LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag en schenking

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
oldie30

Huurtoeslag en schenking

Ongelezen bericht door oldie30 »

Ik ben een 70-plusser, met alleen een AOW, zonder pensioen.

Ik heb dit jaar een groot deel van mijn vermogen weggeschonken aan mijn kinderen.
Omdat het veel meer was dan 5000 euro per kind, moet ik hier ook successierechten over betalen. Het zij zo...

Nu blijkt dat mijn vermogen zoveel is verminderd, dat ik onder de huurtoeslag-grens val.
Volgens de huurtoeslag-calculator van de belastingdienst heb ik inderdaad "recht" op 220 euro per maand.

Nu is mijn vraag:
kom ik niet in de problemen met het aanvragen van de huurtoeslag?
Dit omdat ik mijn vermogen heb weggegeven, waardoor ik er nu recht op heb.

Ik wil mijn kinderen niet lastigvallen met een terugvordering of iets dergelijks.

alvast mijn dank
opaV
Laatst gewijzigd door oldie30 op 04 dec 2012 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Auti-Mama

Re: Huurtoeslag en schenking

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Mijns inziens mag jij met je vermogen doen wat je wilt. En als jij dat weggeeft en daardoor onder die grens komt, heb je wel recht op huurtoeslag. Zou toch wel heel fraai worden als meneer Rutte ook nog kan gaan zeggen wat jij met je vermogen gaat doen.... Volgens mij ben je daar geen uitleg over verschuldigd. Gewoon aanvragen dus. Er wordt dan wel gekeken naar je vermogen op dit moment, maar ik zou niet inzien waarom je in de problemen zou komen omdat je geld aan je kinderen heb geschonken.

oldie30

Hallo auti-Mama,

het lijkt allemaal logisch wat je schrijft.

Maar ik had geen recht op huurtoeslag, omdat ik voldoende eigen geld had.
Maar ik heb zelf een groot deel weggegeven. En nu zou de gemeenschap mij "bij moeten staan" ?

En volgens mij kan de overheid (dus ook Rutte) schenkingen terugvorderen van mensen die in de bijstand komen/zitten.
Zelf schenkingen van 5 jaar eerder. En dat lijkt me toch ook niet zo heel oneerlijk.

Ik blijf er een beetje onbehaaglijk gevoel bij houden.

OpaV
Laatst gewijzigd door oldie30 op 04 dec 2012 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Auti-Mama

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Als je snel antwoord wil, zit er volgens mij maar 1 ding op: Bel eens een belastingconsulent. Die kunnen je vast meer vertellen. Persoonlijk zou ik niet de belastingdienst bellen, want die kunnen vandaag A zeggen en volgende week B.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

hallo oldie30, Om enige zekerheid te krijgen of je al dan niet huursubsidie kan aanvragen, ga even in contact met het Juridisch Loket, die kunnen je antwoord geven over de hoed en de rand. En 1 vraag is nog gratis ook. Succes, hoor.
http://www.juridischloket.nl

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Auti-Mama schreef:Mijns inziens mag jij met je vermogen doen wat je wilt. En als jij dat weggeeft en daardoor onder die grens komt, heb je wel recht op huurtoeslag. Zou toch wel heel fraai worden als meneer Rutte ook nog kan gaan zeggen wat jij met je vermogen gaat doen.... Volgens mij ben je daar geen uitleg over verschuldigd. Gewoon aanvragen dus. Er wordt dan wel gekeken naar je vermogen op dit moment, maar ik zou niet inzien waarom je in de problemen zou komen omdat je geld aan je kinderen heb geschonken.
Je mag Rutte van mijn part van alles beschuldigen hoor, maar dit heeft met Belasting te maken en die bestond al voor meneer Rutte nog maar geboren was :mrgreen:

zalmmetwijn

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Er bestaat geen recht op huurtoeslag indien er sprake is van inkomen in Box 3. Voor het bepalen van het vermogen voor 2012 is de vermogenspositie van 1 januari 2012 bepalend. Indien het vermogen pas na 1 januari dusdanig gedaald is dat er geen sprake meer is van box3 inkomen, is er pas per 1 januari 2013 recht op huurtoeslag als er ook aan de overige voorwaarden wordt voldaan.

fisbel

Ongelezen bericht door fisbel »

U bent alleenstaand met uitsluitend een AOW-inkomen voor alleenstaanden. En u wordt niet aangeslagen in Box 3 (vermogen onder maximum grens huurtoeslag). U kunt een belastingconsulent bellen, het juridisch loket raadplegen of gewoon de Belastingtelefoon bellen, als het goed is zullen de drie partijen u eenduidig vertellen dat u in aanmerking komt voor huurtoeslag m.i.v 1 januari van het jaar na de schenkingen in 2012. Het recht op huurtoeslag zal dus op 1 januari 2013 ontstaan. Lees hier

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bijstand is heel wat anders dan de toeslagen. Bijstand is een laatste vangnet voor wie zelf echt niet voor zijn levensonderhoud kan zorgen. Daarbij moet je er dus zelf alles aan hebben gedaan om zelf voor je onderjoud te zorgen en je vermogen weggeven hoort daar niet bij.

Toeslagen zijn er voor iedereen die om wat voor reden dan ook een wat lager inkomen heeft. Daarvoor hoef je er zelf dus niet alles voor te hebben gedaan om een hoger inkomen of vermogen te krijgen. Bovendien kan de schenking er ook toe leiden dat je kinderen geen of minder recht op toeslagen hebben, dan zou het kunnen zij dat het 'de samenleving' per saldo dus niets (of minder) kost.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

op zich vind ik het best nobel om alvast een gedeelte van je vermogen weg te geven aan je kinderen, maar ik heb er toch best ook wel wat vraagtekens bij of je niet een beetje misbruikt maakt van het systeem door eerst je vermogen weg te geven en dan vervolgens je hand op te houden bij de staat voor huur toeslag.
Ik vind dat je de belastingbetaler mee laat betalen aan de schenking aan je kinderen.
van mij zou je dan dus ook geen huur toeslag krijgen. maar gelukkig maak ik de regels niet, dus als het systeem het toelaat heb je geluk.
Ik begrijp alleen niet goed waarom je zelf op een houtje zou moeten bijten zodat je kinderen hun erfdeel alvast kunnen krijgen. Je zou juist in je laatste jaren, en ik hoop voor u dat het er nog heel veel zijn, leuke dingen moeten doen. als er genoeg overblijft aan het eind om een mooie begrafenis te betalen is het toch prima?

oldie30

mijn dank voor alle reacties.
Maar mijn twijfel is nog niet helemaal weg.
zalmmetwijn:
Indien het vermogen pas na 1 januari dusdanig gedaald is dat er geen sprake meer is van box3 inkomen, is er pas per 1 januari 2013 recht op huurtoeslag als er ook aan de overige voorwaarden wordt voldaan.
ik weet dat ik over dit jaar geen huurtoeslag aan kan vragen.
Maar voor volgend jaar voldoe ik nu aan alle voorwaarden. Door mijn eigen toedoen..........
fishbel:
U kunt een belastingconsulent bellen, het juridisch loket raadplegen of gewoon de Belastingtelefoon bellen, als het goed is zullen de drie partijen u eenduidig vertellen dat u in aanmerking komt voor huurtoeslag m.i.v 1 januari van het jaar na de schenkingen in 2012.
ik zal vandaag eens bij de belastingdienst informeren.
Maar uit eigen ervaring weet ik dat je daar ook niet altijd een eenduidig antwoord krijgt.
kokka:
Ik vind dat je de belastingbetaler mee laat betalen aan de schenking aan je kinderen.
van mij zou je dan dus ook geen huur toeslag krijgen. maar gelukkig maak ik de regels niet, dus als het systeem het toelaat heb je geluk.
Dat bedoel ik nu: ik heb dat gevoel ook.
En ik weet dus niet of het systeem dit toelaat.

-- update--
Ik heb inmiddels contact gehad met de belastingdienst.
Het is absoluut geen probleem als ik huurtoeslag aanvraag. Ondanks dat ik vermogen heb weggeschonken, heb ik er gewoon recht op.

Gesloten