LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp gevraagd berekening kosten bij invoer goederen.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
qwerty2007

Hulp gevraagd berekening kosten bij invoer goederen.

Ongelezen bericht door qwerty2007 »

Hallo, Ik heb een Specificatie van kosten gehad van de Douane/UPS. Heb volgens een douane link en uitleg nogeens zitten narekenen en kom op 15-17 Euro minder kosten uit dan ik moet betalen. Welicht dat ik iets over het hoofd zie zouden jullie mij kunnen helpen?
Ik heb al met UPS gebeld en het is afwachten wanneer de douane mij terugbelt.

Waarde van items: $54
Transport via UPS: $70
gebruikte wisselkoers douane 0.70274068
Gebruikte invoerrechten percentage aangegeven op formulier: 8%
Voorschotprovisie voor UPS: 10, euro

op wat voor berekning komen jullie uit?

Alvast bedankt!

gravedigger

Re: Hulp gevraagd berekening kosten bij invoer goederen.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Je begint al met de BTW te vergeten.

Abarth

Ongelezen bericht door Abarth »

54+70 usd=124
koers is 1.4574

=85.08 euro

8%= 6.81 rechten

85.08+6.81=91.89

19% =17,46 BTW

Totaal 6.81+17,46= 24.27

(10 euro voorschot is dus 41 % provisie, lekker verdiend voor UPS)

qwerty2007

Hallo abarth,

Ik kom dus tot dezelfde conclusie en bedragen.

Echter kreeg ik een factuur van de UPS/douane om 54,17 te betalen..

Abarth

Op de UTB (uitnodiging tot betaling) staat het precieze bedrag dat de douane heeft berekend aan BTW en rechten.
De rest van het bedrag zijn dus kosten die UPS doorrekent aan jou.
dus je moet de UTB goed nakijken. Bel anders UPS hoe ze aan dat bedrag komen!

Ik denk dat het bedrag aan vracht te hoog is ingeschat, of ze hebben een verkeerde factuurwaarde gehanteerd.

Wat voor goederen waren het en waar kwamen ze vandaan?

qwerty2007

Ja, met de kosten voor UPS heb ik ook al rekening gehouden.
Die zijn 10,- provisiekosten (voorschotbedrag)

Type items: schoenen
Verzending was dus $70 vanuit US.

Abarth

Wat staat er op de UTB?
Wat zei UPS?

qwerty2007

Het schijnt dat de douane een berekning maakt en die doorgeeft aan UPS. Dus als je met UPS belt en vraagt hoe ze aan dat bedrag komen, wijzen ze naar de douane, zucht. maargoed..

Ehmm.. De UTB zeg je?
Er staat op het factuur:

Voorschotprovisie: 10,-
Invoerrechten 10,16
btw: 34,01

Maar volgens mij hoef ik met die invoerrecht (DR) niet te betalen en is die niet 10,16 maar hooguit 7,- euro. (8% over transport+items)
Dus wordt het kwijtgescholden.
Ik word al scheel van zo'n simpele berekening, ik snap er niks van.

Abarth

De douane rekent inderdaad uit wat er betaald wordt.
UPS krijgt 2 stuks papier

Een toestemming wegvoering (bewijs van invoer)
en een UTB (uitnodiging tot betaling)

Daar staan de precieze bedragen op. Die moet UPS dus kunnen laten zien aan jou.
Ten tweede UPS is de aangever die voeren dus de gegevens in die ze naar de douane sturen de douane controleert dit alleen dus je moet gewoon bij ups zijn

UPS heeft waarschijnlijk een fout gemaakt en ze vinden het misschien teveel moeite om dit te herstellen. Ik zou er toch nog achterheen gaan
[/b]

qwerty2007

Bednakt.

Nou leuk dan.. UPS heeft gezegd dat iemand van douane contact met mij zou opnemen.
Maar als douane ook denkt "ja daaag je moet gewoon bij UPS zijn" nemen ze ws. nieteens de moeite omte bellen. zucht.

Naja, UPS zegt dat zij het niet kunnen zien wat de rpecieze verzendkosten zijn gweest, want dat zou in amerika zijn opgemaakt.
Nog suggesties wat ik UPS zou kunnen vragen? Ik krijg steeds een uiterst vriendelijk belgisch meisje aan de telefoon bij UPS maar die weet van niks..

Abarth

UPS moet een bedrag invullen wat er voor vrachtkosten is betaald
anders valt de aangifte fout bij douane dus dat kunnen ze zien.
Je moet naar douane-afdeling van UPS vragen.
Daar een verzoek doen om herberekening van je aangifte.
Als je aan kunt tonen dat je maar $70 hebt betaald moeten ze dat als bedrag nemen voor de vracht en niet iets wat in US is ingevuld.

stuur eens een mail hierheen:https://www.ups.com/forms/e-mail/billing_intl?loc=nl_NL

qwerty2007

Hallo Abarth. Bedankt voor de hulp.

Maar Uhmm. ik begrijp het niet meer zo goed.
Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar UPS en zij zeiden dat ze het door zouden sturen naar de "contact bij de douane"
Ok. nu zegt de douane (ook van UPS?) dit:

"U geeft aan dat de verzendkosten $ 74,00 zijn. Op de afzenderfactuur die
wij hebben ontvangen staat dat niet vermeld.
Wanneer er door de afzender geen opgaaf gedaan is van de vrachtkosten
zal de invoeraangifte gedaan worden over de waarde van de goederen + de
vrachtkosten zoals UPS die opgeeft in haar tarievengids."

Hoe is het nou mogelijk dat de afzender geen opgaaf heeft gedaan,
Als is dat zo,
Zou UPS toch moeten weten hoeveel er is betaald voor de vrachtkosten van USA naar hier?
Daar is nota bene voor betaald. Waarom moet ik dan weer zoveel moeite doen om en een kopie maken en opsturen en wachten.
Nu heeft de douane lekker zitten schatten op een tarievengids?
Ik heb elders ook begrepen dat de tarieven alhier duurder zijn dan in de US, waarom weet ik niet.
Ach ik weet het ook niet meer. Het is alsof ze veel moeite doen om maar paar tientjes extra van elke klant afte pakken bij de belasting. Das vetpot voor ze. Als je betaald en je zegt niks.. Dna is het gewoon weg. Ik word er helemaal gek van. Hoe is et nou mogelijk dat UPS
dat overal samenwerkt foute tarieven gaat doorberekenen aan klanten bij het factureren. Wat een zakken zijn het.

Niet dat ik tegen jou schreeuw hoor, ik word gewoon schijtziek van bedrijven. Afentoe wil ik wel met een pistool langs de callcenters en wat mensen afschieten. Eerder luisteren ze niet. Echt niet.
Hoe kan het nou dat ze zo langs mekaar heenlopen en het zo fuc**** moeilijk maken voor klanten.
Niet alleen UPS hoor ik heb echt ingewikkelde administratie dingen meegemaakt met andere bedrijven en word er larie van.

Maar ben oe, eerst ff slapen. morgen met me moker op stap.

qwerty2007

UPS moet een bedrag invullen wat er voor vrachtkosten is betaald
anders valt de aangifte fout bij douane dus dat kunnen ze zien.
Uit dat mailtje dat ik heb gehad van europe.ups.com (douane)
maak ik op dat idd. de vrachtkosten zij berekent middels een tarievengids. Achteraf blanco geschat dus. Maar waarom doen ze dat?
Het is verzonden met UPS vanuit Amerika, verwerkt via UPS, vervoerd met en tot aan de deur gebracht met UPS nederland,
dan moet er toch electronisch iets van een aantekening van verzendkosten zijn?

Is wel lekker voor de belasting hier. Is er een evt. fout gemaakt proifiteren ze er gelijk van. zonder waarschuwing op factuur dat de vrachtkosten bv zijn geschat voor de kant. Op die facturen van die koeriers worden vrachtkosten ook altijd angstvallig weggelaten merk ik. Zeker bij UPS en FedEx. En bel je ze, weten ze niks.
Betalen mensen (velen) zonder gezeur. Hebben ze vetpot.

Ik ben het echt beu dat ze links en rechts altijd weer proberen die paar extra tientjes bovenop dat je al genaaid wordt met de heffingen en belasting en belasting op belasting en allerlei extra natte vinger kosten
die je al hebt betaald en waar je al mee akkoord ging. Ik ben het zat.

Nederlandse overheid denkt dat het geld op onze rug groeit.
Laatst gewijzigd door qwerty2007 op 15 feb 2008 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Frans75

Ongelezen bericht door Frans75 »

Zal maar wat nuttigs zeggen:

Jij komt nooit achter de verzendkosten.

Afzender is commercieel, dit houdt in dat ze voor hun pakketten een totaalcontract met een verzender (in dit geval UPS) afsluiten, gebaseerd op het aantal pakketten en gemiddeld gewicht c.q bestemming over een bepaalde looptijd.

De Nederlandse afdeling van UPS heeft echt geen inzage in die gegevens en kan je dus ook niet helpen.

De douane heeft uiteraard ook geen inzicht in deze gegevens en moet dus afgaan op de officiële publieke tarieven van UPS.

Zelfs als je aan kan tonen d.m.v. orderbon/factuur wat jij hebt betaald voor verzenden is dit niet altijd doorslaggevend voor de douane. (Zij houden over het algemeen geen rekening met eventueel gegeven kortingen op verzendkosten en gaan uit van een gangbaar tarief voor verzenden)

qwerty2007

Als dat zo is wordt het duidelijker.

Dan nogvind ik het erg verdacht dat de douane op het factuur aan de klant NIET aangeeft dat de vrachtkosten evt. zijn geschat.
Het schijnt, dat weet ik niet zeker, dat de tarieven nogal verschillen per land bij UPS?
Als ik met de werkelijke vrachtkosten die ik heb betaald aan de verzender, netjes een berekening maak volgens de regels, dan kom ik op een bedrag 2x lager uit dan wat douane/UPS en belasting gezamenlijk van mij vragen. Als die vrachtkosten dit verschil maken,
moeten ze hier wel aanzienlijk hoger liggende vracht-dragen rekenen met die tarievengids van de UPS-douane hier.

Mooi is dat.
(voor hun)

Abarth

De tarieven zijn inderdaad vastgelegd. Daar kun je niets aan doen.
Maar als jij bewijs hebt wat er daadwerkelijk aan vracht is betaald sta je gewoon in je recht (tenminste als het bedrag acceptabel is, dus geen 1 euro verzendkosten voor een pakket van 50 kg bv)
Dan heb je gewoon recht op een bezwaar bij douane via UPS.

Ik zou het er niet bij laten zitten

Frans75

@Abarth,

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. :twisted:

Frans75

@Qwerty2007,

Mijn verhaal gaat trouwens op voor alle vervoerders.

Enige voordeel wat UPS, DHL en FedEx hebben is dat ze een stuk sneller zijn met hun facturatie dan de "gewone" post.

qwerty2007

Bedankt allemaal, vooral Abarth voor zijn geduld en Frans75 natuurlijk!

Ik heb een klein vraagje die jullie welicht ook weten?
Ik kreeg van de UPS-douane bericht dat ik ook wel electronisch bewijs mocht toesturen per email. Maar wat geldt dan als electronsich bewijs?
Daar was ik nieuwsgoerig naar. Ik heb het de douane/ups zelf ook al gevraagd hoor, maar nog geen antwoord gekregen.

'k stuurde ze eerder een link toe naar een veiling van de commerciele verkoopster.
Onderaan die veiling konden ze dan zien wat de standaard intl. verz. kosten zijn per aantal items. Maar daar namen ze geen genoegen mee.

Reden is dat het gedoe met die douane en ups mij geen extra uitdraai en postzegel waardig is. Je bent al verplicht die zegels per 5 of
tien te kopen. Niet alleen dat, ik vermoed naar alle waarschijnlijkheid dat de UPS+douane dus dondersgoed weten dat hierop veel fouten worden gemaakt.Namelijk als de verkoper een deal heeft met de vervoerder (UPS) voor pakketjes, en de verkoper bij verzending per pakket vergeet of niet specificeert wat de werkelijk betaalde vrachtkosten waren per koper. Dan kunnen ze hier lekker uitgaan van de maximum tarieven voor vervoer en daarover de invoerskosten berekenen. Lekker is dat.

Trouwens, nergens werd melding gemaakt dat de vervoerskosten werden geschat op het factuur, en dat ze van maximum tarieven uitgingen. Ook als voor een pakketje wel de vervoerskosten worden opgeschreven bij verzending, wordt er op de factuur nergens over vervoerkosten gerept. Allen de resultaat van de berekening.
Ik vraag me af hoeveel mensen afgezien van mij niet zo zeikerig zijn en wle gewoon direct braaf betalen en er niet naar om kijken.

Verkoopster geeft niet thuis trouwens. Netjes een 'kort' briefje gestuurd met de reden van mij vraag. Niemand is thuis.

Frans75

Electronisch bewijs = factuur/orderbon.

Als je een on-line bestelling plaatst krijg je die (als het goed is) van de verkopende partij.

Zolang dit expliciet de verkoopprijs en eventuele shipping and handling costs vermeldt, kun je dit naar de douane-afdeling versturen.
(Wordt trouwens DE manier om goederen in te klaren)

Gesloten