is gedaan denk ik niet dat een verzoek een ander effect zal hebben.

duitse_herder

Hallo,

Sorry voor mijn late reactie, ik was te druk maar ik dank u hartelijk voor uw reacties!

Het gaat om de inkomenstoets, excuses voor de onduidelijkheid. Ik ben echt een leek op het gebied van belastingrecht.

De eerste stap die wij nu zullen zetten is het invullen van het formulier 'verzoek bijzondere situatie huurtoeslag'. Helaas kan ik nergens teruglezen of het formulier nog in behandeling wordt genomen aangezien het gaat om de huurtoeslag 2010.

Lukt dit niet dan zullen wij alsnog een verzoek tot herziening indienen.

Ik schat de kansen goed in. Ik ben echter nog een beetje sceptisch want tot nu toe hebben wij geen enkele medewerking van de Belastingdienst gekregen. Het verbaast me dat ze zo makkelijk de zaak afdoen met niet-ontvankelijk terwijl art. 11 lid 3 BFB toch echt duidelijk anders aangeeft. Niet is gemotiveerd waarom het bezwaar niet alsnog in behandeling is genomen en ook is niet aangegeven of er herzien is wat de gemotiveerde conclusie dan is. Het 2e bezwaar werd zelfs telefonisch afgedaan.

Nogmaals bedankt voor de kritische blik van u en uw tips over deze zaak. Het is in gang en zodra we meer weten zal ik dat hier berichten.

Met hartelijke groet,
Edwin

Gesloten