LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] huur en zorgtoeslag terug betalen 2010
huur en zorgtoeslag terug betalen 2010
Ik moet huur en zorgtoesslag terug betalen en dat is jammer maar ik heb teveel
gekregen en dat moet natuurlijk weer terug.
Alleen de manier waarop het terug moet is niet zo leuk.
De belastingdienst heeft zonder dat aan te kondigen deze maand meer dan €200
van de huurtoeslag en €48 van de zorgtoeslag in mindering gebracht en je ziet maar dat je deze maand en de twee volgende maanden rondkomt.
Ik heb de belastingdienst gebeld of dat zo maar kan, maar dat is nu een maal zo kreeg ik te horen.
Ik weet dat ik de wijziging te laat heb ingevuld en dat ik terug moet betalen is ook oke,
Vinden jullie dit normaal?
Stieni
gekregen en dat moet natuurlijk weer terug.
Alleen de manier waarop het terug moet is niet zo leuk.
De belastingdienst heeft zonder dat aan te kondigen deze maand meer dan €200
van de huurtoeslag en €48 van de zorgtoeslag in mindering gebracht en je ziet maar dat je deze maand en de twee volgende maanden rondkomt.
Ik heb de belastingdienst gebeld of dat zo maar kan, maar dat is nu een maal zo kreeg ik te horen.
Ik weet dat ik de wijziging te laat heb ingevuld en dat ik terug moet betalen is ook oke,
Vinden jullie dit normaal?
Stieni
-
Re: huur en zorgtoeslag terug betalen 2010
Ik weet het niet, maar voor zover ik weet kun je, als je terug moet betalen, voor een betalingsregeling in aanmerking komen, van 12 maanden.
Geen idee wat er speelt, heb je dat niet, of te laat aangevraagd dan?
Geen idee wat er speelt, heb je dat niet, of te laat aangevraagd dan?
Voor zover ik weet mag de Belastingdienst inderdaad bedragen direct verrekenen als ze nog geld van jou krijgen. Dit kan dus ook zonder aankondiging gebeuren, maar ze moeten wel op schrift zetten dat ze dit hebben gedaan. Dit kan dus in jou geval nog binnenkomen per post. Uiteindelijk kun je alsnog naar de Belastingdienst bellen om een betaalafspraak te maken, maar hier zijn wel enkele voorwaarden aan verbonden. Deze informatie kun je aan de achterzijde van de aanslag terugvinden die je hebt ontvangen met betrekking tot het terugbetalen van deze toeslagen.
Het kan natuurlijk zijn dat de Belastingdienst op deze manier sneller het geld int, en wettelijk gezien mogen ze dit helaas. Of het netjes is is een andere vraag, maar als jij van iemand nog geld krijgt en diegene ook nog van jou zou jij ook de bedragen gewoon verrekenen en dat doet de Belastingdienst nu ook. Wellicht kun je meer vertellen over de geschiedenis van deze aanslag (wanneer is deze opgelegd en wat heb je al gedaan met betrekking tot een regeling?)
Het kan natuurlijk zijn dat de Belastingdienst op deze manier sneller het geld int, en wettelijk gezien mogen ze dit helaas. Of het netjes is is een andere vraag, maar als jij van iemand nog geld krijgt en diegene ook nog van jou zou jij ook de bedragen gewoon verrekenen en dat doet de Belastingdienst nu ook. Wellicht kun je meer vertellen over de geschiedenis van deze aanslag (wanneer is deze opgelegd en wat heb je al gedaan met betrekking tot een regeling?)
Waarschijnlijk heb je niet gereageerd door de accept-giro te versturen voor de betaaldatum. Nu gaan ze het bedrag verrekekenen met de toeslag die je nu al krijgt.
Als ik het goed heb staat er op de definitieve aanslag dat bedragen verrekend worden als u ook nog geld van de belastingdienst zou krijgen. dus als u huurtoeslag moet terugbetalen wordt dit verrekend met eventuele huurtoeslag die u ontvangt. hetzelfde geld voor zorgtoeslag. ik zou dit als ik u was even nakijken op de definitieve berrekening.
Dit is alleen als je na de uiterste betaaldatum geen actie hebt ondernomen. Of het terug te betalen bedrag in 1 keer of een deel van het bedrag, waarna je van de belastingsdienst een bevestiging krijgt betreffende een betalingsrekening.superklaver schreef:Als ik het goed heb staat er op de definitieve aanslag dat bedragen verrekend worden als u ook nog geld van de belastingdienst zou krijgen. dus als u huurtoeslag moet terugbetalen wordt dit verrekend met eventuele huurtoeslag die u ontvangt. hetzelfde geld voor zorgtoeslag. ik zou dit als ik u was even nakijken op de definitieve berrekening.
Precies en dat is niet meer terug te draaien. Als de TS nou voor het eind van de betalingstermijn het minimale bedrag had gestort, dan had hij het nu in 15 of 24 maanden terug kunnen betalen. Het aantal maanden heeft dan weer betrekking op de soort en hoe hoog de toeslag was.vogels schreef:Hoezo zomaar?? Het staat notabene duidelijk in de brief die je krijgt bij de acceptgiro: of betalen voor de uiterste betaaldatum of laten verrekenen met de toeslagen. Je hebt duidelijk niet op tijd betaald, dus heeft de belastingdienst de conclusie getrokken dat je het wil laten verrekenen met de te ontvangen toeslagen.Ik heb de belastingdienst gebeld of dat zo maar kan
gizmo
je hebt waarschijnlijk niet alles goed gelezen.
een brief heb ik niet gekregen en een acceptgiro ook niet.
ik heb alleen de voorschotnota gekregen dat mijn toeslag werd verlaagd
en dat ik dit jaar teveel heb gekregen.
dat ik terug moet betalen is het probleem niet maar dat ze zonder iets te zeggen of een regeling aan te bieden, zoveel geld van je rekening afhalen dat is het probleem.€250 is veel geld hoor.
ik heb de belastingdienst ook wel gebeld hoor, maar die vonden het heel gewoon
zo werkt nu eenmaal de belastingdienst.
ze hebben een mooie slogan De belastingdienst werkt voor U.
nu ik heb het idee dat de belastingdienst wewrkt U in de problemen.
stieni
je hebt waarschijnlijk niet alles goed gelezen.
een brief heb ik niet gekregen en een acceptgiro ook niet.
ik heb alleen de voorschotnota gekregen dat mijn toeslag werd verlaagd
en dat ik dit jaar teveel heb gekregen.
dat ik terug moet betalen is het probleem niet maar dat ze zonder iets te zeggen of een regeling aan te bieden, zoveel geld van je rekening afhalen dat is het probleem.€250 is veel geld hoor.
ik heb de belastingdienst ook wel gebeld hoor, maar die vonden het heel gewoon
zo werkt nu eenmaal de belastingdienst.
ze hebben een mooie slogan De belastingdienst werkt voor U.
nu ik heb het idee dat de belastingdienst wewrkt U in de problemen.
stieni
Dan is wat Vogels aangeeft inderdaad bij TNT iets goed mis gegaan.vogels schreef:Dan is er duidelijk iets mis gegaan bij TNT, want deze wordt toch echt verstuurd, zieeen brief heb ik niet gekregen en een acceptgiro ook niet.
http://www.toeslagen.nl/particulier/huu ... P585_57737
Voor iedere toeslag heb ik 3 brieven gehad.
1: Met de definitieve berekening.
2: Een brief met de acceptgiro en uitleg hoe terug te betalen.
3: Nogmaals een brief waarin stond dat ik brief 1 had gehad en dat brief 2 onderweg is/was met ook nogmaals de uitleg van hoe en wat.
En die optie's zijn:
1: Het gehele bedrag voor de uiterste datum betalen.
2: Voor de uiterste datum een minimaal bedrag storten, zodat een afbetalingsregeling gestart kon worden.
3: Bij niet reageren voor de uiterste datum, gaat de belastingsdienst ervan uit dat met niet terug kan betalen en opdat moment gaat men de terug te vorderen toeslag verrekenen met de toeslag die je dit jaar krijgt.
En niet zeggen, dat ik het niet weet, want ik heb ieder jaar deze klucht.
ik heb de belastingdienst (bd) nog een keer gebeld en het volgende antwoord gekregen.
Aangezien dit over het lopende jaar gaat en het jaar nog niet om is heb je geen schuld bij de bd en kun je dus ook niet gespreid betalen.
Het is n.l. zo mijn huurtoeslag is vermindert en ik heb dus al veel toeslag gekregen dus de laatste paar maanden van dit jaar krijg ik maar heel weinig toeslag en nu ze mij dat goed uit gelegd hebben snap ik het wel, het is dus niet zo dat ik terug moet betalen maar ik heb nog maar recht op heel weinig.
Als ik mijn wijziging b.v. in Januari 2011 had doorgegeven had ik een schuld gehad en kon ik het wel in gedeelten terug betalen, nu moet ik het de paar laatste maanden met ruim €250 minder doen en dat is heel vervelend.
Nu zijn we allemaal wat wijzer geworden, vul in ieder geval op tijd je wijziging in en als je toch te laat bent kun je beter het jaar daarop in Januari het doen dan kun je tenminste in termijnen terug betalen.
In ieder geval wordt iedereen bedankt voor de moeite om met mij mee te kijken.
Stieni
Aangezien dit over het lopende jaar gaat en het jaar nog niet om is heb je geen schuld bij de bd en kun je dus ook niet gespreid betalen.
Het is n.l. zo mijn huurtoeslag is vermindert en ik heb dus al veel toeslag gekregen dus de laatste paar maanden van dit jaar krijg ik maar heel weinig toeslag en nu ze mij dat goed uit gelegd hebben snap ik het wel, het is dus niet zo dat ik terug moet betalen maar ik heb nog maar recht op heel weinig.
Als ik mijn wijziging b.v. in Januari 2011 had doorgegeven had ik een schuld gehad en kon ik het wel in gedeelten terug betalen, nu moet ik het de paar laatste maanden met ruim €250 minder doen en dat is heel vervelend.
Nu zijn we allemaal wat wijzer geworden, vul in ieder geval op tijd je wijziging in en als je toch te laat bent kun je beter het jaar daarop in Januari het doen dan kun je tenminste in termijnen terug betalen.
In ieder geval wordt iedereen bedankt voor de moeite om met mij mee te kijken.
Stieni
Kijk, dat is een heel ander verhaal. Ze hebben dus waar je recht op hebt dit jaar herberekend. Dia is dus minder. In de voorgaande maanden heb je dus meer gehad p/m dan waar je recht op hebt. Dit wordt dus in de laatste 3 maanden recht getrokken. Scheeld je volgend jaar weer aan terug betalen van de bewuste toeslag.
Ja, maar de titel is wel misleidend. Het is namelijk niet het terugbetalen van een toeslag, maar een herberekening van waar men in het bewuste jaar recht op hebt.vogels schreef:Zowel jij als ik, zei de gek, hebben niet goed opgelet, want het betreffende jaar staat in de topictitelGizmo© schreef:Kijk, dat is een heel ander verhaal. Ze hebben dus waar je recht op hebt dit jaar herberekend. Dia is dus minder. In de voorgaande maanden heb je dus meer gehad p/m dan waar je recht op hebt. Dit wordt dus in de laatste 3 maanden recht getrokken. Scheeld je volgend jaar weer aan terug betalen van de bewuste toeslag.
Dan klopt het inderdaad zoals het gegaan is. Wijzigingen in inkomen moet je zo snel mogelijk doorgeven, dat kan met een wijzigingsformulier dat je op http://www.toeslagen.nl kunt vinden.
Plus de TS heeft van de belasting een bevestigingsbrief gehad, waar het nieuwe bedrag waar men recht op heeft staat. Je kan dan zelf wel uitrekenen waar je het lopende jaar nog recht op hebt.