LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurtoeslag, hoe bewijs ik dat ik niet samenwoon?
-
Huurtoeslag, hoe bewijs ik dat ik niet samenwoon?
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje mbt huurtoeslag en samenwonen. Ik hoor om me heen namelijk allerlei enge verhalen over controles en boetes... :s
Ik woon nu in een studentenhuis en ga verhuizen naar een klein zelfstandig appartementje. Ik heb ervoor gekozen om te verhuizen omdat ik 25 ben en nog maar een jaartje studie te gaan heb. Ik ben het studentenhuis en leven 'ontgroeit' en heb echt behoefte aan mijn eigen plekje. Maar ik verdien met mijn bijbaantje niet genoeg om het appartementje helemaal te kunnen betalen. Daarom heb ik mijn lening bij de IB iets verhoogd en huurtoeslag aangevraagd. Dat komt misschien gek over.. Maar het is een persoonlijke keuze die ik - na veel wikken en wegen - heb gemaakt. Ik hoop snel meer te kunnen gaan werken en mijn lening te kunnen verlagen. Mijn inkomen zit ver onder de grens voor de huurtoeslag, dus dat komt niet in gevaar. (Stufi en een lening bij de IB telt niet mee).
Mijn vraag heeft met het volgende te maken: Ik heb een relatie, mijn vriend woont nog thuis o.a. i.v.m. een hulpbehoevende ouder. We willen nog even wachten met samenwonen want zolang zijn we nog niet samen en hij wilt zijn ouders nog niet helemaal 'alleen laten'. Op dit moment is mijn vriend zo'n 3 tot 4 keer/avonden per week bij mij (2 avonden en het weekend).
Als ik straks op mezelf woon en meer ruimte heb zal dat ook minstens zo vaak zijn. We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën. Maar ergens ben ik bang dat áls de belastingdienst zou gaan controleren en ze zien dat hij vaak bij mij is, ze denken dat we samenwonen. Hoe kan ik bewijzen dat we niet samenwonen?