LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe bij belastingdienst een inwonende opgeven?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
AnniePetteflet

Hoe bij belastingdienst een inwonende opgeven?

Ongelezen bericht door AnniePetteflet »

Hallo,

Ik heb een koophuis en ontvang geen toeslagen o.i.d. Aangezien het thuis even niet zo lekker bij haar gaat woont de volwassen dochter van een vriendin voor 4 maanden bij me in. Na die 4 maanden gaat ze in principe weer naar haar ouderlijk huis. Ze is ook op mijn adres ingeschreven bij de GBA en ontvangt studiefinanciering voor een uitwonende student (als ze weer naar haar ouders teruggaat schrijft ze zich bij mij uit). Ze betaalt me 400 euro per maand als tegemoetkoming in de kosten. Voorzover ik op internet kan vinden zou ik dat bedrag volgend jaar niet hoeven opgeven bij de belastingdienst aangezien het slechts een beperkte periode bedraagt. Nu heeft ze echter gevraagd of ze een aantal maanden langer kan blijven. Voor zover ik me kan herinneren kan dat alleen als ze niet langer dan 6 maanden blijft.
Mijn vraag is of het inderdaad klopt dat ik die 400 euro x 4 maanden niet hoef op te geven bij de belastingdienst en wat de gevolgen zijn voor mijn aangifte als ze langer blijft.
Alvast bedankt!

Jantje7

Re: Hoe bij belastingdienst een inwonende opgeven?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Het is inderdaad zo dat u de huurinkomsten niet hoeft aan te geven. Wel is er een maximum aan verbonden. Blijft u daar onder is het verder geen probleem.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ijstelling

Voor volledige weergaven.

AnniePetteflet

Ongelezen bericht door AnniePetteflet »

Ah, ik blijf zo te zien goed onder het maximum dus dat is geen probleem. Bedankt!

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Het is mogelijk dat als je alleenstaand bent, dat je dan wel opeens wordt beschouwd als meerpersoonshuishouden bij de gemeentelijke- of waterschapsbelastingen, je betaalt dan voor 3 personen in plaats van 1.
Maar misschien werken ze met een peildatum van 1 januari ??

Gesloten