LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Huurtoeslag, hoe bewijs ik dat ik niet samenwoon?
-
Huurtoeslag, hoe bewijs ik dat ik niet samenwoon?
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje mbt huurtoeslag en samenwonen. Ik hoor om me heen namelijk allerlei enge verhalen over controles en boetes... :s
Ik woon nu in een studentenhuis en ga verhuizen naar een klein zelfstandig appartementje. Ik heb ervoor gekozen om te verhuizen omdat ik 25 ben en nog maar een jaartje studie te gaan heb. Ik ben het studentenhuis en leven 'ontgroeit' en heb echt behoefte aan mijn eigen plekje. Maar ik verdien met mijn bijbaantje niet genoeg om het appartementje helemaal te kunnen betalen. Daarom heb ik mijn lening bij de IB iets verhoogd en huurtoeslag aangevraagd. Dat komt misschien gek over.. Maar het is een persoonlijke keuze die ik - na veel wikken en wegen - heb gemaakt. Ik hoop snel meer te kunnen gaan werken en mijn lening te kunnen verlagen. Mijn inkomen zit ver onder de grens voor de huurtoeslag, dus dat komt niet in gevaar. (Stufi en een lening bij de IB telt niet mee).
Mijn vraag heeft met het volgende te maken: Ik heb een relatie, mijn vriend woont nog thuis o.a. i.v.m. een hulpbehoevende ouder. We willen nog even wachten met samenwonen want zolang zijn we nog niet samen en hij wilt zijn ouders nog niet helemaal 'alleen laten'. Op dit moment is mijn vriend zo'n 3 tot 4 keer/avonden per week bij mij (2 avonden en het weekend).
Als ik straks op mezelf woon en meer ruimte heb zal dat ook minstens zo vaak zijn. We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën. Maar ergens ben ik bang dat áls de belastingdienst zou gaan controleren en ze zien dat hij vaak bij mij is, ze denken dat we samenwonen. Hoe kan ik bewijzen dat we niet samenwonen?
Het appartementje staat vol met mijn spullen en alleen ik sta er ingeschreven, ook het huurct staat op mijn naam. Mijn vriend heeft gewoon zijn eigen kamer in zijn ouderlijk huis en veel spullen daar én hij staat daar ingeschreven. Maar hij gooit ook regelmatig spullen bij mij in de was en heeft wel wat spullen bij mij liggen, aangezien we vrijwel elk weekend samen zijn (iig de zaterdag).
Dus ik vraag me af hoe ik moet bewijzen dat er alleen woon..
Heeft iemand hier verstand van? Of ervaring mee?
En hoe groot is de kans dat de belastingdienst komt controleren?
Misschien ben ik wel bang om (vrijwel) niks..
Een collega zei dat je jezelf eerst 'in the picture moet werken', dus bijv. iets 'verdachts' doen. Maar toen dacht ik, een student met een minimaal inkomentje, een appartementje en maximale huurtoeslag is misschien wel verdacht? Of maak ik me druk om niks?
Alvast super bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Daphne
Ik heb een vraagje mbt huurtoeslag en samenwonen. Ik hoor om me heen namelijk allerlei enge verhalen over controles en boetes... :s
Ik woon nu in een studentenhuis en ga verhuizen naar een klein zelfstandig appartementje. Ik heb ervoor gekozen om te verhuizen omdat ik 25 ben en nog maar een jaartje studie te gaan heb. Ik ben het studentenhuis en leven 'ontgroeit' en heb echt behoefte aan mijn eigen plekje. Maar ik verdien met mijn bijbaantje niet genoeg om het appartementje helemaal te kunnen betalen. Daarom heb ik mijn lening bij de IB iets verhoogd en huurtoeslag aangevraagd. Dat komt misschien gek over.. Maar het is een persoonlijke keuze die ik - na veel wikken en wegen - heb gemaakt. Ik hoop snel meer te kunnen gaan werken en mijn lening te kunnen verlagen. Mijn inkomen zit ver onder de grens voor de huurtoeslag, dus dat komt niet in gevaar. (Stufi en een lening bij de IB telt niet mee).
Mijn vraag heeft met het volgende te maken: Ik heb een relatie, mijn vriend woont nog thuis o.a. i.v.m. een hulpbehoevende ouder. We willen nog even wachten met samenwonen want zolang zijn we nog niet samen en hij wilt zijn ouders nog niet helemaal 'alleen laten'. Op dit moment is mijn vriend zo'n 3 tot 4 keer/avonden per week bij mij (2 avonden en het weekend).
Als ik straks op mezelf woon en meer ruimte heb zal dat ook minstens zo vaak zijn. We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën. Maar ergens ben ik bang dat áls de belastingdienst zou gaan controleren en ze zien dat hij vaak bij mij is, ze denken dat we samenwonen. Hoe kan ik bewijzen dat we niet samenwonen?
Het appartementje staat vol met mijn spullen en alleen ik sta er ingeschreven, ook het huurct staat op mijn naam. Mijn vriend heeft gewoon zijn eigen kamer in zijn ouderlijk huis en veel spullen daar én hij staat daar ingeschreven. Maar hij gooit ook regelmatig spullen bij mij in de was en heeft wel wat spullen bij mij liggen, aangezien we vrijwel elk weekend samen zijn (iig de zaterdag).
Dus ik vraag me af hoe ik moet bewijzen dat er alleen woon..
Heeft iemand hier verstand van? Of ervaring mee?
En hoe groot is de kans dat de belastingdienst komt controleren?
Misschien ben ik wel bang om (vrijwel) niks..
Een collega zei dat je jezelf eerst 'in the picture moet werken', dus bijv. iets 'verdachts' doen. Maar toen dacht ik, een student met een minimaal inkomentje, een appartementje en maximale huurtoeslag is misschien wel verdacht? Of maak ik me druk om niks?
Alvast super bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Daphne
Laatst gewijzigd door Daphne1987 op 20 apr 2012 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Huurtoeslag, hoe bewijs ik dat ik niet samenwoon?
nou voor zover ik weet,als je alleen ingeschreven staat en je geeft jou gegevens op bij de belastingdienst moet het goed komen.
je woond immers niet samen.
het controleren is meer op de bijstand (uitkering gericht).
mijn vriendin woont ook alleen met 2 kids en heeft af en toe ook een vriend,niks aan de hand.
als je natuurlijk samen gaat wonen dan moet je dat melden,maar dat weet je zelf ook.
dus meis geniet van je huisje...volgens mij is er niks aan de hand...
mijn vriendin woont ook alleen met 2 kids en heeft af en toe ook een vriend,niks aan de hand.
als je natuurlijk samen gaat wonen dan moet je dat melden,maar dat weet je zelf ook.
-
Hoi Rozemarijntje, bedankt voor je reactie! Dus de belastingdienst controleert meer op wie er bijstand ontvangt dan wie er huursubsidie ontvangt, begrijp ik dat goed?rozemarijntje schreef:nou voor zover ik weet,als je alleen ingeschreven staat en je geeft jou gegevens op bij de belastingdienst moet het goed komen.
Ja als we gaan samenwonen moet ik het ook aan de verhuurder melden. Maar dan als het zover is gaan we sws in een groter appartement wonen denk ik;) En ik ben veel te 'bang' om te gaan sjoemelen met de belasting.. (dat zie je nu maar weer:p)
Er wordt je niks gevraagd, dus waarom zou je iets moeten bewijzen?
We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën.
Het appartementje staat vol met mijn spullen en alleen ik sta er ingeschreven, ook het huurct staat op mijn naam. Mijn vriend heeft gewoon zijn eigen kamer in zijn ouderlijk huis en veel spullen daar én hij staat daar ingeschreven.
Dit is van belang. Bij het aanvragen van huurtoeslag vul je jouw huur in, jouw inkomsten enz. Jij betaalt de huur.
We zijn geen toeslagpartners, hebben geen gezamelijke huishouding of andere gezamelijke financiën.
Het appartementje staat vol met mijn spullen en alleen ik sta er ingeschreven, ook het huurct staat op mijn naam. Mijn vriend heeft gewoon zijn eigen kamer in zijn ouderlijk huis en veel spullen daar én hij staat daar ingeschreven.
Dit is van belang. Bij het aanvragen van huurtoeslag vul je jouw huur in, jouw inkomsten enz. Jij betaalt de huur.
-
je huurtoeslag doe je via de belasting..(als ik het goed zeg,ik heb het zelf nl niet)
ga naar www.belastingdienst en kijk bij huurtoeslag en misschien krijg je ook nog wel zorgtoeslag?
succes
ga naar www.belastingdienst en kijk bij huurtoeslag en misschien krijg je ook nog wel zorgtoeslag?
succes
-
of daphne vraag je dit hier met voorbedachte rade ,zo van ik woon lekker samen en hoe groot is de kans dat er gecontroleerd gaat worden ? mischien zit ik er helemaal naast hoor maar ik heb bij dit topic weer zon gevoel
-
Klopt, ik bedoel ook áls ze controleren.Jolijn schreef:Er wordt je niks gevraagd, dus waarom zou je iets moeten bewijzen?
@manondoris: Haha, ik snap je vraag. Maar nee we zijn echt nog te kort bij elkaar om samen te wonen, bovendien is dat niet handig gezien zijn gezinssituatie. En als we samen zouden wonen ga ik echt geen lening aanvragen om mijn huur te kunnen betalen:p Want dan betaalt hij (minstens) de helft;)
Maar ik hoor om me heen allerlei gekke verhalen over huurtoeslag. Zo had een collega van mij een vriendin uit het buitenland bij haar op bezoek. Die heeft een aantal weken daar gelogeerd. Blijkbaar heeft iemand de belastingdienst ingelicht (denkt ze), want opeens kreeg ze een brief dat ze een onderhuurder had etc... Ze kreeg een boete en moest de huurtoeslag terug betalen. En zij moet nu zien te bewijzen dat die persoon niet in onderhuur was. Ze waarschuwde mij daarvoor. Maar mijn huurbaas kent mijn vriend ook en weet ook dat ik er alleen woon en dat hij wel in het weekend bij zal slapen en hij regelmatig over de vloer zal komen. Hij vindt het geen probleem. Ik heb het expres met hem besproken, omdat ik geen misverstanden wil. Bovendien is het appartement echt te klein om samen in te wonen..
-
oke nee dan is er ook niks aan de hand! alleen kunnen er inderdaad mensen om je heen zijn die zonodig alles moeten verraden .dat soort hou je alltijd bah !
-
ja,trieste mensen heb je er bij,maar ach..
bij jou is er niks mis...
vraag het gewoon aan,je bent gek als je het niet doet...
bij jou is er niks mis...
vraag het gewoon aan,je bent gek als je het niet doet...
-
Ja en als ik nou veel te besteden had of echt aan het rotzooien was met subsidies oid... Maar ze kunnen alles controleren, inschrijvingen, mijn inkomen e.d. Ik heb het allemaal netjes doorgegeven! Ben alleen een beetje een schijtert denk ik :s En volgens mij maken de mensen om me heen daar een beetje gebruik van :pmanondoris schreef:oke nee dan is er ook niks aan de hand! alleen kunnen er inderdaad mensen om je heen zijn die zonodig alles moeten verraden .dat soort hou je alltijd bah !
@Rozemarijn: Ja inderdaad. Nog meer bijlenen zou zonde zijn..
-
idd ,alles is al duur genoeg,
en zorgtoeslag?
succes met je verhuizing of aanvraag
doe het even op je gemakje...zodat je geen fouten maakt enz...dan komt het goed
en zorgtoeslag?
succes met je verhuizing of aanvraag
doe het even op je gemakje...zodat je geen fouten maakt enz...dan komt het goed
-
Ja inderdaad, de verhuizing zelf ook. Maar ik ben er wel echt aan toe..
Zorgtoeslag krijg ik ook Al een tijdje. Thanks!
Zorgtoeslag krijg ik ook Al een tijdje. Thanks!
Lijkt me toch een beetje broodje aap verhaal of er was meer aan de hand. Tenzij we "aantal weken" eerder moet lezen als "aantal maanden". Maar als je voor een normale periode (zeg 2...4 weken, wat normaal is voor een vakantie) een logee in huis hebt is er niets aan de hand.Daphne1987 schreef: Zo had een collega van mij een vriendin uit het buitenland bij haar op bezoek. Die heeft een aantal weken daar gelogeerd. Blijkbaar heeft iemand de belastingdienst ingelicht (denkt ze), want opeens kreeg ze een brief dat ze een onderhuurder had etc... Ze kreeg een boete en moest de huurtoeslag terug betalen. En zij moet nu zien te bewijzen dat die persoon niet in onderhuur was. Ze waarschuwde mij daarvoor.
-
@GJvdZ:
Misschien dat ze wat dingen heeft overdreven of juist kleiner gemaakt dan het was, maar dit is iig wat ze me verteld heeft.
Maar dit is niet het enige verhaal.. Mijn huisbaas (de nieuwe verhuurder) vertelde dat een van zijn andere huurders een brief had gekregen dat zijn/haar woonruimte niet zelfstandig zou zijn en hij/zij dus ook de toeslag terug moest betalen +boete. Die persoon moest toen aantonen dat het wel een zelfstandige woonruimte is.
En de baas van mijn broertje vertelde dat hij nu nog aan het terug betalen is omdat hij een paar jaar geleden een boete heeft gekregen ivm de huurtoeslag, ook ivm samenwonen. Maar hij had ook wel te laat door gegeven dat zijn nieuwe vriendin bij hem was komen wonen. Of eigenlijk niet doorgegeven, dat hadden de buren gedaan :p
Van dat soort verhalen word ik dan een beetje paniekerig
Misschien dat ze wat dingen heeft overdreven of juist kleiner gemaakt dan het was, maar dit is iig wat ze me verteld heeft.
Maar dit is niet het enige verhaal.. Mijn huisbaas (de nieuwe verhuurder) vertelde dat een van zijn andere huurders een brief had gekregen dat zijn/haar woonruimte niet zelfstandig zou zijn en hij/zij dus ook de toeslag terug moest betalen +boete. Die persoon moest toen aantonen dat het wel een zelfstandige woonruimte is.
En de baas van mijn broertje vertelde dat hij nu nog aan het terug betalen is omdat hij een paar jaar geleden een boete heeft gekregen ivm de huurtoeslag, ook ivm samenwonen. Maar hij had ook wel te laat door gegeven dat zijn nieuwe vriendin bij hem was komen wonen. Of eigenlijk niet doorgegeven, dat hadden de buren gedaan :p
Van dat soort verhalen word ik dan een beetje paniekerig
-
Het gaat niet om samenwonen, het gaat om het al dan niet voeren van een gezamenlijke huishouding.
Als je het grootste deel van je tijd samen op eenzelfde adres verblijft, voer je voor de wet een gezamenlijke huishouding. Zo simpel is dat.
Als er gecontroleerd wordt, zal men letten op gezamenlijk boodschappen doen, betalen en samen eten, spullen van de ene in de woning van de ander, samen gebruik maken van de wasmachine, de aanwezigheid van een tweepersoonsbed (echt waar!), gezamenlijke vrienden en kennissen, samen betalen van lidmaatschappen en abonnementen, en voor elkaar zorgen bij ziekte.
Je loopt dus wel degelijk risico.
Wil je problemen voorkomen dan moet je redelijk asociaal met elkaar omgaan. Dus minder tijd met elkaar doorbrengen, je spullen niet bij elkaar achter laten en bij ziekte niet voor elkaar zorgen. Zorg er verder voor dat je water- en elektraverbruik overeenkomen met andere éénpersoonshuishoudingen in soortgelijke woonomstandigheden. Gas hoef je minder op te letten want het gasverbruik hangt meer af van de woning dan van het aantal bewoners.
Triest, hè. Zulke maatregelen hebben wij te danken aan anderen die willens en wetens wél frauderen. Er zijn in de afgelopen jaren al vele keren kamervragen gesteld over de wijze van controle. Maar dat heeft nog niet geleid tot een milder beleid. Zou jij weten hoe het béter kan zonder dat de kans op fraude toeneemt?
Als je het grootste deel van je tijd samen op eenzelfde adres verblijft, voer je voor de wet een gezamenlijke huishouding. Zo simpel is dat.
Als er gecontroleerd wordt, zal men letten op gezamenlijk boodschappen doen, betalen en samen eten, spullen van de ene in de woning van de ander, samen gebruik maken van de wasmachine, de aanwezigheid van een tweepersoonsbed (echt waar!), gezamenlijke vrienden en kennissen, samen betalen van lidmaatschappen en abonnementen, en voor elkaar zorgen bij ziekte.
Je loopt dus wel degelijk risico.
Wil je problemen voorkomen dan moet je redelijk asociaal met elkaar omgaan. Dus minder tijd met elkaar doorbrengen, je spullen niet bij elkaar achter laten en bij ziekte niet voor elkaar zorgen. Zorg er verder voor dat je water- en elektraverbruik overeenkomen met andere éénpersoonshuishoudingen in soortgelijke woonomstandigheden. Gas hoef je minder op te letten want het gasverbruik hangt meer af van de woning dan van het aantal bewoners.
Triest, hè. Zulke maatregelen hebben wij te danken aan anderen die willens en wetens wél frauderen. Er zijn in de afgelopen jaren al vele keren kamervragen gesteld over de wijze van controle. Maar dat heeft nog niet geleid tot een milder beleid. Zou jij weten hoe het béter kan zonder dat de kans op fraude toeneemt?
Effectief samenwonen en huurtoeslag voor een 1-persoonshuishouden beuren is niet asociaal?Mar v.d. Berg schreef: Wil je problemen voorkomen dan moet je redelijk asociaal met elkaar omgaan.